FCA test updates Tipo en Ghibli in de sneeuw

Zo tegen het einde van de winter is FCA steevast in het hoge noorden te vinden voor tests in de kou. Tegenwoordig is zelfs half Scandinavië vrij lauw in de winter, dus het is maar goed dat men hiervoor de poolcirkel als locatie gebruikt. Onderwerp van de huidige tests zijn twee grondige updates voor de Fiat Tipo en de Maserati Ghibli. Beide debuteren in de loop van dit jaar. De Tipo komt naar verwachting zelfs met een extra variant, namelijk de Cross.

We zien nog geen esthetische aanpassingen. Zowel de Tipo als de Maserati zijn maar voor een klein deel afgeplakt (de Ghibli vooral van binnen!). Het gaat hier namelijk in eerste instantie om motorische tests. De Tipo rijdt mogelijk met een 1.0 Firefly rond met hybride techniek. Waar het bij de Ghibli om draait is zelfs vastgelegd. Het betreft de reeds uit de Giulia en Stelvio bekende 2.0 viercilinder, die nu dus ook door Maserati gebruikt gaat worden. Deze heeft een vermogen van 330 pk, wat dus 50 pk meer is dan wat we van Alfa Romeo gewend zijn op de Veloce edities. Mogelijk gaat het om een milde hybride, of een nieuw basisvermogen voor een plug-in hybride. We zien trouwens ook de aanduiding ‘GSX’ staan.

De buitenzijde zal naar verwachting zowel op de Tipo als de Ghibli, nog op milde wijze bijgepunt worden en is hier nog niet te zien. Voor de Tipo hopen we heel erg op nieuwe/meer LED-technologie voor de koplampen, verstralers en achterlichten.

6 gedachten over “FCA test updates Tipo en Ghibli in de sneeuw

  • 13 maart 2020 om 18:18
    Permalink

    Ook bij Maserati moet de co2 uitstoot naar beneden. Als dit mild hybride is hoop ik ook dat ze het snel in de alfa’s gaan toepassen of zelfs plug-ins maar niet met een cvt bak en onder gemotoriseerd. Heb nu als voorloop boodschappen wagen een Auris die zuipt op de snelweg meer als de giulietta alleen die zuipt in stads verkeer:(

    Beantwoorden
  • 13 maart 2020 om 18:58
    Permalink

    Ik heb de indruk dat al de ontwikkelingen die origineel gepland waren voor Alfa (bvb 6c en deze hybride) nu worden doorgegeven aan Maserati.

    Beantwoorden
  • 13 maart 2020 om 22:32
    Permalink

    Ai.. viercilinder in een Maserati.. dat doet pijn. Maserati moet de italiaanse aristocraat blijven. Concurreren met Aston Martin of het sportieve alternatief zijn voor Bentley berlines. Di Montezemolo snapte het, Marchionne zag enkel een mooie badge en kleefde deze graag op pseudo BMWs waar niemand nog warm voor loopt. Ik wil dat Maserati slaagt want ik heb veel liefde voor het merk, maar dan moeten ze trouw blijven aan zichzelf en een zich even herbronnen. De MC20 lijkt een stap in de goede richting…Binnenkort krijgen we nog allemaal heimwee naar de verguisde Biturbo.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2020 om 03:42
    Permalink

    Sla die downsize brandstofmotoren gewoon over en focus op BEV’s. Dat is de enige juiste inhaalslag die je nu moet maken om de hopeloze achterstand op de concurrentie in te halen. Mild hybrids en PHEV’s zijn al achterhaald als ze op de markt komen, en dragen Maserati naar het graf. Alleen met een BEV in 2022 die mooier is, beter rijdt,en exclusiever is dan een Tesla heb je een kans. Met een 2 liter 4 cilinder die stoere herrie maakt en doet alsof ie een 6 cilinder is ga je een achterhoedegevecht aan met BMW waar alleen maar verliezers zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.