Ferrari sterkste merk van de wereld

Ferrari Maranello

Het is al vaker gebleken dat niet een Amerikaans of Duits label het meest iconische ter wereld is, maar juist een Italiaans merk zoals Ferrari. Dat meldt Brand Finance Global deze week, dat ’s werelds 500 sterkste merken tegen het licht hield. Grootheden als Coca Cola, Apple en Google hebben het nakijken ten opzichte van de sportwagenclub uit Maranello. Dit heugelijke feit viel precies samen met een feestelijke heropening van het Museo Ferrari in Maranello, dat nu flink is uitgebreid. Luca Cordero di Montezemolo zei erg blij te zijn met een dergelijke herkenning. Het bewijst volgens de CEO dat een sterk merk niet per definitie ook het grootste bedrijf ter wereld hoeft te vertegenwoordigen. Ferrari staat wat dat de financiële omvang betreft namelijk pas op de 350ste plaats.

Dat Ferrari een sterk merk is beseft men in Maranello al jaren en inmiddels is de bedrijfstak Ferrari Brand ook een feit. Het exclusieve aan Fiat Chrysler Automobiles gekoppelde merk, kent de laatste jaren enkel de smaak van groeicijfers, ondanks de economische neergang her en der in de wereld. Zo staat de liquiditeitsmeter momenteel op 1,36 miljard euro en werd 2013 afgesloten met een groei van 5% qua omzet (2,3 miljard euro). De opbrengst kwam op 246 miljoen euro (+5,4%). Ondanks de groei leverde Ferrari vorig jaar bewust minder auto’s af, namelijk 6922 (-5,4%). Het Modenese merk probeert op deze wijze niet te veel aan exclusiviteit in te leveren. Investeringen namen intussen gewoon toe (337 miljoen euro).

Ferrari museo

2 gedachten over “Ferrari sterkste merk van de wereld

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.