Fiat 500L en Multipla naast elkaar op Auto e Moto d’Epoca

Terwijl vanaf morgen in Padova op de internationale ‘Auto e Moto d’Epoca’ beurs bij Alfa Romeo in het teken van de Giulia staat en bij Lancia alles om cabrio’s draait, staat de Fiat stand in het teken van de compacte maar slimme ‘people carrier’. Een vinding waar Fiat al heel vroeg bij was, toen het in 1956 al de 600 Multipla bedacht, de eerste Fiat met achterin geplaatste krachtbron. Het was de bloeiperiode van Italiaanse economische wondertjes, zoals de Nuova 500 (1957). Deze eertse mini-mpv’s werden tot 1969 gebouwd en zijn in tal van varianten op de markt gebracht, tot bedrijfswagen aan toe. In Padova vind je bijvoorbeeld de ‘Jolly’ en de ‘Taxi’.

Fiat presenteerde dus midden jaren ’50 al dit slimme ‘cab forward’ concept. Dit jaar heeft Fiat min of meer hetzelfde idee opnieuw vormgegeven in de vorm van de aantrekkelijke 500L. Beide creaties hebben exact dezelfde typische kernwaarden van het merk Fiat en staan daarom zij aan zij op deze beurs vol historische schatten. Tot 1969 bouwde Fiat destijds van de Multipla zo’n 243.000 exemplaren. Hopelijk kan de in Servië geproduceerde reïncarnatie, samen met de huidige 500 het succes van Fiat uit die jaren terugbrengen.

6 gedachten over “Fiat 500L en Multipla naast elkaar op Auto e Moto d’Epoca

  • 24 oktober 2012 om 17:59
    Permalink

    Volgens mij was het de gewone 600 die in 1955 op het Salon van Genève werd voorgesteld en werd de Multipla pas in 1956 voorgesteld op het Salon van Brussel.
    Ze zijn bovendien een pak langer in productie gebleven (1967) dan het hier vermelde 1960.
    (De 600 Multipla ruimde in 1960 plaats voor de 600D Multipla)
    In die volledige productieperiode zijn er mijns inziens absoluut geen 1 miljoen van gemaakt.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2012 om 19:09
    Permalink

    Voor een “Seicento” Multipla in goede staat dient vandaag de dag een flinke smak geld neer te worden gelegd. Schijnbaar zijn van die circa 241d units niet al teveel meer overgebleven.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2012 om 19:44
    Permalink

    Nu ik net mijn huiswerk heb gemaakt, heb je het al verandert… 🙁 😉

    Volgens Wikipedia :
    + Engels : ’56-’69 243.000 stuks
    + Frans : ’56-’65 140.000 stuks
    + Italiaans : ’56-’66 170.000 stuks
    van de Furgone (600T) ’62-’64 15.000 stuks
    Dus zo’n 185.000 in totaal

    Volgens de Oldtimercatalogus van Ton Lohman (10e Editie 2004) :
    ’56-’66 160.260 stuks
    200 stuks van alle Jolly’s tesamen (500 – 600 – Multipla)

    Ook OM zou een Multipla omgebouwd hebben als OM.
    Zie : http://www.negri.it/scheda-mostra.php?idmostra=8

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2012 om 09:56
    Permalink

    Ja! Ik heb de OM in m’n jeugd zelfs in de straten zien staan, terwijl het nog dienst deed als busje. En we waren al diep in de jaren ’80 dus het was best een solide karretje.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.