Fiat 500L nu officieel van start in Servië

fiat servie

Fiat inaugureerde vandaag officieel de productie van de 500L in het Servische fabriek te Kragujevac. Eindelijk is het dan zover, de voormalige oude Zastava-fabriek is nu een moderne Fiat-fabriek. Op een groot spandoek in de fabriek viel hetzelfde af te lezen als enkele maanden geleden, toen in Pomigliano d’Arco de fabriek werd heropent; “Wij zijn wat wij doen”, in het Servisch is dat; “Mi smo ono sto stvaramo”. Sergio Marchionne en de Servische premier Mirko Cvetkovic (dus niet de president) hebben volgens goed gebruik hun handtekening gezet op een exemplaar van de Fiat 500L. Vrijwel de hele top van Fiat was aanwezig bij dit heugelijke feit (Antonio Cesare Ferrara (Fiat Automobili Srbija), Olivier François, Alfredo Altavilla, Gianni Coda).

Fiat wil van de 500L in 2013 rond de 150.000 stuks produceren voor de mondiale markt. De totale capaciteit komt op 200.000 stuks. Er werken 2443 werknemers in deze Servische fabriek. De uitbreiding en modernisering duurde ongeveer 3 jaar en beslaat 1,4 miljoen vierkante meter en heeft in totaal 700 miljoen euro gekost. Dankzij dit plan zullen er ook in de omliggende industrie nog eens 1000 banen bijkomen. De 500L komt in verband met de sterk verslechterde marktcondities pas na de zomer op de markt. Vrijwel gelijktijdig met de Noord-Amerikaanse marktintroductie.

500 L

2 gedachten over “Fiat 500L nu officieel van start in Servië

  • 16 april 2012 om 19:27
    Permalink

    ik heb deze wagen nog niet in het wild ontmoet,

    kan dus niet goed oordelen over de formaten, maar het oogt voor mij nog steeds als de meest verfrissende ruimtewagen/gezinswagen sinds tijden en dan bedoel ik; SINDS TIJDEN!
    Ben geen liefhebber van 5-deurs-gezinswagens, over de linie worden ze niet beperkt door enige vorm van leuk design.
    Dat is dan ook weer typisch waarom ik Fiat waardeer, zelfs zulke stoffige concepten weten ze leuk aan te kleden!

    Bravo!

    Beantwoorden
  • 16 april 2012 om 23:10
    Permalink

    Ja het is duidelijk een mooie auto en zeker niet suf, ondanks dat je dat in dit segment vaak wel moet concluderen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.