Fiat Brazilië op de bon

Fiat deed het niet erg goed in de eerste paar jaar van dit millenium.

En het symbool voor die tijd is feitelijk de Fiat Stilo. De auto heeft als drie deurs weliswaar een zeer vooruitstrevend design aan de wereld getoond, op een manier dat Volvo het vandaag de dag als noviteit kan presenteren. Maar het verschil tussen Volvo en het Fiat van toen zat ‘m in de neus, oftewel het merkimago. Fiat verbleekte met de dag en imperfecties werden schering en inslag. Fiat leek misschien nog wel heel wat tot 2003, maar zat eigenlijk diep in de problemen. De Stilo is absoluut geen slechte auto, maar het draagt door diverse probleempjes in het recente verleden hoe dan ook het imago van een vlag op een modderschuit. Een imago wat absoluut niet past bij het huidige FGA en dus ook niet bij Fiat Brazilië dat een goede reputatie geniet. Maar zelfs de besten kunnen in de problemen komen zoals we hebben kunnen zien bij Toyota de afgelopen tijd. 

Want terwijl in Europa FGA inmiddels duitse schoonheidsprijzen voor degelijkheid en duurzaamheid in de wacht sleept, kampt ‘Fiat Automoveis’ nog met slechte resultaten uit het verleden. Slechte resultaten die bovendien genegeerd zijn door het bedrijf, waardoor men door het Braziliaanse ministerie van justitie nu op de bon is geslingerd voor één-en-een-kwart-miljoen euro. We hebben het hier over de laatste generatie die wij hier bijvoorbeeld kenden als de Stilo ‘Schumacher editie’. Deze vertrok in 2004 voor een nieuw leven in Zuid Amerika. Dat ging goed en de Stilo kreeg zelfs een milde facelift en werd voldoende verkocht.

Maar in de zomer van 2008 kreeg Fiat Automoveis de opdracht voor een grote terugroepactie i.v.m. een hoger risico op een breuk van de achterste wielophanging, waardoor je spontaan een wiel zou kunnen verliezen. Niet de eerste keer als je het hebt over de wielophanging van de Stilo. In Nederland kwam de Stilo een tijdje terug al in opspraak door de kans op een gevaarlijke breuk bij het voorste veersysteem. FGA lostte dat na wat aarzeling netjes op. In Brazilië besloot men echter het probleem niet te erkennen, waardoor nu de prijs nog duurder moet worden betaald. Fiat legt de verantwoordelijkheid overigens nog steed niet bij zichzelf. Men zegt dat nalatigheid van het Braziliaanse departement voor de bescherming van de consument (DPDC), een soort consumentenbond, de oorzaak is van het uitblijven van een terugroepactie en vervolgens de vervanging van de wielophanging.

Momenteel loopt er een onderzoek naar 30 gevallen van ongelukken met Stilo’s in Brazilië tussen 2007 en 2008, waarbij het vermoeden bestaat dat het verlies van een wiel de oorzaak was. Er kan dus behalve de boete ook nog een naar justitieel staartje komen aan dit verhaal voor Fiat Automoveis Brasil.    

Het probleem geldt overigens niet voor in Italië geproduceerde Stilo’s die nu nog in Europa rondrijden. Wij vinden van onze kant dat het verleden zoveel mogelijk moet worden losgelaten, en gunnen de Brazilianen van harte de kwalitatief zeer goede en mooie Bravo.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.