‘Fiat bomen’ groeien nu ook aan de Seine

Afgelopen kerst ontdekten we opnieuw een opmerkelijke kunstuiting dat namens Fiat aan het publiek werd getoond te midden van het winkelend publiek.

Imiddels begint dit commercieel artistieke fenomeen internationale proporties aan te nemen. 1:1 glasvezel Fiat 500 exemplaren fungeerden in december midden in Rome als ‘giga’ mand voor kerstcadeau’s, dankzij de creatiedrang van kunstenaar Fabio Novembre en het initiatief van Fiat Italië. Tevens sierden vorige zomer al in Milaan dergelijk grote witte 500 sculpturen de betere Milanese winkelstraten, in de vorm van gigantische plantenbakken voor heuse bomen. Een sterk en creatief groen statement van Fiat, dat vorige week voor de derde keer op rij op mondiaal niveau tot groenste merk is uitgeroepen. De werktitel voor het kunstproject luidde toen ‘Per fare un Albero’, ‘Om een boom te maken’. Met ander woorden; het merk uit Lingotto ís zo groen, omdat men de natuur een handje wil helpen.

Dit laatste project krijgt nu een vervolg over de grens in Frankrijk met de titel ‘L’arbre de l’Espoir’, ‘De boom van de hoop’. In Amsterdam zien wij doorgaans vooral een ‘hoop’ tegen een boom, en dus koos Fiat Parijs uit om het idee van Milaan opnieuw te herhalen. Dit keer wil men de objecten echter na de tentoonstelling ook verkopen. Meestal lopen goede doelen in elkaar over, want wat begon als een ecologisch statement van Fiat, zal in Parijs als teken van hoop worden geveild, ten bate van anti-aids organisatie ‘Dessine l’Espoir’, waarvan UNESCO vip Cristina Owen Jones de ambassadrice is. De veiling vindt op 16 maart aanstaande plaats voor en in het Grand Palais.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.