Fiat Ducato fabriek beleefde recordjaar

Veel Italiaanse fabrieken van FCA moeten momenteel pas op de plaats maken omdat nieuwe investeringen nog geen feit zijn. Bijvoorbeeld in Mirafiori en Grugliasco. Waar men te horen heeft gekregen dat de productie (van de Maserati Levante, Ghibli en Quattroporte) maar mondjesmaat op gang zal komen begin dit jaar. Ook in de Alfa Romeo-fabriek te Cassino waren de aantallen in 2018 een stuk lager dan het jaar ervoor. Voor het eerst sinds 2013 zag FCA een afname van de productie op het schiereiland (964.533 eenheden gelijk aan -6,8%). Voor de bedrijfswagenfabriek Sevel in Atessa is deze afname echter geheel niet voelbaar geweest. Daar noteerde men over het afgelopen jaar een nieuw record qua aantallen. Maar liefst 297.007 eenheden rolden er in 2018 van de band (+1,7%). Reden genoeg dus om alvast te werken aan een nieuwe generatie busjes op basis van de huidige Ducato die in 2014 het levenslicht zag.

Er zijn geen signalen dat deze productie zal inzakken. Vaste partner PSA, die tevens de nieuwe eigenaar is van Opel, heeft namelijk besloten om in de Fiat bedrijfswagenfabriek ook de Movano te laten bouwen naast de equivalenten van Peugeot en Citroën. Goed nieuws dus voor de makers van de Fiat Ducato, die al sinds jaar en dag de basis vormt van deze Franse busjes. Afgelopen jaar werden in deze grote fabriek in de provincie Chieti nog eens 201 jonge werknemers aangenomen en groeide de productie de afgelopen 5 jaar met maar liefst 46%. Voor de productie van het nieuwe model vanaf volgend jaar zal de productiecapaciteit zelfs verder moeten worden uitgebreid.

10 gedachten over “Fiat Ducato fabriek beleefde recordjaar

  • 12 januari 2019 om 14:34
    Permalink

    Gelukkig maar… na al die jaren is het goed dat Lingotto meer gericht is op zaken doen. Kijk naar Ford. Die investeren en snoeien alleen maar….ben benieuwd hoe zij de toekomst ingaan. Iets zegt mij dat FCA voor de lange adem gaat hoe mager het modellen aanbod nu ook is..

    Beantwoorden
  • 12 januari 2019 om 14:59
    Permalink

    Amerikanen zijn dol op grote auto’s
    Fiat is groot geworden met kleine auto’s

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 10:20
    Permalink

    Hoop voor Fiat dat de verf niet afbladdert net als bij de modellen vanaf 2007. Ik heb een model uit 2098 waar de toplaag van afbladdere en Fiat geeft niet thuis Waardeloos

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 14:15
    Permalink

    Van mij mogen ze boel weer opsplitsen de Italiaanse auto merken en de Amerikaanse merken ieder in hun eigen continent

    Beantwoorden
  • 13 januari 2019 om 16:13
    Permalink

    Hiekstra.
    Een bus van 2098???? Knap hoor.
    Ik heb zelf een dicato van 2017 en man wat een fijne bus is dat.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 07:46
    Permalink

    Fiat is een prachtmerk. Ik rijd sinds kort een Coupe Fiat uit 2000 en man man wat een genot is dat. Italianen bouwen de mooiste sportauto’s ter wereld.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2019 om 08:04
    Permalink

    @Hiekstra kan het zijn dat de carrosserie ombouwer hem overgespoten heeft toen hij is omgebouwd tot camper? Gezien je avatar is de jouwe een camper. Ik kan me dan voorstellen dat ze zeggen je moet niet bij ons zijn maar bij de ombouwer als die hem na het zagen e.d. Hem opnieuw heeft gespoten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.