Fiat gaat ‘zelfstandig’ auto’s bouwen in Rusland

Fiat Rusland

Er is nog veel geheimzinnigheid rond Fiat’s plannen in Rusland, sinds de scheiding met Sollers. Het enige wat we officieel weten, naast diverse geruchten over potentiële partners, is dat Marchionne vastberaden blijft en onlangs nog herhaalde dat Rusland een belangrijk doel blijft de komende jaren. Vandaag komt opnieuw deze bevestiging naar buiten, zij het vanuit Russische hoek dit keer. Er wordt opnieuw geen partner genoemd, terwijl er wel een deal met de overheid is bereikt deze week. Daarom kunnen we ervan uitgaan dat Fiat het ongeveer zelfstandig gaat doen en dat oude tijden zoals die van Togliatti in de jaren ’70 met de Fiat 124 (Lada-AvtoVAZ) lijken te gaan herleven (foto). Het gaat om groen licht voor een investering van 1,1 miljard dollar, goed voor de productie van 120.000 auto’s per jaar. Dit zei regeringsafgevaardigde Dmitry Levchenkov, verantwoordelijk voor onderhandelingen met autoproducenten, eergisteren tegen de pers.

Het lijkt erop dat Fiat onder minder strenge voorwaarden dan gebruikelijk, dit klusje van de overheid mag gaan klaren, want het is vrij ongebruikelijk dat producenten zelfstandig een fabriek beginnen op Russische bodem. Normaal gesproken kiezen buitenlandse producenten namelijk vanwege de nodige strenge eisen, voor een samenwerking met een bestaande producent. Europa is al een tijdje niet erg gecharmeerd van de Russische voorwaarden waarbij de eigen industrie telkens wordt voorgetrokken. Hierdoor is de unie ook geen voorstander van Rusland’s wens, om toe te treden tot de World Trade Organisation. Als niet-Russische producent moet je doorgaans veel belastinggeld neertellen voor de import van onderdelen en grote productieplannen hebben (min. 350.000 per jaar), wil je daar ‘gemakkelijk’ zelfstandig kunnen ondernemen. Voor Fiat lijkt het nu dus een heel ander verhaal te worden. De Russische autoindustrie is bezig met een stevig herstel na een diepe val tijdens de crisis. Tijdens die crisis werden veel buitenlandse producenten min of meer gedwongen om Knowhow over te dragen aan de Russische industrie.

Volgens het Russische persbureau wil Fiat in Rusland twee fabrieken bouwen. Één voor de productie van auto’s en één voor de productie van motoren. Ford werkt nu samen met Sollers onder sinds een jaar hernieuwde voorwaarden, evenals GM samen met GAZ. Beide producenten investeren vergelijkbare bedragen als wat we zien bij het plan van Fiat, maar zijn dus geen zelfstandig producent. Fiat zelf geeft nog geen commentaar op deze laatste opmerkelijke ontwikkelingen.

 

 

2 gedachten over “Fiat gaat ‘zelfstandig’ auto’s bouwen in Rusland

  • 3 juni 2011 om 18:58
    Permalink

    GAZ? maken die niet een Volga gebaseerd op de Chrysler Sebring?
    Trouwens Renault is ook bezig met een slag op Russische markt maar dan in AvtoVAZ.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2011 om 13:34
    Permalink

    De Volga Siber is de oude Sebring van 2001 – 2006.
    Productiemiddelen werden vanuit Michigan naar Rusland verscheept, om vanaf 2008 de Siber te maken.
    Laatste exemplaren werden in januari 2011 geproduceerd.
    Fiat groep heeft er dus niks aan verdiend :), Daimler-Chrysler wel (productielijn werd eigenlijk verkocht aan Magna).

    GAZ heeft er even ook aan gedacht om de Lancia Thesis onder licensie te bouwen, maar dat is niet doorgegaan.
    Ook de Marea en de Palio hadden bij hen van de band moeten lopen, maar is ook niet doorgegaan.
    Die werden uiteindelijk gemaakt door Severstal Avto, nadien gekend als Sollers.

    Bij Sollers maken / maakten ze nog Linea’s, Doblo’s en Ducato’s, sommige modellen van CNH (en distributie van CNH) en Iveco’s.

    http://fr.wikipedia.org/wiki/GAZ_(entreprise)#Depuis_1998
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Severstal-Avto

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.