Fiat heeft geen haast met introductie van de 500L

Volgens het Italiaanse Quattroruote is het heel goed mogelijk, dat Fiat pas in de eerste maand van 2013 de productie van de 500L op stoom zal hebben. Gistermorgen schreven we ook al zoiets dergelijks betreffende de versie met 7 zitplaatsen. Ondanks de feestelijk inauguratie van de productie in het Servische Kragujevac, de presentatie in Genève, een persintroductie bij Centro Stile in Turijn en de aankomende internationale persintroductie op 4 juli (waar AutoEdizione zelf ook bij zal zijn), wijst alles erop dat Fiat in verband met de economische crisis op de automarkt, in een lager tempo de machinerie rond de 500L op gang zal brengen. Voor de meer economische Panda was dit bijvoorbeeld niet het geval.

Fiat begint dus voorzichtig in Servië. Momenteel is er slechts 1 van de uiteindelijke drie assemblagelijnen in werking en gaat de opbouw van de fabriek enkel gestaag verder. De productie die vanaf aanstaande 1 juli officieel op gang is, zal ervoor zorgen dat de 500L tegen het late najaar volop beschikbaar zal zijn binnen de EU (aldus Marchionne tijdens de opening van de fabriek in april). De goede verkoop van de 500 in de VS, is bovendien ook een reden om op dit moment nog niet het prille Amerikaanse Fiat-netwerk te overbelasten.

5 gedachten over “Fiat heeft geen haast met introductie van de 500L

  • 22 mei 2012 om 12:21
    Permalink

    Wat een amateuristische bende daar zeg. Dat is hetzelfde als zeggen ‘we hoeven geen nieuwe modellen te introduceren, want de automarkt is toch aan het stijgen’. Fiat is zichzelf op de Europese automarkt aan het decimeren, en doet het nog bewust ook. Wat mij betreft is het nu tijd dat Marchionne zich lekker bezig gaat houden met Chrysler, en dat iemand anders aan het roer komt te staan bij Fiat. Hij kan Fiat niet eens succesvol maken op de Indiase markt! Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar er zijn ongetwijfeld mensen die het wel beter kunnen.
    Waren de (echte) Agnelli’s er nog maar, zucht…

    Beantwoorden
  • 22 mei 2012 om 12:29
    Permalink

    Als je dan ook nog eens leest dat de Musa niet eens een opvolger krijgt, snap ik er steeds minder van…

    Beantwoorden
  • 22 mei 2012 om 16:23
    Permalink

    @dac 1991
    Je hebt volkomen gelijk !
    Waar blijft de opvolger van de Musa?
    Hier weer hetzelfde verhaal als bij Alfa Romeo.
    De echte Italiaanse Lancia sterft langzaam ook uit.
    Die lompe Amerikaanse modellen met en Lancia badge ,daar zit niemand op te wachten ! En intussen breken de Duitsers het ene na het andere record met verkoopcijfers.
    Wat heb je in een crisistijd aan een Alfa 4c? Een hele mooie auto maar niet gunstig voor dit moment.In Alfa en Lancia zitten veel meer mogelijkheden als er op dit moment mee gedaan wordt!

    Beantwoorden
  • 22 mei 2012 om 22:56
    Permalink

    Erg makkelijk allemaal,

    Dus samengevat: is een echte lancia of een echte alfa is volgens dit soort “vroeger was alles beter-gezever” al verdwenen vanaf het moment dat het binnen de fiat groep werd ingelijfd?

    Onder gezag van fiat hebben ze ook nog wereldse wagens gebouwd, dus waar heb je het dan over? Dat zou nu opeens niet meer zo zijn?

    En ondertussen bewijzen de cijfers dat er wel degelijk mensen zitten te wachten op zogenaamde lompe amerikaanse modellen met een lancia-badge, waarschijnlijk mensen die minder fundamentalistisch zijn.
    Wees blij dat marchionne aan het roer is, anders hadden we het nu over; “weet je nog die goeie ouwe tijd dat fiat nog bestond?”

    Geef die vent wat krediet!

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 00:51
    Permalink

    ‘Wees blij dat marchionne aan het roer is, anders hadden we het nu over; “weet je nog die goeie ouwe tijd dat fiat nog bestond?”’

    Ik zal inderdaad niet ontkennen dat dankzij Marchionne Fiat nog bestaat. Ik denk echter wel, dat hij nu een stapje opzij moet doen en de leiding moet over geven aan iemand die ook verstand heeft van auto’s. Marchionne heeft de boel bij Fiat mooi weten te stroomlijnen en efficiënter weten te maken. Verstand van auto’s heeft ‘ie in mijn ogen echter veel minder. Welke auto’s zijn er onder zijn leiding ontwikkeld en uitgebracht die ook nog eens succesvol zijn? Volgens mij alleen de Giulietta (die in Europa overigens nu al weer keihard daalt qua verkopen…). De 500 was (deels) al in ontwikkeling en hij heeft mooi kunnen profiteren van het succes van de Panda en de GP die uitkwamen vlak nadat hij benoemt werd tot CEO.
    Marchionne heeft verschillende keren aangegeven zich prima thuis te voelen in Noord-Amerika. Blijf daar dan ook, zou ik zeggen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.