Home » FCA , Fiat

Fiat officieel van start in Mexico

9 maart 2011 10:23 5 reacties

Fiat toluca

Gisteren heb je het al even tussen neus en lippen door kunnen lezen; Voor Fiat is de afgelopen week een belangrijk hoofdstuk in het bestaan van de Torinese firma van start gegaan. De 500 is in productie gegaan in Midden Amerika en er lijkt een goede klik met de lokale overheid te zijn. Het model dat president Felipe Calderon (foto) van dichtbij mocht bekijken is bestemd voor de Amerikaanse markt en heet officieel “Model Year 2012”. Dit model zal behalve in de VS en Canada ook op de grootste markten van Zuid Amerika verschijnen en uiteindelijk zelfs China bereiken.

Fiat toluca2

Marchionne toont dat hij zelf een prima PR-man is, want het bezoek viel in zeer goede aarde bij de president. Marchionne zei dat hij het anderhalf jaar geleden bovendien had beloofd. De 500 is al als Europese versie een tijdje te koop in Mexico, maar de Mexicanen kunnen vanaf nu dus een zelf gebouwde versie omarmen, hetgeen de verkoop alleen maar ten goede zal komen. Voor Fiat is dit heugelijke feit de sleutel naar een definitieve terugkeer in Noord Amerika, waar het al 28 jaar afwezig is.

Fiat investeert een bedrag van 550 miljoen dollar in de fabriek en krijgt daarbij uiteraard ook nog de steun van de overheid. Hierdoor zijn er in Toluca 622 banen bijgekomen. Vanaf dit najaar zal er al op volle kracht geproduceerd kunnen worden, waardoor er per jaar zo’n 120.000 500 modellen van de band rollen. Chrysler vormt voor Fiat het ideale platform in Mexico. De firma uit Detroit is al vanaf 1938 in dat land aanwezig en vandaag de dag heeft het daar 7000 werknemers in dienst, verspreid over 6 verschillende productielocaties. Onder andere de pick-ups van Ram en de V6 3.6 liter Pentastar wordt er gefabriceerd.

Fiat toluca3

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

5 reacties »

  • Saya schrijft:

    Gaat nog helemaal goedkomen met die 500.
    Na een kleine aarzeling toch maar op de markt gebracht, en in het begin maar weinig productiecapaciteit voor vrijgemaakt omdat ze niet wisten of de auto wel zou aanslaan.
    Moet je nu zien… de 500 is het boegbeeld van heel Fiat geworden met verkoopplannen over zowat de hele wereld.
    Een goede vriendin van mij in Colombia kan niet wachten tot ze er eindelijk een kan kopen en ook mijn familie in Zuid-Korea zou er graag een of meer aanschaffen (hoewel Europese auto’s kopen daar best lastig is).
    De 500 is een wereldauto! ­čśë

  • Il piu migliore schrijft:

    @Saya

    Waarom is het kopen van Europese auto’s best lastig in Zuid-Korea?

  • Saya schrijft:

    @ Il piu migliore
    Tot voor kort was er daar een zwaar oneerlijke importbelasting voor westerse automerken. Dit om de thuismerken te beschermen.
    zie ook deze link van de Telegraaf:
    http://www.telegraaf.nl/autovisie/7893559/__Fiat_en_Ford_boos_op_Zuid_Korea__.html

    Een niet Zuid-Koreaanse auto kopen daar is ongebruikelijk, de jeugd vind het daar wel hip om met een Fiat of ander westers merk rond te crossen maar vooral in de tijd van de Japanse/Koreaanse economische crisis was het zwaar “not done” om een niet Zuid-Koreaanse auto te kopen en dit werd je daar dan ook fijntjes verteld.
    Koreanen zijn best felle nationalistische mannekes.
    Amerikaanse en Japanse merken zijn daar wat meer geaccepteerd.

  • Il piu migliore schrijft:

    @Saya

    Oh ja, dat verdrag waar toen heibel over was. De Nederlandse minister van Economische Zaken had er destijds geen moeite mee om het verdrag te ondertekenen. Begrijp ik nu dat in zowel het huidige verdrag als het verdrag dat op 1 juli 2011 moet ingaan de Koreaanse importheffing gewoon blijft bestaan, terwijl de Europese heffing op Koreaanse rommel wel wordt afgeschaft (als die al bestaat)?

    25 jaar geleden hoorde ik al verhalen over Japan. Die schoften (ja dat zijn het gewoon) deden er alles maar dan ook alles aan om de verkoop van Europese auto’s in Japan tegen te houden. Dit door middel van allerlei belastingen en heffingen. Het zou zelfs zo erg zijn dat Europese auto’s alleen in onderdelen ingevoerd mochten worden, waardoor de kosten zo hoog zouden worden dat deze auto’s natuurlijk onverkoopbaar werden. Dit Japanse systeem heeft zeer goed gewerkt. Toyota wereldmarktleider en het Japanse importmarktaandeel is heden ten dage maar 6%. De Koreanen doen dus hetzelfde. En moet je kijken naar het marktaandeel van de Aziatische merken in Europa en de VS. En dan maar klagen dat de Europese werkloosheid zo hoog is. Ik heb als enige Europeaan geloof ik nog principes. Ik vermijd Aziatische producten als de pest…

    Wil eigenlijk al jaren als avatar de volgende slogan gebruiken:

    “Let op. Het kopen van Aziatische producten brengt de Europese economie ernstige schade toe!

    Ciao

  • Saya schrijft:

    @ Il piu migliore
    Ja jullie brave Europeanen schaffen de importtax af en de Koreaantjes houden hem gewoon lekker aan.
    Wij kunnen lekker goedkope Koreaantjes gaan kopen en de Europese merken zijn naar verhouding peperduur in Korea.
    Vind het niet gek dat o.a. fiat en Ford woest hierover zijn.
    Vergelijkbaar met de Chinese eis dat niet Chinese merken alleen in samenwerking met een Chinese fabrikant daar auto’s mogen verkopen.
    Is dat eerlijk? nee!!
    Worden er duistere politieke spelletjes gespeeld? absoluut!
    Zijn wij in Europa veel te soft geworden ? Duh!
    Nog even en Europa stelt helemaal niets meer voor op de wereldmarkt.
    Dus laat Sergio maar lekker overal in de wereld Fiat fabriekjes bouwen, tegen al die arme sloebers die voor een handjevol kippenvoer willen werken kunnen wij toch niet op.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie´┐Żn

FCA , Fiat

Lees meer over

, , , , , ,

Volg ons

Advertenties