Fiat’s Europese productieplan voor 2012

Fiat productie 2012

Dit jaar moet het door een sterk teruglopende markt geplaagde Fiat in Europa flink met de rem erop produceren. Vooral voor de toch al ver onder hun capaciteit draaiende Italiaanse fabrieken, zal die goed voelbaar zijn. We hebben al vaker op dit aspect ingezoomd; Het gigantische Mirafiori is misschien wel het meest huiveringwekkende voorbeeld van de huidige Europese crisis waar Fiat nu in zit. Maar ook Melfi begint sterk te vertragen, ja zelfs de splinternieuwe Panda-fabriek in Pomigliano d’Arco zal voelen dat 2012 een jaar wordt met het nodige oponthoud. Alleen de fabriek van Cassino zal het minst lijden onder de huidige omstandigheden. In de fabrieken in Polen en Servië kan men uit zien naar een 100% score zoals uit een eerdere prognose al is gebleken.

In Pomigliano d’Arco is de de productiedoelstelling voor 2012 reeds naar beneden bijgesteld van 202.700 naar 188.500. De hypermoderne faciliteit heeft met veel goede moed haar poorten heropend, maar wordt uiteraard wel geconfronteerd met de harde realiteit op de lokale en deels buitenlandse markt.

Mirafiori

Mirafiori waar de MiTo, Musa en Idea van de band rollen, heeft men niet alleen last van de marktcondities, maar bevindt men zich ook nog tussen wal en schip, aangezien men wacht op een nieuw productieplan dat in 2013 pas in gang zal worden gezet. Tegen die tijd zullen een kleine Jeep en Fiat SUV en een nieuwe vijfdeurs MiTo op B-Wide platform gebouwd worden. Hetzelfde platform als die van het Servische ‘project Ellezero‘. Maar die toekomst lijkt nog heel ver weg, want voor dit jaar zal men in de Torinese thuishaven slechts 58.400 auto’s bouwen (oorspronkelijk doel was 59.600). Een absoluut dieptepunt in de geschiedenis van de fabriek. De huidige MiTo moet ongeveer 45.300 stuks opleveren, wat er vreemd genoeg meer zijn dan de 41.000 van 2011.  De Musa en Idea zitten in hun laatste fase en gaan van 21.500 stuks van vorig jaar, naar rond de 13.000 voor 2012.

Melfi

De SATA fabriek in Melfi (provincie Potenza) zal de Punto van de band blijven rollen, met nu de editie 2012 (productienaam ‘Punto serie 6’). Dit model zal volgende maand aan internationale pers gepresenteerd worden en uiteraard is AutoEdizione daar bij aanwezig. Het oorspronkelijke aantal dat Fiat voor deze fabriek in gedachten had voor dit jaar (223.700), is naar beneden bijgesteld tot 211.600. Het nieuwe model zal naast de Evo en de Grande Punto Actual geproduceerd worden. Deze zullen nog maar mondjesmaat, met respectievelijk 3800 en 17.100 stuks, van de band rollen dit jaar. Van het nieuwe model verwacht men 190.600 stuks te produceren. Pas in 2014 zal een compleet nieuw B-segment model hier van start gaan.

Cassino

Cassino blijft goed draaien dankzij vrij constante aantallen voor de Giulietta, Delta en Bravo. De prognose is van 135.400 stuks naar boven toe bijgesteld met 139.800 eenheden. Van de Delta en Giulietta zullen er meer geproduceerd worden dan het afgelopen jaar. Rond de 10.000 van de Lancia die nu ook als Chrysler verkocht wordt in Groot Brittannië en tegen de 95.000 van de succesvolle Giulietta. Van de Bravo verwacht men zo’n 20.000 stuks te kunnen maken. Nadat de Bravo met pensioen zal zijn gegaan, verwacht men hier in 2014 de productie van een Fiat Crossover op Compact Wide platform voor de Europese markt. Deze zal ook in China geproduceerd worden samen met een sedan op hetzelfde platform.

In het Poolse Tychy zal men stevig doorgaan met de productie van Ypsilon, Panda, 500 en Ford Ka. De verwachting is dat het er 389.100 zullen zijn, zo’n 40.000 meer dan eerst de verwachting was. De huidige Panda zal nog in productie blijven, tot de assemblage van een nieuw model Fiat deze zal vervangen. De Panda Classic zal nog in de laatste levensfase een indrukwekkend aantal van 58.000 halen. De Ypsilon zal op volle capaciteit geproduceerd worden met een aantal van 98.000, 10.000 meer dan dit jaar (de Ypsilon werd in juni gelanceerd). De immer populaire 500 zal naar verwachting de 170.000 bijna halen.

Tychy Poland

Voor de sterk vernieuwde fabriek van Kragujevac in Servië, is 2012 het begin van een glansrijke carrière. Hier verwacht men 40.500 auto’s te bouwen, dankzij de introductie dit voorjaar van de mini Crossover als eindresultaat van project ‘Ellezero’. Voorheen ging Fiat nog van een lager getal uit. Dit najaar verwacht men dat de productie op volle toeren zal draaien, aangezien dan ook de export naar Amerika zal beginnen. In 2013 volgt nog de opstart van de productie van een grotere versie met 7 zitplaatsen.

Buiten Europa verwacht FGA enkel een forse toename van de productie, dankzij nieuwe initiatieven in de beide Amerika’s (Mexico, Brazilië en Argentinië), Turkije en China. In China begint men bijvoorbeeld met de productie van een nieuwe Fiat sedan op Compact Wide platform. In Brazilië verwacht men onder andere de nieuwe Siena en is de vraag naar de nieuwe Palio en Uno alleen maar groeiende. Ook in Turkije zijn momenteel nieuwe plannen in uitvoering.

4 gedachten over “Fiat’s Europese productieplan voor 2012

  • 19 januari 2012 om 12:17
    Permalink

    Interessant verhaal. Jammer genoeg niet erg rooskleurig allemaal. Ik begrijp trouwens niet dat er van de Delta meer gebouwd gaan worden dan van de Giulietta. Zelfs in Italië verkoopt de Delta matig.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2012 om 13:15
    Permalink

    Excuus: het is uiteraard iets meer dan 10.000 voor de Delta… Tiepvout.
    Overigens verkoopt de Delta in Italië gewoon naar behoren. De auto is geen doorsnee C segment model (hij is bijvoorbeeld ruimer dan een 159 Sportwagon) en presteert dus goed genoeg.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2012 om 19:16
    Permalink

    De Delta verkoopt natuurlijk niet naar behoren, want zelfs in Italie staat hij niet in de top10 van zijn segement. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat de Delta in productie blijft, want met 10.000 stuks moet de productie wel verliesgevend zijn. Men mikte bij de introductie op 100.000+ per jaar, we moeten helaas constateren dat de auto een flop is.
    De giulietta leek de afgelopen maanden in Italie ook al weg te zakken maar die blijft zich toch aardig handhaven bovenin het C-segement. Wat heet, alleen de Golf doet het beter!

    Beantwoorden
  • 19 januari 2012 om 19:58
    Permalink

    Voor mij is het onbegrijpelijk dat de Delta het niet beter doet. Ik heb er zelf een en ben er zeer tevreden mee.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.