Grote Alfa E-segment sedan is voorlopig uitgesloten

Liefhebbers van grote Alfa Romeo sedans moeten inmiddels de moed hebben opgegeven (en wij ook een beetje) bij het zien van het huidige plan van FCA. Het lijkt zelfs of de feitelijke opvolger van de 166 steeds de definitieve sheets niet haalt, terwijl daar eerst wel rekening mee is gehouden. Bijvoorbeeld op het plaatje hierboven waar rekening is gehouden met de LWB versies voor de Chinese markt. Nou interesseert dat laatste ons eerlijk gezegd heel weinig, maar des te meer de segmenten die genoemd worden, namelijk het ‘Mid-Size Segment’ van de Giulia en het ‘Full-Size Segment’. In dat laatste segment is een SUV bevestigd binnen de termijn van 4 jaar. Maar onder de cirkeldiagram staat toch echt ‘Premium Full-Size Sedan’.

Dat klinkt als een grotere broer van de fantastische Giulia, maar zoals je ziet is deze op het officiële plan nergens terug te vinden. Op de uitgelekte sheet van een tijdje geleden stond voor 2021 een E-sedan vermeld. Is deze dan net als in 2014 opnieuw uitgesteld? Marchionne was er later op de dag duidelijk over. De grote SUV neem deze rol van vlaggenschip volledig op zich. De markt voor grote sedans is in de VS en elders enorm aan het krimpen, aldus de CEO. Marchionne noemde het als een winkel die gaat sluiten. Geen plannen dus in die richting, ook niet voor Chrysler (en Lancia).

Gelukkig zien we in het compacte segment naast de strategisch belangrijke SUV wél een opvolger van de Giulietta. Deze zal als het goed is op de kortste versie van het Giorgio-platform komen te staan. FCA maakte vandaag overigens waarschijnlijk bewust geen lanceerdata bekend, terwijl die normaal gesproken wel de gewoonte is bij dit soort plannen.

9 gedachten over “Grote Alfa E-segment sedan is voorlopig uitgesloten

  • 1 juni 2018 om 16:04
    Permalink

    Totaal geen mysterie volgens mij, er staat duidelijk een E segment UV gepland.

    Ook duidelijk is in alle presentaties dat er heel veel inspanning staat gepland de komende jaren in diverse niveaus van elektrificering van de hele range en de hele groep trouwens (Maserati/Jeep/Ram).
    Daar was op deze site, gezien de vele reacties de afgelopen maanden, heel veel kritiek op en zorg over. Maar dat blijkt dus helemaal niet nodig.

    Moedig ook om de diesel radicaal de deur uit te gooien en te vervangen door hybride.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 16:05
    Permalink

    Gelukkig ideeen en plannen genoeg😀 Enkel nu de uitvoering nog en daar schrot het helaas no al eens aan. Vandaar ook “bewust geen lanceerdata” de 2 wapen feiten van de afgelopen 8 jaar kende wat uitstel en veel afstel dus misschien beter zo ook al willen we graag meer weten😉 We zullen het wel zien en anders moeten we het maar klassiekers of toekomstige klassiekers houden😁

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 16:15
    Permalink

    Hét grote mysterie bestaat volgens mij uit vier letters: F I A T.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 17:21
    Permalink

    Als je naar sheets kijkt van de perspresentatie dan is het heel helder: FCA is nu schuldenvrij, kan volop investeren (dus meer nieuwe modellen dan de afgelopen jaren), en zit op segmenten met een bovengemiddelde marge en een bovengemiddelde groei. Ingezet wordt op premiummerken Jeep, Maserati en Alfa, met voornamelijk SUV’s en een paar sportwagens, en op elektrificatie en autonoom rijden. De E-segment sedan is een segment dat krimpt en komt dus niet meer in de plannen voor.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 17:52
    Permalink

    Begrijpelijk mareblu, maar ook jammer. Ook een grote sedan is een image builder en een goede stap voor de geloofwaardigheid van AR als premium merk. Niet alleen sportwagens dragen daaraan bij.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 19:21
    Permalink

    Volgens mij zijn (normaal gesproken) imago builders bedoeld om uiteindelijk je massa producten aan de man te brengen. Dan moet je die wel hebben.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 15:16
    Permalink

    Van de e-segment sedan moeten ze gewoon een model uitbrengen je kunt niet premium willen zijn zonder in dit segment te zitten helemaal als je ook nog een het b segment verlaat. Je moet dan echt een 5 en E en A6 tegenhanger hebben. Wel op verlengd Giorgio platform kan de nieuwe gibli daar ook straks op want die heeft nu een te zware basis. Of een nieuw ligt platform voor e en f segment zodat de nieuwe QP er ook op kan en andere made in USA modellen. Vinde qp en giulia nu te zwaar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.