Italiaanse carrosserie-ontwerpers in diepe crisis, maar geven niet op

Italiaans design

Ooit waren het er zo veel, dat zowat de hele mondiale autoindustrie z’n ontwerpen beneden de Alpen bestelde; Italiaanse carrosserie-ontwerpers en bouwers. Vandaag de dag is dat wel anders. Er is nog maar een handvol over en deze hebben het nog moeilijk ook. Pininfarina en Bertone hebben op het randje van de afgrond gestaan toen de crisis begon en Giugiaro-Italdesign is z’n heil gaan zoeken in vaste dienst bij de grootste autobouwer ter wereld.

Toch is het Italiaanse ontwerphuis alles behalve dood. Zagato, Fioravanti. I.D.E.A, Pininfarina, Bertone en nog anderen doen dagelijks van alles om te overleven. Bijvoorbeeld door een kantoor te openen in China en door daar ook met steun van de overheid opleiding geven aan jonge ontwerpers. En om deze vitaliteit nog eens te benadrukken vieren enkele bouwers het 100 jarig bestaan van het Italiaanse ontwerp, door enkele recente creaties te exposeren in de ‘Officine Grandi Riparazioni di Torino’. Uiteraard heeft dit ook raakvlak met het 150 jarige jubileum dat dit jaar landelijk gevierd wordt. Het betreft dezelfde hal waar deze maand al een fris ontwerp stond van Fiat zelf in de vorm van de Mio en de Alfa Romeo 4C concept. Tot 5 juni exposeren bijvoorbeeld Bertone, Fioravanti en I.D.E.A Institute daar hun laatste ontwerpen. Al de Italiaanse ontwerphuizen zijn aangesloten bij een speciale afdeling van de ANFIA (de nationale organisatie voor de autoindustrie).

Er bestaan vandaag nog 18 Italiaanse bedrijven die zich hier mee bezig houden, een fractie van de meer dan honderd uit bijvoorbeeld de jaren voor en net na de oorlog. De meerderheid van deze groep komt nog altijd uit de regio Piemonte (12). Verder zijn er nog een paar in Lombardije (2), in Lazio (2) en in Emilia Romagna (2). In totaal werken zo’n 3500 mensen bij deze bedrijven.

[nggallery id=611]

2 gedachten over “Italiaanse carrosserie-ontwerpers in diepe crisis, maar geven niet op

  • 27 mei 2011 om 08:39
    Permalink

    Ja, de teloorgang van de designhuizen is iets wat ik met pijn in het hart meemaak omdat het altijd onlosmakelijk verbonden is geweest met (vooral) de italiaanse automobielcultuur. Een Bertone, Pininfarina, Zagato, Touring, Vignale, … embleem op je auto geeft toch een extra speciaalwaarde.

    IK begrijp echt niet waarom de automobielfabrikanten alles meer en meer binnenshuis willen houden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.