Home » Fiat , La grande Storia , Overige

IVECO op het witte doek

14 januari 2011 11:31 ��n reactie

We waren alweer toe aan een oude aflevering waarin Fiat schittert op het witte doek. Maar met alle recente speculaties over overname’s aangaande de Italiaanse truck, maken we heel even een uitstapje naar dit fenomeen dat alle eer verdient. We gebruiken daarbij de inspirerende leader van deze populaire Italiaanse tv-serie uit de jaren ’80; “Due assi per un Turbo” (‘twee assen per turbo’). In deze prachtige nostalgische serie staat IVECO zeer centraal. Het in die tijd nieuw gevormde vrachtwagenmerk was dan ook de sponsor van de serie. De boodschap was iedere aflevering weer heel krachtig; IVECO is sterk en komt overal! In de inspirerende leader zie je de toen nieuwe 90-42 Turbostar (verder ook de 131 en 190-38). Maar ook andere IVECO en Fiat producten hadden vaak een zeer aanwezige bijrol in de serie. Tegenwoordig noemen we dat ook wel sluikreclame. Het is in de diverse afleveringen bijvoorbeeld duidelijk dat Fiat nieuwe klanten wilde aanspreken voor de Panda en de Uno. Deze serie (1984-1987) was overigens niet het eerste eerbetoon aan de Italiaanse vrachtwagen. Een prachtig humoristisch drama is bijvoorbeeld de veel oudere sequel ‘Il Bestione’ (1974), waarin Fiat trucks uit de 600 serie centraal staan. Twee welbespraakte ruige type’s vertolkt door Giancarlo Giannini en Michel Constantin doen je werkelijk de tranen over de wangen biggelen van het lachen in deze films van Carlo Ponti. We konden het niet laten om ook hier de leader van te tonen. Vooral alles wat van boven de Alpen komt moet het ontgelden in de diverse scènes. Het leven van de Italiaanse trucker wordt van alle kanten kleurrijk belicht en daarom waren de films ook een groot succes.

Vrachtwagens worden er al vanaf begin 20ste eeuw gebouwd in Italië. Vooral Lancia en Fiat (naast bijvoorbeeld OM en Alfa Romeo) waren de grotere merken, die in de periode van de eerste wereldoorlog flink tot ontwikkeling kwamen. Italiaanse vrachtwagens vielen vooral vanaf de jaren ’50 op door hun massieve voorkomen en zware motoren. Vanaf 1975 ontstond er door de groeiende internationale concurrentie (In de periode daarvoor was de vrachtwagenmarkt voornamelijk nog een nationaal gebeuren) een samenwerking onder de naam Industrial Vehicle Coorporation. Fiat Veicoli Industriali (Fiat, Lancia en OM) nam hierin de leiding na een overname van het Franse Unic en het Duitse Magirus Deutz. Dankzij de typische Italiaanse krachtige Turbo vrachtwagens werd IVECO als merk over de hele wereld bekend. Het begon allemaal met de 180 en 190 TurboTech en Turbo Star series vanaf 1984. Vooral de TurboStar liet van zich horen. Halverwege de jaren ’90 werden deze stoer vormgegeven mastodonten afgelost door de EuroStar series. Inmiddels bouwt IVECO over de hele wereld vrachtwagens en lichtere commerciële voertuigen. Veel kijkplezier met ‘Il camion Italiano’.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

1 reactie »

  • Il piu migliore schrijft:

    Hoe gaat het eigenlijk met de Iveco Massif? Daar heb ik sinds de overname en introductrie in Italie niet veel meer van gehoord.

    In de vele heuvels op het Italiaanse platteland zie je veel Nissan Patrols e.d. De Massif zou het daar ook goed doen. Enig idee wat de verkoopaantallen zijn?

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat , La grande Storia , Overige

Volg ons

Advertenties