Home » La grande Storia , Lancia , Overige

Lancia Flavia coupé op het witte doek

11 januari 2011 13:56 Geen reacties

In onze nieuwe aflevering waarin sterren van Fiat, Lancia en Alfa Romeo schitteren in de meest sfeervolle Italiaanse films, kijken we nu naar een elegante coupé van Lancia uit de jaren ’60 en ’70. Deze creatie van Antonio Fessia rijdt hier voorop in een zoveelste achtervolging. Achterna gezeten door agent Mark in de gelijknamige film “Mark il poliziotto spara per primo” (Mark, de agent die als eerste schiet net als Lucky Luke) uit 1975. Acteur Franco Gasparri heeft in deze film van Stelvio Massi, met een veel vlottere Giulia Sprint GT toch nog de nodige moeite om de Lancia bij te houden. In dit tweede deel van een driedelige sequel is de fotoromanheld Gasparri (iedere vrouw wist wie hij was) als Mark Terzi in de mooie Alfa misschien wel de opvallendste verschijning…maar niet in deze aflevering van onze serie. De Lancia Flavia moet het uiteindelijk ontgelden door een vroegtijdige ontsnapping van de chauffeur maar bleek een waardige tegenstander in een tijd dat Alfa’s en Lancia vaak als directe rivalen tegen elkaar speelden. Qua wedstrijd was een scène tussen een Fulvia en een Giulia eerlijker geweest maar met een Flavia zet je makkelijker een kleine VW opzij.

Maar laten we eens kijken naar die voor z’n tijd zeer comfortabele coupé in eerste serie model uit 1960. Het was afgelopen jaar 50 jaar geleden dat Lancia als eerste met de Flavia sedan op de proppen kwam op de autosalon van Turijn. Eind jaren ’50 was het duidelijk de bedoeling dat er een compactere middenklasser moest komen onder de grote Flaminia met eenzelfde luxueuze inborst. Net als de grote broer had deze Lancia in eerste instantie niet al te veel vermogen (1500 cc, 78 pk), maar de voorwielaangedreven Lancia met boxermotor en had wel een uitstekend rijcomfort en een bijzonder goed afgewerkt interieur met voor die zeer luxe en innoverende oplossingen. De Berlina kreeg in 1967 een grondige modernere restyling en onder Fiat in 1970 kreeg het zelfs een karakteristieke Lancia grille. De coupé is goed te herkennen als een ontwerp van Pininfarina en was het uitgekozen ontwerp voor serieproductie. Er is echter ook het zeer opvallende ontwerp van Zagato (‘Sport’) en de open ‘convertibile’ van Vignale, getekend door Giovanni Michelotti. De kenmerkende grille en koplampen waren in die tijd ook terug te zien op Lancia vrachtwagens.

De opvolger van de legendarische Aurelia B20 die we hier zien, leek op een Ferrari voor wie het rustig aan wil doen, dankzij de optische overeenkomsten met de 250 GT. Dankzij de dubbele carburateur had de coupé zelfs 90 pk en haalde het een top van 170 km per uur. Overigens was een trager model met enkele carburateur en 78pk ook gewoon verkrijgbaar. De komst van de 1.8 in 1963 was met 92 pk een verrijking. Met de komst van de innovatieve ‘Mille Otto Iniezione’ (1.8 injectie) uit 1965 kreeg de Flavia meer body (101 pk). De 1.8 Sport uit 1963 met dubbele carburateur bleef met 104 pk de meest vermogende voor op de weg. Maar de Squadra Corse HF van Cesare Fiorio, gaf deze Lancia toch uiteindelijk nog meer dynamiek. Men ging racen met de Flavia Coupé (ook met de zeer lichte Sport Zagato versie!) en het vermogen liep op tot een dikke 160 pk en er werd zelfs gewonnen in de Rally van San Remo. De laatste 2000 HF (126 pk) voor serieproductie uit 1970 (na de drastische facelift in 1969 onder Fiat) had een top van 200 km per uur. De Coupé veranderde onder Fiat voor een tweede keer (iets minder drastisch) van gezicht. Deze veel moderner ogende laatste variant met de naam ‘Due Milla’ had stuurbekrachtiging en bleef in productie tot 1974 en was nog leverbaar tot 1975 het jaar van deze film. De Lancia was hoewel dikwijls verfijnder, ook altijd duurder dan de concurrent en daardoor werden er nooit veel verkocht. In totaal werden er 105.848 Flavia/2000 modellen verkocht. Twee jaar na de overname door Fiat verviel de naam Flavia en hadden de Berlina en de Coupé alleen nog de naam 2000 vanwege de enige motorinhoud die nog leverbaar was vanaf 1971. Momenteel gaat er het gerucht dat de opvolger van de Lybra op basis van een Chrysler model ook Flavia zal gaan heten.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

La grande Storia , Lancia , Overige

Volg ons

Advertenties