Lancia Thema komt vermoedelijk ook met 2.0 MultiJet2

Lancia Thema

Je ziet het steeds vaker; Grote auto’s met kleine krachtige motoren. Ook op dieselgebied en daarom gaat Lancia naast een grote zware 3.0 MultiJet van VM mogelijk ook een meer voordelige 2.0 MultiJet leveren op de Lancia Thema. De Europese versie van de Chrysler 300C zal in Italië namelijk vooral met een dergelijke viercilinder motor goed kunnen concurreren op de zakelijke markt. De Lancia Thesis was zoals bekend nooit een verkoopsucces, maar van de 5 cilinder 2,4 JTD (hoewel nog te zwaar)  zijn op de thuismarkt uiteindelijk meer verkocht, dan van welke andere variant dan ook. Ook BMW, Volvo en Jaguar bieden vooral dit soort lichtere turbodiesels aan in hun ruime zakensedans. Hoewel de 3.6 V6 Pentastar in de VS een belangrijke motor is, zal deze krachtbron die ook direct leverbaar zal zijn op de Thema, naar verwachting een zeldzaamheid zijn op de weg. De 2.0 MultiJet is een goede en krachtige motor waar Fiat Group momenteel ook de Giulietta, 159, Delta en Bravo mee uitrust en sinds kort ook de Freemont.

Lancia wacht nog wel tot 2012 met de introductie, omdat het een goede kijk wil krijgen op de uiteindelijke belangstelling voor de Thema. Overigens zal de 170 pk sterke motor voor de verandering in de lengte geplaatst worden in deze achterwielaangedreven auto en aan een 8-traps automaat gekoppeld worden van ZF. De voorzijde zal worden aangepast om weer de juiste gewichtsverdeling te krijgen. De 2.0 170 pk zal onder de 190 pk versie van de 3.0 geplaatst worden.

Lancia Thema interior

 

 

13 gedachten over “Lancia Thema komt vermoedelijk ook met 2.0 MultiJet2

  • 20 mei 2011 om 15:58
    Permalink

    Klopt dat wel 190pk uit een 3.0? Terwijl VAG en PSA circa 240pk uit dergelijke diesels weten te peuteren. Verstandig dat ze ook een 2.0 aanbieden.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2011 om 16:38
    Permalink

    Die 190pk voor de drie liter is belachelijk weinig als je weet dat de oude 2.4 al 210pk leverde. In vergelijking zou de 3 liter 260 pk moeten hebben. Wat is hier misgelopen?

    Beantwoorden
  • 20 mei 2011 om 16:46
    Permalink

    @Lusso

    Bij mijn weten is er nooit een 2.4 diesel geweest, in de 300C zat een 3.0 met 215pk. Oorspronkelijk Mercedes blok?

    Beantwoorden
  • 20 mei 2011 om 18:00
    Permalink

    Waarom wachten met een motor die deze Thema misschien wel het meeste kans op slagen zal geven ?

    Beantwoorden
  • 20 mei 2011 om 18:59
    Permalink

    Blijft een prachtige wagen!!! De Amerikanisering doet zijn werk goed!! Leve de mega bekerhouders en Amerikaanse afwerking in onze vurige Italianen!! 😀

    Beantwoorden
  • 20 mei 2011 om 23:49
    Permalink

    Wachten met je beste en modernste motor totdat het model inmiddels geflopt is. Net als bij de Delta, de Mito, 159. Is dit een onderdeel van ondoorgrondelijke modellenpolitiek van Marchionne? Houd die Italianen in de motorenfabriek toch aan het werk en lepel in alle kleine modellen de bicilindri en in alle andere modellen MultiAir bezinemotoren, de nieuwste Multijet diesels en TCT bakken. Waarom wachten tot het te laat is?

    Beantwoorden
  • 21 mei 2011 om 12:22
    Permalink

    @bobb: ik heb het over de 2.4multijet die al in de 159/Brera/Croma/Thesis zat.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2011 om 16:18
    Permalink

    De nieuwe 3.0 V6 van VM komt echter in nog een versie op de markt.
    Dit is tot op heden de enige versie waar al verbruik cijfers van bekend zijn gemaakt.
    De VM V6 gaat namelijk in een 241 PK versie in de Jeep Grand Cherokee.
    Het verbruik van die variant is 8.3 L/100km in de gecombineerde cyclus.

    Ter vergelijking is het misschien goed om naar de vorige V6 diesel variant te kijken die in zowel de Grand Cherokee als de Chrysler 300 lag.

    Jeep Grand Cherokee – 10,3 l/100km – 218 pk – 510 Nm
    Chrysler 300C – 8,1 l/100km – 218 pk – 510 Nm

    Je kan dus verwachten dat de iets minder krachtige variant in de nieuwe Thema, ondanks dat deze in eerste instantie met de verouderde versnellingsbak met 5 versnellingen van Mercedes uitgerust zal worden, in de buurt van de 6 l/100km zal uitkomen.

    Dat zou betekenen een verbruik met een oude 5-bak dat uitkomt rond dezelfde waarden die de 3.0 TDI A6 van Audi(6,0 l/100km – 500 Nm – 245 pk – 7-bak) en de 530d van BMW (5,7 l/100km – 560 Nm – 258 pk – 8-bak)halen met een wat lager piekvermogen maar met een vergelijkbaar koppel.

    Ik vermoed dat Fiat de topvariant van de V6 diesels i.c.m de nieuwe ZF 8-bak laat debuteren in een Maserati

    Beantwoorden
  • 22 mei 2011 om 16:20
    Permalink

    Is er nou niks beters te melden dat dit amerikanen nieuws…

    bijvoorbeeld wat mooie picca’s vanaf de Villa d’Este uit Italie…

    krijg hier op Auto Edizione de laatste tijd het idee dat ik naar een Amerikanen site aan het kijken ben…

    Beantwoorden
  • 22 mei 2011 om 16:46
    Permalink

    @Hans75: dat is nu eenmaal de wending van de toekomst, om te kunnen overleven moet spa eerst succes boeken op de Amerikaanse markt! Europa moet even links gelaten worden en terecht! Het duurt immers veel te lang voor de conservatieve Europeanen weer bekeerd zijn… Dus hoe Amerikaanser hoe beter 😀

    Beantwoorden
  • 23 mei 2011 om 08:47
    Permalink

    20pk verschil…

    Tja, hadden ze beter de good-old 2.4 JTD een goede opfrisser kunnen geven als topdiesel, ik kan me moeilijk voorstellen dat er veel kopers zijn voor die 3.0 v6, bij een diesel hoef je het voor het geluid toch niet te doen..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.