Maserati maakt toekomstplan bekend

Maserati zal zoals we weten flink aan de weg timmeren de komende jaren. Het probleem tot nu, was alleen dat we niet precies weten wat. Daar komt na onze eigen onthulling van vanavond verandering in, nu het Fiat management vandaag in Turijn een gesprek had met de bonden over de toekomst van de voormalige Bertone fabriek in Grugliasco (TO). De drietand zal meer auto’s bouwen dan ooit en kiest Turijn (foto) dus uit als centrum voor die grote investering. Overigens tot grote spijt van de bevolking van Modena, die nu toch het gevoel hebben dat hún Maserati wordt ontvoerd.

Fiat SpA vroeg vandaag aan de bonden de maximale flexibiliteit (heel erg nodig in Italië) en volledige medewerking voor de uitvoering van deze investering. Het plan van 2010-2014 kent sinds vandaag een verrassing in de vorm van een vierde model. Het is nog niet bekend wat voor een model dit zal zijn, maar er gaat het gerucht dat het om een grote sedan gaat, die tussen de Quattroporte en het nieuwe E segment model in zal staan, maar een nieuwe coupé behoort ook tot de mogelijkheden. Een SUV en de ‘baby Quattroporte’ zijn straks de eerste twee modellen en de productie van het eerste model start al vanaf volgend jaar. Drie modellen worden dus in grote series in Turijn gebouwd en de meer exclusieve GranTurismo, Quattroporte en GranCabrio komen nog altijd van de geboortegrond. Overigens wil Fiat de SUV ook in Amerika bouwen in de Jefferson North fabriek te Detroit. Marchionne verwacht dat uiteindelijk meer dan de helft uit die fabriek zal komen om de Amerikaanse markt te bedienen.

In de rand van Turijn worden straks dankzij een flinke investering zo’n 50.000 Maserati’s per jaar gebouwd voor de mondiale markt. De opvolger van de Quattroporte zal nog altijd in Modena gebouwd worden, maar het is erg onzeker of dat nog eeuwigheidswaarde heeft.

12 gedachten over “Maserati maakt toekomstplan bekend

  • 16 februari 2011 om 21:29
    Permalink

    Mooi er kunnen wat mij betreft niet genoeg Maserati`s zijn. Waarom kan dit eigenlijk wel allemaal met Maserati en niet met Alfa ?

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 22:21
    Permalink

    Een Maserati gemaakt in Detroit dus, ok het is maar een SUV en ook nog eens met een v6 diesel maar dan nog is dit het ultieme bewijs dat de hele wereld stapelgek geworden is en onze beschaving weldra finito zal zijn.

    Een Maserati hoort in Italië gemaakt te worden door een Italiaanse vakman die pas na minimaal 25 jaar in het vak gezeten te hebben de eer toebedeeld krijgt om deze door Italiaanse topdesigners getekende voiture te mogen assembleren.
    En pas als de auto door de Paus en de gehele Italiaanse regering is goedgekeurd mag de auto aan een speciaal geselecteerde Italiaanse-autofanaat verkocht worden.

    Niet gemaakt door een of andere redneck die stijf van de drugs de zoveelste SUV inelkaar flanst, en die het een worst zal wezen hoe intens lelijk en saai de Maserati SUV diesel is die hij moet produceren.
    Komop zeg een Maserati SUV! Maserati is de Bora en de Merak niet een of andere zwangerevrouwen-auto.
    Of ben ik hopeloos ouderwets? zeg het maar ik kan er best tegen.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 22:35
    Permalink

    Je bent hopeloos ouderwets 😛

    Even mijn gedachten: wel geld voor een Maserati line-up en Lancia mag z’n eigen grilletje niet eens verwerken aan de assemblage lijn met Chrysler? Wat een vreemde prioriteiten… Onze beschaving is idd finito.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 00:06
    Permalink

    @ Saya: dan ben ik ook ouderwets, want ik heb dezelfde gedachten.

    Mijn italiaanse autowereld is ondertussen al ingestort.

    Maserati’s van de toekomst zijn eigenlijk alfa’s die nooit als alfa op de markt worden gezet omdat ze denken dat de modellen onder de naam maserati meer slagkracht krijgen tov de duitse überwagens. Hier kunnen we dan meteen ook 10.000 euro meer voor vragen per stuk. Mooi meegenomen. Onderhuids is het natuurlijk amerikaanse troep, maar ja het zijn andere tijden – globalisering hé. Er zullen toch altijd idio…euh merkfanaten zijn die er in trappen. Een diesel moet ook kunnen en een SUV ook. F*ck de merkwaarden. Volgens de boekhouders moet er geld binnenkomen.

    Lancia’s zijn eigenlijk amper vermomde chrysler’s die in europa niet als chrysler worden verkocht omdat men eigenlijk niet de moed had om lancia waardig te laten sterven. Als je iets om zeep helpt kan je het beter grondig doen. Een sticker op de motorkap is ook veel makkelijker dan al die vervelende Lancia dealers op te zeggen. We weten nog welke heisa dat was in de VS met de chryslerdealers die werden opgezegd. We zullen dit nog even snel een overgangssituatie noemen zodat al diezelfde merkfanaten er in trappen en die nieuwe chr…euh Lancia’s kopen. In het verleden werkte die truk ‘overgangssituatie’ ook. Natuurlijk gaan we zo weinig mogelijk investeren – we houden er namelijk rekening mee dat het flopt (gaan we nu niet toegeven) en dan willen we niet te veel geld verliezen. Ze kunnen ons dan toch niet verwijten dat we het niet geprobeerd hebben. Het is de consument die er niks van begrijpt en liever voor duits kiest. Eigenaardig.

    Bij FIAT dumpen we ook wat amerikaans dodge spul. Het past wel niet in de filosofie van het merk, maar we kunnen het maar proberen. We komen in ieder geval nog eens in het nieuws. Best gewoon ook een FIAT sticker er op plakken voor het geval het mislukt. Ook hier willen we niet teveel geld kwijtspelen. Die panda opvolger moeten we misschien toch maar eens uitbrengen – waar hebben we die productieplannen nu weer gelaten? Oh ja, en een nieuwe punto moet er ook komen. Dat blijft wel verkopen, ondanks die mislukte facelift.

    En dan hebben we nog Alfa…. Buiten de punto…euh Mito waren we dat compleet vergeten! En die eikels van de productie hebben bijna alles geschrapt wat niet verkoopt zonder dat er een opvolger voorzien is. Nog een geluk dat er de giulietta is. Die hebben we uitgebracht als 147 opvolger, je kan het niet blijven uitstellen hé. Zitten we wel nog met een gat tot er een nieuwe is. Die grote alfa is al ingepikt door Maserati. Nog rap even een special zoals de 8C maar dan goedkoper. Dat doet het altijd goed bij Alfa. En we kunnen natuurlijk wat jeep’s ombouwen tot alfa. We volgen dit segment nu meer dan tien jaar en we krijgen stilaan de indruk dat de consument dat wel aardig vindt. Het past wel niet in het imago van Alfa, maar de consument vraagt er naar. Zijn we toch nog net op tijd om het einde van de hype mee te maken. Oh ja, en de 159 krijgt ook een opvolger. Dat segment doet het goed bij the americans. Toch raar dat de 159 slecht verkocht ondanks die mooie samenwerking met GM qua onderstel en motoren. We hadden zelfs een V6 voorzien, maar het heeft niet mogen baten. De klanten vonden het geen echte alfa V6….eigenaardige jongens die klanten. Maar die fout gaan we niet herhalen: er komt een nieuwe V6 – nu eentje van chrysler.

    Wat een succesverhaal….

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 00:23
    Permalink

    @lusso: haha, ja je ziet het voor je. De managers bedenken tussen de afspraken met de maitresses en het caffeleuten in de dichtsbijzijnde bar door nog even wat voor producten ze nu weer even snel in elkaar kunnen flansen, en zo gaat het al tientallen jaren…

    En het mooiste is, die krakende wagen loopt nog steeds!

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 06:23
    Permalink

    @lusso: Perfect omschreven en zo is het maar net. Over Maserati twijfel ik nog maar over de rest heb je volkomen gelijk.

    @Saya ; de Bora en de Merak hadden onderdelenvan Citroen en werden onder het bewind van Citroen gemaakt. Misschien zeiden de toenmalige liefhebbers ook vanalles over deze bastaarden maar nu zijn het gewaardeerde klassiekers.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 06:38
    Permalink

    @Lusso: gelukkig ik ben niet alleen.
    Als ik de Maserati/Ferrari/Lancia etc. showroom binnenstap verwacht ik daar auto’s aan te treffen die bij dat merk horen.
    Niet dezelfde auto’s die ik bij de plaatselijke Kia of Toyota dealer ook tegenkom.
    Vandaag ga ik een diepvries pizza van de Aldi in het gezicht drukken van de boekhouder van ons bedrijf. Niet omdat deze man zelf oorzaak is van al deze ellende maar om een statement te maken tegen alle boekhouders van deze wereld. Forza Italia!

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 11:12
    Permalink

    @lusso,

    spijker op zn kop! vooral die chrysler V6…. ik snap niet dat ze niet gewoon de good-old busso V6 een goeie update geven. Dat ie met de oude koppen/afstelling niet aan milieu eisen voldeed moet toch wel op te lossen zijn.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 13:58
    Permalink

    @ vitorio: klopt, bij Rolls Royce gebruiken ze ook nog altijd de 6.7 uit de jaren zeventig (of zelfs zestig)

    Beantwoorden
  • 18 februari 2011 om 11:53
    Permalink

    @Yamashita: Wat een gruwel. Ferrari V8, Pentastar V6 en VM Diesel. Marketing rules. Het einde van een tijdperk? Maserati verkoopt omdat het karakter heeft. Ooit het geluid van de 4.2 of (beter) de 4.7 gehoord? Straks start je je Maserati SUV en je hoort een gezellig diesel tokkeltje in het vooronder… O tempora o mores

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.