Home » Lancia

Nieuwe Lancia Delta Integrale in 2015?

24 november 2014 11:35 25 reacties

delta integrale

Komt de Lancia Delta binnenkort terug zoals ie ooit was? Volgens een zeer opmerkelijk geluid uit Italië is dit wel degelijk het geval en wel eind 2015. Lange tijd stond deze datum inderdaad in de agenda van Sergio Marchionne, zelf bezitter van een klassieke HF Integrale. Als opvolger voor de veel ruimere hatchback uit 2008, stond tot vorig jaar een variant op de planning op het Compact US Wide platform dat ook voor de Dodge Dart en de Chrysler 200 is gebruikt. Maar omdat vervolgens is besloten om het oude merk (dat volledig afhankelijk is van de Europese markt) op een zeer laag pitje te zetten, verwacht niemand meer dat dit project nog in leven is. Dat terwijl Marchionne wel degelijk ooit heeft bevestigd dat het project waar tevens ook een hatchback voor Chrysler uit voort zal vloeien (de 100), in een vergevorderd stadium is en alleen wacht op groen licht.

De dichte mist die rond Lancia in korte tijd is opgetrokken heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat FCA Lancia om tactische redenen eerst vooral heeft willen laten terugtrekken van het internationale toneel. Lancia kan volgens Marchionne met de huidige middelen nooit rendabel worden gemaakt op Europees niveau zonder enorme verliezen te lijden. Naast de financiële beperkingen is er ook nog het probleem van de status van grote onbekende onder het publiek boven de Alpen. En hoe kun je een merk dan beter laten ‘verdwijnen’ dan door te stellen dat er voortaan alleen nog een kleine vijfdeurs stadsauto in de handel zal blijven op het schiereiland. Dat men Lancia niet wil laten doodbloeden weten we echter sinds vorige week, toen Altavilla te kennen gaf dat voor de lokale markt nieuwe investeringen kunnen worden verwacht.

delta integrale2

Dan de verrassing; Volgens een kort recent interview met Alfredo Cazzola, organisator van de nieuwe (uitgestelde) autosalon in Milaan, zal volgend jaar het evenement alsnog doorgaan en grijpt FCA de nationale gelegenheid aan om een nieuwe Lancia Delta in concept gedaante te onthullen. Het zou om een vierwielaangedreven model gaan, zoals de meervoudig Rally-kampioen uit de jaren ’80 en ’90. Cazzola wil met deze opvallende uitspraak geruchten ontkrachten dat de nieuwe salon niet alleen is uitgesteld maar ook van de baan zou zijn. De autosalon in het beurscomplex te Rho zal nu tijdens de internationale Expo gehouden worden, aldus de organisator.

Als dit waar is, wil dit zeggen dat FCA voor Lancia duidelijk een belangrijke rol op de lokale markt ziet weggelegd. Omdat dit niet zonder risico is, zet men mogelijk in op het belangrijkste sentiment dat onder het (mannelijke) publiek nog springlevend is als het om het merk uit Chivasso gaat, namelijk de Lancia Delta HF Integrale. De infrastructurele middelen zijn natuurlijk inmiddels in huis (bijvoorbeeld de basis van de Chinese Fiat Ottimo) en alleen al een aankondiging van de reïncarnatie van deze icoon kan het publiek vast opwarmen om weer te dromen van een Lancia op de oprit. Wie weet is dat dus ook de strategie van Marchionne en kan er over een paar jaar bij succes ook weer over de bergen van Piemonte heen worden gekeken. Het weer sportiever maken van Lancia, wat al enige tijd in de lijn van onze verwachtingen lag, past overigens ook precies in dit gerucht dat er weer een Delta Integrale aan zit te komen. Een terugkeer in de Rally-sport zal het merk uiteraard helemaal het charisma leveren dat door een breed publiek gewaardeerd zal worden, al zal dit voor 2018 waarschijnlijk niet eens serieus overwogen worden.

delta integrale3

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

25 reacties »

  • Lusso schrijft:

    Eindelijk eens een serieuze Lancia en dan is hij nergens verkrijgbaar buiten Italië…

  • mareblu schrijft:

    Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zo geglobaliseerde FCA zich nog druk gaat maken op een merk speciaal voor kleine Italiaanse markt alleen. Dat wordt in het gunstigste geval weer een rebadge.
    Daarnaast kun je je afvragen of er ruimte is voor nog en sportief merk na de upgrade die men Alfa geeft (hoger in de markt, geen kleintjes meer en echt sportief) en de betere bereikbaarheid van Maserati (met kleinere modellen), plus Abarth en Ferrari. Een vijfde sportieve merk binnen 1 concern? Lijkt me niet aan de orde.

    Tenslotte wreekt zich hier ook het gespleten imago dat Lancia zichzelf heeft omgedaan. Voor de deel van de fans is Lancia het merk van de succsvolle rallye auto’s. Maar Lancia is net zo goed het merk achter de luxe comfortable D-segementers Flavia/Gamma/Thema/Lybra/Thesis, en de laatste 20 jaar vooral het merk van de lieve stijlvolle kleine Ypsilon. Dus welke richting zou men moeten kiezen als men het merk weer een nieuwe start wil geven? Als men het dan toch zou doen voor de Italiaanse markt dan lijkt me het vortborduren op de Ypsilon de enige manier om redelijke volumes te verkopen.

  • ilfiammingo schrijft:

    Ik begrijp eigenlijk niet echt wat men wil bereiken met het zich terugtrekken van de Europese markt maar beschikbaar blijven op de Italiaanse markt (als dit inderdaad zou blijken de bedoeling te zijn…)

    -- Het Europese netwerk is er. Er zijn haast geen stand-alone Lancia-dealers meer, allen zijn gecombineerd met andere merken uit de FCA portfolio. De investeringen wat betreft showroom, en gevelaankleding (remember het ‘gerestylde’ logo’ van niet zo heel lang geleden) zijn overal gedaan.
    -- Er is geen enkele stand-alone Lancia fabriek. Dus logistiek gezien geen additioneel werk (bv. De Ypsilon kan samen met de 500 worden vervoerd naar de landelijke invoerders en vandaaruit naar de dealers)
    -- Op wat carosserieonderdelen na worden zowat alle onderdelen overgenomen uit de standaard FGA-catalogus, dus logistiek gezien is er haast geen bijkomend werk om Lancia’s van spare parts te kunnen voorzien.
    -- Opleiding van garagisten zal, t.g.v. van het beperkte gamma en de grote gelijkenis met andere FCA producten nihil zijn.
    -- Auto’s die moeten worden gehomologeerd voor Italië zijn onmiddellijk gehomologeerd voor de volledige EU. Dus geen extra kosten.
    -- Blijft over marketing. Maar die is nu ook zo goed als 0. Zet dit volledig op 0 en de verkoop zal misschien nog eens halveren. Maar uiteindelijk worden toch nog wat Lancia’s buiten Italië verkocht. Goed voor de Lancia omzet, en goed voor het handvol Lancisti buiten Italië die nog steeds een wagen van zijn/haar geliefde merk kan kopen (hoewel de keuze wél zeer beperkt begint te worden)
    -- Enige wat rest te doen is het vertalen van wat werkplaatshandboeken en instructieboekjes.

    Waar kan men dus geld uitsparen door Lancia te laten bestaan maar de verkoop te beperken tot Italië (ook al worden misschien wel 90% of meer van alle Lancia’s daar verkocht)?

  • dmantione schrijft:

    Ik kan me één zinnige reden bedenken: Je wilt dezelfde auto in Noord-Europa met een ander merk op de motorkap verkopen.

  • Di Segno schrijft:

    @ ilfiammingo

    Denk eens aan de bijkomende kosten van de dealers en de daar aan gekoppelde logistiek, ik denk dat de wijzer van dit kosten baten-plaatje negatief doorslaat en dat het daarom verstandiger is om voor voorlopig op eigen bodem te concentreren/aan te sterken

  • dmantione schrijft:

    Voor ons land kun je beargumenteren dat Lancia te klein is om als merk te handhaven. Er zijn echter landen waar de Ypsilon het zeer goed doet en het stopzetten van de verkopen onlogisch is. Toch heeft men het enkel over Lancia als Italiaans merk. Ik zou zeggen, 1+1+2, de Ypsilon krijgt een ander logo.

  • henk schrijft:

    Lichtelijk bizar en ongeloofwaardig verhaal om eerlijk te zijn.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @henk valt best mee feitelijk. Hier een paar argumenten:

    -Opvolger stond op de planning tot voor kort.
    -Ypsilon HF komt er ook en is reeds in testfase
    -Platform bestaat al en is ook vierwielaangedreven beschikbaar
    -Met de Dart wordt ook in de autosport gereden. Die techniek kan gedeeld worden.
    -Aleen voor de Italiaanse markt kan de juiste kickstart zijn voor Lancia.

    En zo zijn er nog wel een paar.
    Niemand binnen FCA heeft ooit gezegd dat Lancia voor altijd alleen Ypsilon zal zijn. Dat is enkel de conclusie van de pers geweest omdat de Ypsilon als enige is overgebleven (samen met de Voyager).

  • henk schrijft:

    @Lancia4Ever

    Marchionne en ook anderen binnen FCA hebben al een paar keer opgemerkt dat Lancia binnen Italië beperkt zal blijven (niet mijn woorden). Waarop zou een ECHTE Delta Integrale gebaseerd moeten zijn? Een wat opgewaardeerde huidige Delta of opgekrikte / omgebouwde Ottimo zijn toch niet geloofwaardig. En, economisch lijkt het me een nachtmerrie.

  • ilfiammingo schrijft:

    @ Di Segno:
    In mijn vorig betoog toon ik net in enkele punten aan dat er volgens mij slechts zeer weinig kosten (wat betreft o.a. dealerkosten en logistiek) zijn om Lancia te blijven aanbieden in Europa. Ik ben natuurlijk geen bean counter.

    @ Lancia4Ever:
    Ik betwijfel of de Voyager, behalve van wat er nog in stock beschikbaar is, nog kan worden geleverd. In oktober werden er welgeteld 0 exemplaren geproduceerd (afgelopen maand rolden wel 21988 Dodge Caravans, 18286 Chrysler Town & Country’s en 1150 Ram Cargo Van’s van de band).

  • Dutchbird schrijft:

    Ik denk dat de Lancia Integrale makkelijk op het Jeep/500X platform kan komen te staan. Die 4x4 techniek is er al. Andere carrosserie erop, de 190 pk sterke 1.4 T-jet-motor, die ze ook al hebben, erin lepelen et voila!

  • mareblu schrijft:

    @dmantione in welk land is Lancia dan nog meer succesvol volgens jou? De grootste aantallen zijn nog te vinden in Frankrijk, tussen jan-okt ruim 5200 stuks, bijna allemaal Yspilons. Maar dat stelt in vergelijking tot de Clio (87.000), 208 (70.000), C3 (50.000), Sandero (38.000) Polo (32.000) en de Fiat 500 (18.000) helemaal niks voor. Italië is echt het enige land waar Lancia nog een volume merk is, en het heeft dus weinig zin om het merk nog langer te voeren buiten Italië.

  • dmantione schrijft:

    Je vergelijkt nu met hoogvliegers. 6000 kan als voldoende gezien worden om een model in de catalogus te zetten.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @ilfiammingo: Ik ken die cijfers van AN, maar ik weet ook dat de Voyager niet iedere maand geproduceerd wordt en dat deze niet “Discontinued” is zoals met Thema en Flavia wel het geval is (en de VW Routan). 😉

  • Lancia4Ever schrijft:

    De aantallen voor Lancia in de zgn. MED landen is wat de Ypsilon betreft heel aanzienlijk en als er een treffend goed model bij komt zijn dit ook de eerste markten waar Lancia goed zou scoren. Bijvoorbeeld dus een echte Delta HF en wat te denken van een Fulvia?

  • mareblu schrijft:

    @Lancia4Ever “De aantallen voor Lancia in de zgn. MED landen is wat de Ypsilon betreft heel aanzienlijk”….in Italië zeker ja, maar in de overige landen echt niet hoor. Frankrijk heb ik hierboven genoemd, marktaandeel is daar 0,4%. De Griekse en Portugese markt zijn zo klein daar hoeven we niet eens naar te kijken en in Spanje bedraagt het marktaandeel van Lancia 0,3%, even groot als SsangYong, Smart en Porsche. Veel te klein om in stand te kunnen houden voor een wereldspeler met volumemodellen.
    Daar gaat zelfs door een roze bril geen Delta Integrale veel aan veranderen vrees ik.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Is een marktaandeel van 0,4% in een land als Frankrijk met 1 model niet rete goed? 8)

  • dmantione schrijft:

    De 500L zat eind oktober in de V.S. op 9800 stuks. Dat voor een veel groter land, waar veel meer moeite gedaan moet worden om de auto aan de richtlijnen te laten voldoen, waar de logistiek veel lastiger is… en toch vindt men het de moeite waard.

    Dan zijn die 6000 Franse Ypsilons waar bijna geen moeite gedaan voor hoeft te worden zo gek nog niet.

  • bvanarum schrijft:

    Als het gebeurd ? Enige reden die ik zou kunnen bedenken is er helaas één van een andere strekking. Een beperkte ‘oude Delta’ productie, als afsluiting van de huidige Delta productie, lees; het Delta-tijdperk. Daarmee ook een ludieke ode naar het verleden van het roemruchtige merk van weleer. Dan nog, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk ?. Presentatie van de nieuwe Alfa op deze salon in juni 2015, lijkt me toch wat waarschijnlijker en vanzelfsprekender.

  • mareblu schrijft:

    @dmantione: FCA produceert 4.500.000 miljoen auto’s dit jaar, en dat moeten er de komende jaren nog aanzienlijk meer worden. De focus ligt echt op volumemerken en op volumemodellen. Lancia produceert dit jaar zo’n 70.000 stuks, ofwel 1,5% van het totale volume. Ik vind het ook jammer, maar het is volstrekt logisch dat de focus totaal niet ligt op het in stand houden of nieuw leven inblazen van Lancia. Het gaat om het slagen van kaskrakers als de Jeep Cherokee, het succes van de 500-serie, de low budget modellen voor de BRIC landen en Turkije, en om het succes van image builders Ferrari en Maserati. We mogen al van geluk spreken dat men zo serieus veel investeert in Alfa Romeo.

  • dmantione schrijft:

    Ik snap niet waarom je vindt dat de Ypsilon in Spanje te slecht verkoopt om de auto’s nog daar naartoe te brengen terwijl je een heel rijtje merken opnoemt waarvoor de fabrikanten daar wel het nut van inzien.

    De opmerkingen dat Lancia blijft, voor de Italiaanse markt, zijn intussen zo duidelijk dat we ze voor waar kunnen aannemen. Als de Ypsilon de laatstje Lancia zou zijn geweest hadden we denk ik andere geluiden gehoord. Maar dat betekent dat men er iets mee moet.

    Een voor Italië omgestickerde bestaande auto is een goedkoop middel en daardoor plausibel. Rest de vraag waarom dan enkel in Italië, en waarom men de overige verkopen dan links laat liggen. Ik ben het met ilfiammingo eens dat dat niet geheel logisch is. Het is wel logisch als je de Ypsilon ook gaat omstickeren.

  • bvanarum schrijft:

    @mareblu Mee eens. Hard gelag maar inmiddels toch wel een duidelijk gegeven. Als er nooit een antwoord komt op het vraagstuk, waarom loopt men niet warm voor een Lancia (buiten Italie, snabbels Frankrijk daargelaten), en hoe zou je dat kunnen keren ? moet je er überhaupt niet eens over na willen denken.

  • mareblu schrijft:

    Wat een terugkeer van Lancia nog ingewikkelder maakt is het gespleten imago van het merk: voor de oudere generatie is het vooral het merk van luxe, snelle grote auo’s, de Flavia’s, de Gamma, Thema, Lybra en Thesis. Voor de ander is Lancia vooral het merk van de technologische vernieuwing en de rallye-successen, een heel ander imago. En in de huidige realiteit is Lancia alleen nog maar het merk van de luxe stadsautootjes, waar ook in Italië helaas vooral dames op middelbare leeftijd rondrijden. Als Marchionne op zoek is naar ruimte voor een extra volumemerk naast Fiat en de 4 sportieve merken Abarth, Alfa, MAserati en Ferrari, denk ik niet dat hij zal kiezen voor een 4e sportmerk met een Integrale. Voor welk (oud of nieuw) Lancia imago is echt nog ruimte in de (mondiale) markt?

  • Lancia4Ever schrijft:

    @mareblu Voor Lancia is er vooral ruimte op de Italiaanse markt. Daar zou men met gemak een hoop aandeel bij buitenlandse merken kunnen wegsnoepen (volvo, audi, opel), zodra de markt weer wat aantrekt. Het imagoprobleem (puur vanwege het diverse verleden) klopt maar is geen onoverwinnelijke. Daar zijn genoeg trucjes voor te verzinnen. In de jaren ’80 deed men dat op briljante en consequente wijze vind ik zelf. Toen was Lancia een hoogstaand luxemerk dat tevens ook voor raceprestaties staat (alle Italiaanse merken trouwens). Dat gespleten imago is er vanwege het veranderlijke verleden ook voor Alfa Romeo trouwens. Er is een groep die het als betaalbaar sportief ziet en er is een oudere generatie die Alfa Romeo als een hoogstaand duur merk ziet. Dat probleem heeft Lancia (in Italië) minder. Je hoeft daar niemand uit te leggen dat een Lancia in een hogere prijsklasse valt.

  • bvanarum schrijft:

    De echte groep Lancisten (van de zelfde categorie die ook bewust een Saab kozen) is aan het uitdunnen, Ze zullen er zeker nog wel zijn en blijven bestaan, maar heeft in die rol geen enkele betekenis meer het merk mede te doen laten over-/herleven. Feit wil dat, Lancia de afgelopen jaren veel kostbare tijd heeft verspild door verkeerd marketingbeleid en daarmee aan slagkracht ingeboet. Ander aspect is, de hele autobranche is totaal veranderd. het antwoord daarop is nu het juiste en radicale beleid wat SM uitvoert, waarvan zich de vruchten langzaam beginnen af te werpen. De 500-groep is/wordt het premium segment A/B(hogere prijs), en dat is juist het slagveld waar Lancia zich dan ook in zou moeten bevinden, dus dat werkt alleen maar tegen zich.
    Alfa bereikt een veel bredere doelgroep en is qua label vele male sterker dan Lancia(Alfa’s zijn prijstechnisch ook interessant). Het ligt ook des te meer voor de hand dat Alfa (met Maserati/Ferrari technieken), wellicht tzt het rally of ‘DTM’veld gaat bedienen. Vrij logisch ook, dus ook geen zijdelingse versterker voor een evt. toekomstig Lancia.
    Alleen het thuisveld is voor Lancia op termijn niet rendabel. Laat die Italianen zich eerst eens bewuster worden, EEN Italiaanse auto te kopen.
    @Mareblu. FCA is in haar huidige vorm qua merkenaanbod compleet, straks in elk segment. Het separate comfort/luxe gedachtegoed(het vroegere Lancia) bestaat niet meer. De auto’s bieden tegenwoordig standaard al zoveel hoog comfort en luxe(zie de 500X). Je daarin onderscheiden is een bijkomstigheid.
    Er ontbreken te veel stukjes van de Lancia-puzzel :wink:.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Lancia

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties