Overleg Fiat en Suzuki ging inderdaad ook over opvolger Sedici/SX4

Fiat Suzuki samenwerking

Vandaag komt naar buiten dat Fiat en Suzuki inderdaad van plan zijn om door te gaan met de huidige samenwerking. Het overleg is nogal omstreden, omdat het haaks staat op de nieuwe doch uiterst moeizame alliantie tussen de Japanse autobouwer en die uit Wolfsburg. Zoals wij gister zelf al aan hebben aangenomen ging het overleg tussen Sergio Marchionne en Osamu Suzuki eind vorige week onder andere over de opvolger van respectievelijk de Sedici (foto) en de SX4. Fiat is momenteel namelijk met de ontwikkeling van een compacte Crossover bezig op basis van het Compact (C-Evo) platform. Fiat, Alfa Romeo en Jeep, zullen op deze basis binnen 2 jaar een model lanceren. Het model met Fiat-logo zal ook in Amerika de markt betreden en is feitelijk de opvolger van de huidige Fiat Bravo. Fiat heeft voor dit model ook ambitieuze plannen klaar liggen om meer grip te krijgen op de Aziatische markt (China), waar het nu nog de grote afwezige is.

Suzuki en Fiat grijpen dus deze gelegenheid aan om voor dit strategisch belangrijke model de krachten te bundelen. De vier- en voorwielaangedreven auto wordt een directe tegenhanger van gelijkwaardige modellen van Nissan en Volkswagen. Een ander aspect dat aan bod kwam was Suzuki’s vraag naar meer 1.3 MultiJet motoren. Suzuki wil van deze succesvolle krachtbron die Fiat in India produceert, 400.000 per jaar afnemen in plaats van 200.000 per jaar. Ook de gerobotiseerde transmissie van Magneti Marelli zal waarschijnlijk door de Japanse autobouwer worden afgenomen, voor Suzuki’s modellen op de Indiase markt. India is van oudsher een belangrijke markt voor Suzuki en Fiat heeft daar momenteel in Ranjangaon een samenwerking met Tata lopen. Er is in tegenstelling tot wat eerder werd aangenomen niet gesproken over de Braziliaanse markt waar Suzuki nu nog zo goed als afwezig is. Uiteraard volgen we bij AutoEdizione ook deze ontwikkeling op de voet.


 

4 gedachten over “Overleg Fiat en Suzuki ging inderdaad ook over opvolger Sedici/SX4

  • 1 juni 2011 om 23:24
    Permalink

    400.000 (!)

    Ik zie FGA -- in tegenstelling tot autofabrikant -- nog eens de grootste motorenfabrikant ter wereld worden.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2011 om 09:18
    Permalink

    @ il piu migliore: ja klopt! Als ze op het vlak van modellen ook zo toonaangevend waren, zou ik mij al veel beter voelen.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2011 om 13:18
    Permalink

    Welja gewoon motoren leveren aan een van je concurrenten.
    Suzuki maakt ook “leuke” kleine auto’s net als Fiat dus waarom zou je ze niet helpen beter tegen jezelf te concurreren? 😉
    Beter stopt Fiat geheel met de productie van auto’s en legt het zichzelf uitsluitend toe op het produceren van motoren.
    Momenteel toch de best presterende tak van de gehele FGA industrie.

    Beantwoorden
  • 3 juni 2011 om 13:07
    Permalink

    @Saya:

    Je zult versteld staan van ogenschijnlijk tegenstrijdige samenwerkingsverbanden in de automotive sector. Ik denk dat het verstandig is van Fiat om een alliantie aan te gaan met een Japans concern. Als je de juiste expertise weet uit te ruilen is er sprake van een clichematige win/win situatie. Fiat heeft hopelijk geleerd van de mislukte GM-vrijerij…. Prima ontwikkeling dus!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.