Pirelli terug naar de F1?

Morgen horen we of Pirelli terug zal keren naar de F1.

Mogelijk krijgt de legendarische Italiaanse bandenproducent het alleenrecht volgend jaar over het leveren van banden aan alle teams. President Marco Tronchetti heeft gezegd dat de kans inderdaad groot is dat dit gaat gebeuren, maar wil nog niets bevestigen. Een mogelijkheid op een nieuw historisch hoogtepunt in de indrukwekkende geschiedenis van Pirelli, na 20 jaar van afwezigheid in de F1.

Het Japanse Bridgestone gaat dus mogelijk het hoogste podium op autosport gebied verlaten. De aanwezigheid van Bridgestone staat als sinds afgelopen november op losse schroeven. Voor de Japanse firma lijkt het doek door gebrek aan financiën nu definitief te gaan vallen wat betreft de F1. Elk kampioenschap kost Bridgestone momenteel rond de 74 miljoen euro. In ruil voor een dominante aanwezigheid als merk, rijden alle teams zonder een cent te hoeven betalen het hele seizoen op de banden van één en dezelfde fabrikant. Vanaf volgend jaar zal dit echter veranderen…

Voor 1 tot 1,5 miljoen euro per team, levert Pirelli straks alles wat een ploeg nodig heeft. Zo’n 240 bandensetjes per auto, per seizoen. Hiermee leveren de Italianen het dubbele ten opzichte van wat de Fransen van Michelin beloven. Maar de Fransen hebben dan wel weer een chauvinistische steun in de rug in de vorm van FIA president Jean Todt. Van concurrenten als Kumho, Hankook en Cooper Avon, schijnt Pirelli niets meer te hoeven vrezen.

Naast deze wedstrijd tussen Pirelli en Michelin is er volgens sommigen ook nog een kans dat teams zelf hun favoriete merk kiezen. Volgens critici is dit echter best onwaarschijnlijk.



Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.