Stellantis technisch een feit

Carlos Tavares spreekt.

PSA en FCA zijn twee bedrijven in goede gezondheid, maar we zijn bewust van het feit dat we samen veel sterker zullen zijn.” Met deze woorden sprak de CEO van het toekomstige Stellantis vanmiddag de Franse aandeelhouders toe. Bijna unaniem werd er voor de fusie gekozen (99,85%). Eerder op de middag door de aandeelhouders van PSA en vanmiddag om half drie door die van FCA (99,15%). Tavares zei vanmiddag; “Vandaag spreek ik jullie geëmotioneerd en met de nodige opwinding toe in wat een historisch moment genoemd mag worden. Ons doel is om onze werknemers te beschermen en de toekomst van de groep te garanderen. Aandeelhouders van beide groepen toonden de afgelopen tijd hun inzicht en flexibiliteit in de fase die hier aan vooraf ging. Onze eerste prioriteit nu, is het bereiken van een synergiën die oplopen tot 5 miljard euro op jaarbasis.

Mike Manley spreekt.

Manley sprak vanmiddag over China als primair doel waar de groep nog grote stappen wil zetten. Verder zei hij; “Stellantis heeft een uitgebreide en zeer diverse portfolio met veel iconische merken. Bijna alle merken zijn 75 jaar of ouder of zelfs meer dan 120 jaar oud. Elk merk heeft een sterke nationale oorsprong en in sommige gevallen zelfs een mondiale impact. Dankzij deze uitgebreide en complementaire portfolio met sterke merken, kan Stellantis in alle segmenten concurrerend zijn. Van strategisch belangrijke modellen, luxe en premium auto’s, tot trucks en lichte bedrijfswagens. De markt kan volledig bespeeld worden en er is veel ruimte voor het effectief combineren en delen van de nodige platformtechniek en andere investeringen. Mondiaal staat Stellantis sterk, mede dankzij de sterke positie van FCA in Noord- en Zuid-Amerika en PSA in Europa. Dit helpt om de variabele markttrends op de diverse continenten op te vangen en de impact daarvan te minimaliseren.”

John Elkann trotse nazaat van Giovanni Agnelli.

Elkann noemde het intussen een moedige stap voorwaarts voor FCA, dat de afgelopen jaren haar waarde flink heeft doen toenemen (vervijfvoudigd); “Vanaf nu spelen we weer mondiaal een voorname rol. De komende 10 jaar zullen we zelfs de markt voor een deel weer herdefiniëren, precies zoals onze grootouders dat deden in de pionierstijd.” Met dat laatste lijkt Elkann te zinspelen op Fiat’s glorieuze verleden als een van de grootste autoproducenten.

Stellantis.

PSA-FCA zullen samen de nummer drie in de wereld vormen op financieel vlak en nummer vier op het gebied van aantallen. De vorming van de fusie is nu nog slechts een formaliteit. Vanaf 18 januari volgt een beursnotering in respectievelijk Milaan, Parijs en New York. Evenals FCA dat al was, zal Stellantis een firma zijn met een Nederlandse brievenbus. Exor is en blijft de grootste aandeelhouder van de groep, dus de familie Agnelli. De familie Peugeot heeft 7,2%, de Franse staat bezit 6,2% en het Chinese Dongfeng 5,6%. John Elkann is de eerste man en Robert Peugeot is vicevoorzitter. Deze zomer komt er een concreet industrieel plan op tafel. Intussen blijft de reeds reeds in 2019 in gang gezette Italiaanse miljardeninvestering van kracht (5 miljard).

13 gedachten over “Stellantis technisch een feit

  • 4 januari 2021 om 23:25
    Permalink

    Hopelijk brengt dit positieve zaken mee voor de Italiaanse merken, zonder de eigenheid te verliezen.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2021 om 18:12
    Permalink

    Deze fusie begrijp ik, nu doorpakken graag! Die van KLM-Air France heb ik nooit begrepen…

    Beantwoorden
  • 7 januari 2021 om 12:32
    Permalink

    @Hilbert, idd Amerikanen hebben zich vandaag compleet belachelijk gemaakt wereldwijjd met de bestorming van het capitool, meer zeg ik er niet van. Over de geest uit de fles gesproken, ik hoop dat de geest nu uit de fles van PSA/FCA komt met nieuwe modellen en samenwerking. Is in het verleden al bewezen dat ze dat kunnen dus gaat goed komen. Krijg je de merkbeleving. Ik heb een MiTo, een omhooggevallen Punto zegt men, ik zeg er zit een Alfa embleem op dus het is een Alfa, sommige mensen denken er anders over. Hij heeft specifieke Alfa kenmerken zoals het DNA knopje. Stel je voor een Brennero en Tonale model als Lancia, luxer en comfortabeler, de Alfa wat sportiever van uiterlijk en vering, we moeten er aan wennen dat auto’s onderhuids niet zoveel van elkaar verschillen. De grootste blunder binnen Alfa vind ik toch wel geen station van de Giulia.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2021 om 20:52
    Permalink

    Eens René. Hopen dat ze nu wel de goede modellen op de markt gaan zetten. En wel snel genoeg! De afgelopen 12 jaar werd veel aangekondigd maar veel te weinig waargemaakt. Laat het de komende jaren omgekeerd zijn, minder woorden maar veel nieuwe modellen!

    Beantwoorden
  • 8 januari 2021 om 17:42
    Permalink

    PSA moet 220.000 auto’s terugroepen die uitgerust zijn met de 1.2 Pure Tech 3-cylinder motor (gemaakt tussen 03/2013 en 04/2017).
    Er zijn problemen met de distributieriem, die misschien beter vroeger vervangen wordt dan iedere 8 jaar of 180.000 km… (dat is eigenlijk wel lang in vergelijking met bijvoorbeeld de 1.2 FIRE van FCA).

    In de toekomst (2022 ?) zou de 1.2 Pure Tech een ketting krijgen en mild hybride.
    Wat FCA nu al heeft op de 3-cylinder FireFly.

    Wat is wijsheid in de toekomst qua motoren bij FCA / PSA ?

    De 1.2 FIRE terug uit pensioen roepen ? 🙂

    Volledig artikel :
    https://www.autointernationaal.nl/2021/01/puretech-drama-psa-moet-220-000-autos-terugroepen/

    Beantwoorden
  • 8 januari 2021 om 22:41
    Permalink

    “Mondiaal staat Stellantis sterk, mede dankzij de sterke positie van FCA in Noord- en Zuid-Amerika en PSA in Europa.” Dit zegt genoeg denk ik. Focus op Jeep/RAM in Noord Amerika, Fiat in Brazilië, en PSA leidend in Europa. Niet leuk voor liefhebbers van Italiaanse auto’s, maar we kunnen niet ontkennen dat de Europese tak van FCA het grote zorgenkind is. Gedeelde techniek is een belangrijke stap om Europa weer winstgevend te maken, maar verwacht geen wonderen zoals nieuwe Lancia’s, of Alfa’s op eigen platforms en techniek. Het complete gamma van PSA is moderner dan de Europese FCA modellen, dus ook om die reden zal PSA leidend zijn.

    Beantwoorden
  • 9 januari 2021 om 15:41
    Permalink

    @mareblu : Niet akkoord met het door jou voorgestelde recept ivm focus van bepaalde merken op bepaalde continenten.
    Dat doet FCA al bijna tien jaar lang, zonder resultaat.
    Als je in een bepaald marktsegment wil groeien of een bepaald merk wil bevestigen, moet je wel op langere termijn denken en handelen.
    Niet zoals FCA na 2 jaar beslissen : het is niks geworden.
    Voorbeelden : fusie Chrysler en Lancia : er is geen enkele auto op de markt gebracht die een vrucht is van hun samenwerking (?).
    Alfa : na 2 of 3 jaar ligt het allemaal weer op apegapen. Idem voor Maserati.
    Hoe wil je dan klanten lokken die ook een herhaalaankoop doen ?

    Misschien lezen en weten we het niet graag : kijk wat Audi en Volkswagen hebben gedaan sinds de jaren ’70.
    VW : terend op enkel de Kever, begonnen met een K70 (een flop), een vierkante Passat en kijk waar ze nu staan.
    Audi : kijk eens op Wikipedia naar de Audi 60 – 75 of 90 : een beetje lachen mag.
    Maar begin jaren ’80 was daar de (r)evolutie van de Audi 100 : gestroomlijnd, gedurfd (de laatste maal… 🙂 ).
    En zo hebben ze verder gebouwd en volgehouden.
    Nu is dat de “premium” (bweeurk) “referentie” (jaja, dat zal wel : over het paard getild / opgeklopt, maar het verkoopt).

    Vergelijk met Lancia : de Thema van half jaren ’80 is uitgemond in …. niks meer.
    Na de minder verkopende Kappa (duurder dan de Thema), kwam een nog duurdere Thesis.
    Een beter betaalbare Chrysler 300 als Thema zou een overgangsmodel zijn in afwachting van samen ontwikkelde modellen.
    Nooit van gekomen.
    Opdoeken, zeggen ze dan bij FCA (na 2 jaar “samenwerking” (?).
    Nee: herpakken en doorzetten, zeg ik.

    Ik ben wel akkoord dat gedeelde techniek belangrijk is om kosten te besparen.
    Maar die gedeelde techniek had ook gekund met Chrysler, Dodge, Jeep, Lancia, Alfa, Maserati en Fiat.
    Maar dat is er nooit ten volle uitgekomen. Gemiste kans.
    Of een gewild gemiste kans ? (om veel geld naar de hoofdaandeelhouders te kunnen schuiven)

    Beantwoorden
  • 10 januari 2021 om 12:39
    Permalink

    @Koen
    De vraag riem of ketting wordt steeds minder relevant.
    Dat de focus van FCA al 10 jaar zonder resultaat is lijkt mij een onjuiste conclusie. Dat het in Europa niet heeft geleid tot voor velen gewenste producten is iets anders. VW als voorbeeld aanhalen vind ik wat eenzijdig. Kijk eens wat de Koreaanse merken hebben gedaan in kortere tijd. Kijk eens naar de transformatie van Mercedes Benz. Zo zijn er veel voorbeelden te noemen. De dynamiek in de markt is aanzienlijk anders dan in de decennia na de jaren zeventig. Dat gedeelde techniek belangrijk is, is een understatement, het is een speerpunt van de fusie. Misschien moet ik zeggen randvoorwaarde. Er is een bedrag van 5 miljard opgeplakt. Ik denk dat de uitgangspositie nu substantieel beter is. Een Fiat Panda, Dodge RAM en een Giulia hebben wat minder gemeen dan een Corsa, Punto, 208, C3, etc.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2021 om 14:15
    Permalink

    @niccolo : mij is een riem of ketting gelijk. Zolang dat die het maar lang volhoudt of minstens zijn voorziene termijn haalt.

    Wat ik bedoelde met : “”Wat FCA nu al heeft op de 3-cylinder FireFly.”” : een mild-hybride systeem zoals op de Panda, 500 en Ypsilon (dat was niet duidelijk).
    Met zo’n mild-hybride systeem komt PSA pas in 2022 mee af op hun kleinste modellen. Dus daarin loopt FCA wel mee voorop. (niet wat betreft (plug-in) hybride op de grote modellen).

    VW en Auwdi heb ik vernoemd omdat zij al enkele jaren als “referentie” worden vermeld door autojournalisten (en de gewone pers volgt hen slaafs).
    Natuurlijk is het bewonderenswaardig wat de Koreaanse merken hebben gerealiseerd. Die knabbelen rustig verder aan de poten van (bijna) alle types auto’s die de Europese merken aanbieden. Ook aan de “gevestigde” Duitse merken, maar zeker ook aan de “budget”merken als Fiat.

    Ik vrees voor de Chinezen dat zij hetzelfde zullen doen.
    Maar of het voor de consument / eigenaar een goede zaak is met hun snelle modelwisseling (onderdelen) en beperkt dealernetwerk + afstand naar het productieland ?
    Misschien zo’n wagen beter private-leasen dan kopen. Van zodra er wat mankementen aankomen : weg ermee.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2021 om 21:21
    Permalink

    @Koen: er is een nog pril gerucht dat FCA na de fusie op termijn (als er financieel veel voordeel is gecreëerd) Lancia middels een B-suv, een nieuwe Delta en een Thema een eigen volledig gamma wil geven. Hybride en elektrisch van karakter. Ik denk in basis gedeeld met modellen van een ander merk uit de groep. Opel en Chrysler?

    Beantwoorden
  • 11 januari 2021 om 22:39
    Permalink

    🙂
    Eerst zien, dan geloven.
    Er is nog altijd een duiveltje dat op sommigen hun schouders zit en dat fluistert : 14 merken is teveel….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.