Volkswagen aast in Parijs opnieuw op Alfa Romeo

Ze zijn hard leers en licht arrogant, de mannetjes van Volkswagen.

Er gaat amper een maand voorbij of het is weer zover… Martin Winterkorn en Ferdinand Piëch lieten bij de ‘onthulling’ van het zoveelste saaie product (de ‘nieuwe’ Passat) in Parijs, opnieuw hun liefdesverklaringen richting Alfa Romeo flink doorschemeren aan de aanwezige pers. Dit ondanks de recente duidelijkheid van Sergio Marchionne, die overigens vandaag mogelijk op deze nieuwe babbel van de dikste autoproducent in de wereld zal reageren. Overigens is de argumentatie steeds grappiger van karakter van deze beide mannen.

Alsof hij Marchionne niet al te serieus kan nemen, komt Piëch met zijn eigen interpretatie over de reden waarom de koop eigenlijk nog niet plaats heeft gevonden;

”De tijd is nog niet helemaal rijp. Maar wij hebben tijd zat. We kijken heel goed naar wat de Fiat Group in Italië en Europa doet. We spreken elkaar over een paar jaar weer hierover.”

Op de vraag waarom er zo’n sterke wens is om Alfa Romeo te kopen antwoordt de Duitser;

”Omdat het merk met minimale inzet en investeringen zo weer kan bloeien. En omdat het nog altijd bestaat ondanks dat de producten niet altijd voldoen aan de eisen van de markt.”

Ook Winterkorn herhaalde dezelfde wens en zei dat Alfa Romeo een merk in problemen is. Piëch was nog nooit zo recht voor z’n raap als het om Alfa Romeo gaat. Hij herhaalde in Parijs ook zijn wens om het Italiaanse motormerk Ducati ooit te bezitten. In Parijs en op andere autosalons worden traditiegetrouw toespelingen gedaan op overname’s. Renault heeft het bijvoorbeeld over een samenwerking met GM. Het is wel duidelijk… De autoindustrie is nooit tevreden en altijd op jacht naar een volgende overname. Het aantal zelfstandige bedrijven zal alleen maar afnemen. VAG is vastberaden om meer merken over te nemen en tegen 2018 maar liefst 10 miljoen auto’s per jaar te verkopen. Concurrenten zijn niet gewenst.


34 gedachten over “Volkswagen aast in Parijs opnieuw op Alfa Romeo

  • 1 oktober 2010 om 14:16
    Permalink

    Hoogmoed komt voor de val. Maar wanneer komt de val?

  • 1 oktober 2010 om 15:53
    Permalink

    Ik weet nog dat Piëch iets meer dan een jaar geleden schreef dat de Italiaanse autobouwer als geheel het volgens hem niet gaat redden.

    We kopten toen met ‘Pech voor Piëch’ omdat het aardig wishful klonk en zelfs een beetje geforceerd.

    Mogelijk is dat wat hem het meeste dwars zit. De opkomst van FGA-Chrysler. De overname van vorig jaar zonder een stuiver te verliezen moet de grijpgrage ekster van VAG enorm steken. Zij hebben het er immers niet op gewaagd en mister M wel.

  • 1 oktober 2010 om 16:46
    Permalink

    Op de vraag waarom er zo’n sterke wens is om Alfa Romeo te kopen antwoord de Duitser;

    rarara zoek de spellingsfout ?!

    Ik vind (ja met “d”) het forum fantastisch qua inhoud, maar wanneer respecteren jullie eens de spellingsregels ?

  • 1 oktober 2010 om 16:54
    Permalink

    Bedankt voor de aanwijzing. Onder hoge werkdruk ontstaat dit meestal (omdat antwoord heel vaak met een D is I guess). Komt niet zo vaak voor.

  • 1 oktober 2010 om 18:49
    Permalink

    Zoals ik hier al eerder heb geschreven, hoop ik vurig op een overname door VAG. Dat ze zo graag willen geeft aan dat ze Alfa op waarde weten te schatten zodat ze er een sterk bloeiend merk van kunnen maken. Naar mijn idee zijn het geen domme jongens daar en weten ze auto`s te verkopen.

    Tevens laten ze bijna ieder merk deelnemen in diverse competities en maken ze veel liefhebbers auto`s ( RS – TT- R8 van Audi, R modellen van Volkswagen, Cupra modellen van Seat plus de liefhebbersmerken van Bentley en Lamborghini ). Zet hier maar eens het assortiment van de Fiat, Alfa en Lancia tegenover en dan is het maar karig gesteld met de modellen van deze merken.

    Natuurlijk is er hoop op een sterke toekomst maar ik ben persoonlijk niet zo enthousiast over de huidige designlijn van Alfa en niet enthousiast over een toekomst van Lancia welke gecombineerd wordt met Chrystler. De gehele samenwerking met de Amerikanen doet mijn hart niet sneller kloppen en ben bang voor verlies van eigen identiteit. Voor zover er nog een eigen identiteit is bij Alfa en Lancia want Lancia is in mijn ogen al lang geleden overleden. Ben bang dat Alfa dit zelfde zal overkomen als de bij Fiat blijven dus op naar VAG voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen. 100 miljoen kunnen ze wel missen bij VAG mocht er in het grapje toch een kern van waarheid zitten.

  • 1 oktober 2010 om 19:06
    Permalink

    @Ferry832: Ga je mond spoelen! Weten ze bij VAG auto’s te verkopen!? Kijk eens naar SEAT! Voor Alfa Romeo vrees ik dan hetzelfde.

    Dat er kracht in Alfa Romeo zit staat als een paal boven water. Maar die kracht zit absoluut niet in de bekende Duitse kenmerken. Agressieve bulldog designs en common benzine en Dieselmotoren moeten ze vooral bij Audi blijven toepassen.

    Dé kracht van Alfa Romeo is dat unieke Italiaanse karakter wat je in alle facetten proeft. Dat wat Maserati bijvoorbeeld t.o.v. van Porsche dat speciale geeft. Dát is wat Fiat/Marchionne de komende jaren te doen staat. En nog veel belangrijker dat wat VAG nooit zal kunnen brengen.

    Denkt men bij VAG nou echt dat de wereld op de BMW kopie zit te wachten!?

  • 1 oktober 2010 om 19:44
    Permalink

    De dag dat Alfa Romeo wordt overgenomen door VAG verkoop ik al m’n Alfa’s inclusief de oldtimers.
    Pasta op z’n duits met zuurkool. Bah.

  • 1 oktober 2010 om 19:51
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Oke, Seat daargelaten maar vergeet niet vanwaar Seat is gekomen. Voordat VAG Seat kocht was het eigenlijk helemaal niets en het merk heeft totaal geen historie. Denk ook wel dat VAG daavan geleerd heeft en niet in een tweede valkuil zal stappen. Alfa is een heel ander merk dan Seat en dat kan uitgebouwd worden.

    Dat Maserati een Italiaans karakter heeft ben ik helemaal met je eens. Dat is ook erg bijzonder in deze tijd waarin de aantallen tellen. Heeft Alfa nog tipische Italiaanse kenmerken ?

  • 1 oktober 2010 om 21:06
    Permalink

    Vergelijk de Giulietta met de Golf en de Mito met de Polo.
    En geef me dan 1 goede reden waarom Alfa bij Volkswagen beter af zou zijn.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat de opvolger van de 159 straks voor de echte liefhebber ook op alle punten wint van vergelijkbare VAG producten.
    De Fiat Group is me de recentste modellen juist ontzettend goed bezig met Alfa Romeo. Ze moeten zich vooral niet laten afleiden door die bewuste onruststokerij van VAG.

  • 1 oktober 2010 om 21:54
    Permalink

    Ik snap de voorstanders niet. Je hoeft alleen maar naar de Piëch en Winterkorn te luisteren om te weten waarom het een heel slecht idee is.

    Het beste wat zij over de kwaliteit van het Milanese merk dat ze zo graag willen weten te vertellen is dat het een merk met emotie is….(en dat het een eitje is om het te laten renderen).

    Dat is net zoiets als stellen dat je een 300 jaar oud landhuis in Toscane alleen maar wilt omdat de grond daar veel waard is….

    De meerwaarde van het merk (zelfs die van Lancia) blijft evenals Abarth en Maserati gewaarborgd omdat men precies weet waar het logo voor staat. Boven de Alpen gaat dat geheid verloren. Er is bovendien geen enkel voorbeeld met emotie dat in het bezit is van VAG dus Winterkorn noemt precies het woord waar hij zelf nooit vorm aan zal weten te geven. Zelfs exotische hoogstandjes als Lambo bv. Klinisch is het juiste woord. Duizend maal liever BMW.

  • 2 oktober 2010 om 00:00
    Permalink

    @Ferry832: Alfa Romeo heeft zeker nog die typische kenmerken. De 939 familie is met oog op andere zaken ontwikkeld, maar ook in die auto’s kun je het zelfs nog proeven. Al is het wel duidelijk dat daar uiteindelijk niet de focus op lag.

    Fiat/Marchionne lijkt inmiddels door te hebben dat het typische karakter dé USP van het merk is. Om een serieuze plaats in de Premium markt te veroveren moet je jezelf kunnen onderscheiden. Zoals ik al aangaf zit niemand te wachten op een 2e BMW.

  • 2 oktober 2010 om 01:27
    Permalink

    Ferry…

    Niet doen. Ik respecteer je mening maar Alfa verkwanselen aan dat stel arrogante duitsers is het laatste wat moet gebeuren.
    Laat beide heren zich maar inspannen voor Seat, misschien dat het dan ooit nog wat wordt.
    Een Alfa met een volkswagen DNA is niet te pruimen. En kom aub niet aan met fabels dat Alfa een eigen bodemgroep of motoren zou krijgen.
    Ook Audi moet plukken uit de schappen van het concern.

  • 2 oktober 2010 om 07:02
    Permalink

    Nou ja, ik weet ook wel bijna zeker dat het toch niet gebeurd. Aan de andere kant moet de sterke interesse van VAG een behoorlijke prikkel geven aan Fiat om er wat van te maken.

    Stel je voor dat Alfa verkocht wordt en dat VAG er een succes van maakt dat zouden de Italianen nooit kunnen verdragen. Door deze prikkel worden ze toch gestimuleerd om van Alfa een succes te maken. Als ze zich willen presenteren als 1 van de sterkste autofabrikanten dan moeten ze zich nu bewijzen en ik hoop dan maar op een sterk assortiment.

    Laat ik duidelijk zijn, ik ben geen VAG fan maar wens alleen het beste voor Alfa. Ik rij al meer dan 20 jaar zelf Alfa Romeo en mijn vader daarvoor ( Guillia Super, Montreal, Alfetta GT / GTV`s enz. ) Ik wens Alfa een goede toekomst en zou zelfs VAG verwelkomen als ze dat zouden bieden. Fiat heeft in de loop der jaren dat ik Alfa rij nou niet bepaald een voorwaartse stap gemaakt met het merk. Juist op die voorwaartse stap zit ik te wachten zodat ik ook in de toekomst nog Alfa kan rijden.

  • 2 oktober 2010 om 10:08
    Permalink

    Die prikkel is inderdaad een goede constatering. Daarom denk ik dat de twee topmannen van VW óf zo arrogant zijn dat ze denken hier hoe dan ook hun voordeel mee te kunnen halen, óf dat ze te oud en daardoor te weinig realistisch zijn in hoe ze zoiets het beste kunnen verwoorden (of beter nog voor zich houden). Al hun tactische planners zijn namelijk tegen een overname van AR.

    Piëch haat volgens mij het nadenken over de toekomst. Voor hem bestaat alleen de hedendaagse behoefte.

    Marchionne is bikkelt zeer effectief en misschien dat hem dat niet aanstaat. Dat moet VW namelijk als enige bezitten. Het liefst zou Ferdinand FGA-Chrysler en Toyota vandaag nog kopen om zo de opkomende Chinezen nog beter de baas te kunnen zijn.

    GM heeft het trouwens zwaar en Renault-Nissan aast nu op een alliantie. Zou FGA wat voor hun neus weg kunnen ko/apen bv in Zuid Amerika? Ik gok van wel… Ghosn praat te veel.

    Ik denk nog altijd dat FGA-Chrysler zich samen met PSA en BMW in één kamp bevindt en dat ook Ford geen vijand maar een partner is.

  • 2 oktober 2010 om 10:37
    Permalink

    Ik snap iets niet : ”we ‘ zijn echte Alfa fans maar er zijn toch mensen die Alfa graag bij VAG zien.
    Neem het volgende eens in aanmerking :
    Een Alfa Romeo moet m.i. het volgende bieden : typische Alfa uiterlijk , een directe een zeer gevoelige besturing , agiliteit in weggedrag met minimale onderstuur en aansprekende motorprestaties.
    Voor VW geldt nu het volgende : achterhaalde motoren met problemen ( tdi en tsi), op onderstuur gericht weggedrag (met nog eens een niet duidelijke over-en ondertuur grens gedrag) , 4 wielaandrijving hetgeen uit den boze is voor een sportieve auto en daarnaast een indirect en gevoelloos stuurgedrag.

    Derhalve : weten we dit (..) en / of hebben wij Alfisten onze wensen steeds meer gericht op de massa die een auto wil en geen weet of kunde heeft over sturen en weggedrag ? Mischien moeten we eens het woord Alfist herdefinieren , ik herken er nog zoveel in als de gemiddelde CDA’ er vandaag in een zaaltje bij hun clubje ….

  • 2 oktober 2010 om 18:20
    Permalink

    @Ferry832,

    Sluit me volledig bij je aan. Goede verwoording. Sommige mensen zien niet in dat reeds meer en meer mensen de dromen van Marchione en FGA beu zijn. Echter word je daar op afgebrand door een enkeling die zich weerspiegeld als “de echte Alfist”. Trek je daar verder niks van aan zou ik zeggen. Er zijn mensen die wel weten wat je probeerd te omschrijven 😉 .

    Ook binnen onze grootste Alfa club de Scarb zie je een groter wordende opstand tegen het huidige Alfa-beleid. Zoals te zien op pagina 185 van het blad wat deze week bij uw allen op de deurmat is gevallen.

    Ik zie passie in de heren Winterkorn en Piech. Een passie die ik niet zie bij Marchione. Echter heeft Marchione wel de passie om iets van Chrysler te maken. Waarom niet van Alfa/Lancia? Waarom is er binnen zeer korte tijd wel een Dodge-model ontwikkeld waar de Dodge-fan op wacht en geen model waar de Alfist op wacht?

    Helaas voor ons Alfisten is FGA te laat om het aanbod van VAG te nemen. FGA heeft inmiddels ons Alfa geheel ontmanteld tot het merk van een badge voor een wagen wat op elke produktielijn in de wereld te produceren is. Alfa = Milaan , tot voor kort tenminste. In Milaan is nu niks meer over van Alfa.
    Waarom krijgt het grote VAG het dan wel voorelkaar dat het zijn merken nog steeds kan laten produceren in het land (en stad) van herkomst? Seats rollen nog steeds uit Spanje van de band. Skodas uit Tsechie, Bently’s uit Engeland, Bugattis uit Frankrijk, Audis uit Duitsland, zelfs nog steeds Lambo’s uit Italie.
    En dat terwijl iedereen maar blijft roepen dat het allemaal dezelfde Volkswagens zijn? Waarom produceren ze die dan niet allemaal in Wolfsburg?

    Dat heet nu passie mensen. Respect voor het nationaal product hebben. Uw “italiaans ogende” Fiat 500 rolt van de band in Tychy/Polen……

    On-Topic : Het nieuws van Winterkorn en Piech is natuurlijk geen nieuws meer. Wat er momenteel gebeurd met Ford en zijn stakers natuurlijk wel 😉

    P.S.
    Volkswagen hoeft niet bang te zijn voor China. Het is al marktleider in China.
    En TDi heeft zo zijn eigen voordelen boven Common Rail.

  • 2 oktober 2010 om 19:30
    Permalink

    6c jordy : zoals je ook hier kunt lezen wordt er niemand afgebrand op zijn mening .
    Ik zou het wel waarderen als er een mening constant en ten volle wordt uitgedragen deze ook inhoudelijk wordt gemotiveerd …dat mis ik.

  • 2 oktober 2010 om 21:10
    Permalink

    @6C Jordy: Thanx.

    Johnny, aangezien ik de enige was ( voor jouw eerste reactie ) bedoel je mij met het gemis van inhoud en constantheid.

    Laat ik vooropstellen dat ik de zelfde mening heb als de vorige keren dat dit onderwerp aan de beurt was dus daarin is mijn reactie constant. Inhoudelijk ben ik ook constant maar probeer het nu wat korter te schrijven dan de vorige keren.

    Je bent bang dat de term Alfist bij sommige mensen aan inhoud verliest maar laat ik daar duidelijk in zijn. Mijn mening is dat een echt Alfist nog met echte Alfa`s heeft gereden. Dat wil zeggen de Alfa`s voor 1991 met een eigen karakter, een eigen motorgeluid ( van veraf met je ogen dicht te herkennen ) en een ziel. Deze Alfa`s werden gekoesterd door mensen met een eigen levenstijl die onhebbelijkheden of kwaliteitsproblemen voor lief namen. Deze Alfisten bestaan nog steeds maar rijden voornamelijk klassieke Alfa`s. De huidige Alfa`s zijn niet meer voor Alfisten maar voor mensen die trendgevoelig zijn en zomaar overstappen op een ander merk als die weer een mooier model heeft. Alfa heeft weinig eigen identiteit meer over waardoor ze in het begin nog redelijk verkopen maar gaande weg steeds slechter verkocht worden.

    Wat maakt jou een Alfist en wat heb je voor Alfa`s gehad ?

  • 2 oktober 2010 om 21:35
    Permalink

    Alfa moet Alfa blijven daar moet ieder niet italiaans land vanaf blijven.
    Als Alfa word overgenomen door vw of dergelijken is de ziel eruit.
    Ik ben kort maar krachtig!!!
    Alfafan heb zelf Alfasud 1.7 16v en Giulietta 1.4tb

  • 2 oktober 2010 om 21:48
    Permalink

    Het is simpel. Het moet gewoon Italiaans blijven.
    Ik eet toch ook geen maaltijd pakketten van Bertolli..ik koop pasta van Barilla.

  • 2 oktober 2010 om 22:29
    Permalink

    @Johnny,
    Nergens uit mijn tekst blijkt dat ik het over leden van AutoEdizione heb….. Er zijn meer sociale ontmoetingsplekken naast websites waar deze discussie gevoerd wordt.

    @AutoEdizione,
    Helemaal mee eens. Vandaar dat VAG een goede keuze blijkt boven FGA als het gaat om het behoud van een nationaal product. Kijkende naar waar de produktiefaciliteiten van de VAG-groep met bijbehorend merken zich momenteel bevinden. Bij VAG hadden we er van uit kunnen gaan dat Alfa niet hoefde te verhuizen gezien de geschiedenis van VAG op dat gebied.
    Alleen een TDI in het vooronder maakt van een Alfa nog geen duitser. Een Alfa word met een Pentastar immers ook geen amerikaan.

    Hetzelfde geld voor het eerder genoemde Ducati. Jarenlang in handen geweest van de Amerikanen. Echter bleven er toch Italiaanse motoren van de band rollen.

  • 3 oktober 2010 om 10:29
    Permalink

    ferry 832 , nee , het begin van mijn comment begon met 6c jordy.

    6c jordy : ik ken de plaatsen net zo goed als jij maar wat is nu je motivatie dat Alfa naar VW moet ? Enkel waar ze gemaakt worden kan geen motivatie zijn m.i.

  • 3 oktober 2010 om 11:41
    Permalink

    Hier word ik dus onpasselijk van, alleen al de gedachten!!!!!!
    Duitsers zijn leuke mensen, echt wel. Ze kunnen ook goede auto s bouwen, maar ook o zo saai !!!!!!
    Als de VAG Alfa Romeo wil inlijven, dan moeten ze maar eerst eens laten zien dat ze ook wat anders kunnen produceren als al die oer saaie Golfs, Passaat, Audi, Seat, Skoda, het zijn allemaal Duitse eenheidsworsten !!!!!
    Dus handen af van het stijlvolle en sportieve Alfa Romeo, jullie arrogante VAG mannetjes!!

  • 3 oktober 2010 om 12:45
    Permalink

    De planners van het product zouden dan allemaal Duitsers zijn waardoor het product hoe dan ook Duits van karakter zal zijn. Dat zie je zelfs bij Lambo.

    Je krijgt dan bv Giulietta’s waarbij voor elke optie dikke euro’s neergelegd moeten worden. De meeste modellen zullen dan plastic doppen hebben waarvan je zult denken hé..heb ik die niet al op een Superb of Leon gezien laatst?

  • 3 oktober 2010 om 13:34
    Permalink

    “””Waarom krijgt het grote VAG het dan wel voorelkaar dat het zijn merken nog steeds kan laten produceren in het land (en stad) van herkomst? Seats rollen nog steeds uit Spanje van de band. Skodas uit Tsechie, Bently’s uit Engeland, Bugattis uit Frankrijk, Audis uit Duitsland, zelfs nog steeds Lambo’s uit Italie.
    En dat terwijl iedereen maar blijft roepen dat het allemaal dezelfde Volkswagens zijn? Waarom produceren ze die dan niet allemaal in Wolfsburg?

    Dat heet nu passie mensen. Respect voor het nationaal product hebben. Uw “italiaans ogende” Fiat 500 rolt van de band in Tychy/Polen……”””

    Haha, ben je er echt van overtuigd dat alle VAG producten in hun ‘oorspronkelijke’ land worden gemaakt ?
    Kijk hier eens : http://www.acea.be/images/uploads/files/20100517_PA_Plants_A4_May2010_BY_MANUFACTURER.pdf

    Audi’s uit Hongarije, Slovakije en België.
    VW’s uit Portugal en Slovakije.
    Zelfs in Rusland worden er VW’s en Skoda’s gebouwd (voor de lokale markt).

    Misschien gepassioneerde arbeiders in die landen, maar geen “passie” waar de auto’s gemaakt worden.
    Zolang het maar goedkoop én degelijk gebeurd, is de fabrikant tevreden.

    Dus die sneer ivm de Fiat 500 (en binnenkort met de Y) is laag onder de gordel.

  • 3 oktober 2010 om 16:37
    Permalink

    @Johnny,
    Een degelijk toekomstperspectief.

    Mijn aanvullend commentaar over “het land van herkomst” is aan de mensen die denken dat Alfa nog steeds italiaans is. Vandaar de aanvulling over VAG.

    @Koen,
    Ik ben bekend met de ACEA. Heb die file regelmatig bekeken en ook gebruikt voor mijn motivatie op 2 oktober. (lijst klopt op sommige punten overigens niet)

    Bedankt overigens voor de bevestiging dat de produkten nog steeds uit het land van herkomst komen. Met alleen Audi en VW die ook enkele facaliteiten buiten het geboorteland hebben. Het doet verder niks af aan mijn constatering betreffende Seat/Skoda/Bentley/Bugati/Lamborghini.
    China produceerd overigens ook onder licentie vele VW-modellen.

    Mijn commentaar is gericht aan diegene die zich “romantisch” blijven vastplakken aan het idee dat Alfa nog “italiaans” is terwijl daar bijna geen argumenten meer voor te vinden zijn.
    Zo is de techniek veelal amerikaans/duits en komen de designtoppers regelmatig van buitenlandse handen.

    Misschien scheelt het ook dat ik buiten Alfa om maar weinig met italie heb. Het is dat Alfa buitengewoon fantastische modellen produceerde , maar als Alfa nu van oorsprong Engels/Frans/Duits was geweest dan was ik net zo goed Alfist geworden. Land van herkomst heeft voor mij weinig waarde als ik voor een produkt kies. Het moet me gewoon bieden wat ik ervan verwacht. En dat hebben ze bij Alfa lang gedaan , maar meer en meer mensen zien het niet terug in het huidige beleid van FGA die al 20 jaar geen toekomstperspectief bied.

    Dus bij het volgende Alfa-congress stem ik op : “Ja , verkoop Alfa aan een bedrijf met toekomstvisie”.
    Wie het bedrijf wordt is me om het even.

  • 3 oktober 2010 om 19:21
    Permalink

    Ja Jordy , ik wil best ( en dat heb ik al enigszins gemotiveerd.. )over het toekomst perpectief hebben maar ik krijg van jouw geen motivatie , die is er dus kennelijk niet en waarschijnlijk ingegeven door een 1 maal ingenomen standpunt in het verleden . Jammer.
    Jammer is ook wederom om de afgelopen 20 jaar als referentie te zien , nu alles in de steigers staat bij Alfa Romeo .

  • 3 oktober 2010 om 19:38
    Permalink

    @AutoEdizione: Ik heb respect voor je mening en ben erg blij dat je deze site er is. Je levert goed werk en het is erg fijn om regelmatig nieuws over de Italiaanse merken te kunnen lezen. Bedankt daarvoor.

    Nu wil ik wel een kritische toon geven die alleen maar opbouwend bedoelt is en je moet zelf maar je conclusie daaruit trekken.

    Ik vind dat je veel te oppurtunitisch bent over de huidige gang van zaken waarbij misschien in jouw geval de wens de vader van de gedachte is. Je kan wat mij betreft best wat kritischer zijn richting hetgeen wat uit Italie komt. Je schreef pas geleden dat de Maserati Quattroporte de enige echte sportsedan is op deze wereld maar een M5 laat hem alle hoeken zien. Zowel kwa vermogen, als kwaliteit als prestaties. Neemt niet weg dat ik altijd voor de Maserati zou kiezen maar een beetje realiteit zou ik wel verwachten van een site als die van jou.

    Als je eerlijk bent is het maar bedroevend gesteld met de huidige merken zoals Alfa en Lancia. Lancia is reeds gestorven maar wordt kunstmatig in leven gehouden met bedroevende modellen die op geen enkele wijze geld opleveren en Alfa ondergaat een zelfde lot ware het niet dat de Mito en Guillietta net wat meer karakter hebben dan de Lancia modellen. Ook de Mito en Guillietta zullen na de redelijke start vanzelf instorten totdat blijkt dat Fiat er geen zin meer in heeft.

    Je kan natuurlijk blij zijn met ieder nieuws wat uitgebracht wordt maar de huidige Guillietta is niet baanbrekend en onderscheidend genoeg om succes te genereren. De nieuwe versnellingsbak wordt door andere fabrikanten allang gebruikt en de Fiat groep heeft al heel lang geen prijs meer gewonnen bij de Engine of the year award. Laten we het dan nog niet eens over de autosport hebben waar het helemaal ( buiten Ferrari en in mindere mate Maserati ) helemaal slecht gesteld is met Alfa en Lancia.

    Natuurlijk is er hoop op een betere toekomst maar zolang ik Alfa en Lancia fan ben is die hoop er altijd geweest. Altijd was er een nieuw plan en zelden is de uitvoering een succes geweest. Het huidige Alfa wordt ook kunstmatig in leven gehouden en zelfs als het weer opbloeid dan zal het nooit meer zijn zoals vroeger ; een BMW concurrent / een liefhebbersmerk.

    Ik hoop vurig dat Alfa veel verkoopt en dat de nieuwe / huidige strategie een succes wordt maar geloof dat VAG daar veel meer gereedschap en know how voor heeft dan Fiat. Dit is geen vreemde poging mijn gelijk te bewijzen maar langzame heelmeesters maken diepe wonden en dat is waar de Fiat groep nu mee bezig is. VAG zegt het zonder veel moeite op de rails te krijgen en mijn zegen hebben ze. Niet dat mijn mening er toe doet voor alle betrokkenen maar toch.

  • 3 oktober 2010 om 20:01
    Permalink

    Mag ik ook ferry ? Lancia moeten we even afwachten , dat lijkt me duidelijk.
    Ik merk je hoopt dat Alfa instort , een rare constatering op een laag niveau en daar wil ik het bij laten . Wel heeft de Giulietta ( spelling ..) nu ruim 30.000 orders en wint deze tests in Duitsland , de beste FWD op dit moment volgens de pers.
    De nieuwe versnellingsbak ( de een komt iets eerder als de ander) zal van een beter kwaliteit zijn als de DSG die veel problemen kent , dat willen wij anders. ”Engine of the Year” , eentje die nu al chronische problemen kent ( google maar..)
    Dat een merk kunstmatig in ere wordt gehouden is niet vreemd , zeker voor een merk met zo’n historie en die geen concurrent van BMW wil zijn (..) , al aangegeven.
    Ik merk wel dat weinigen weten dat het merk vol in de steigers staat nu , ook met een SUV en een spider .
    Dat VAG , die met 4 modellen op de 4 laatste plaatsen van de 100.000 km / Dekra testen staat het wel zou kunnen zal kloppen . De massa ziet VW erachter staan en wil graag kopen . Eindelijk die eenheidsworst eens verlaten.
    Want , eerder gezegd : styling en wegligging en stuurgedrag wil de massa niet , weet er niets van ook .
    Echter , jouw argumentatie heeft een andere ingeving , eentje die er eigenlijk niet toe doet voor mij , je zou eens bij de SCARB kunnen kijken , die hebben gefundeerde meningen en dat valt te respecteren.

  • 3 oktober 2010 om 22:45
    Permalink

    @Ferry832:

    We moeten hier kritischer zijn? We zullen hier alleen kritisch zijn als daar genoeg reden voor is. Zonder voldoende kennis bashen op Fiat Group wordt veel te vaak gedaan. We zijn hier bovenal liefhebbers van de Italiaanse automerken. Dat is dan ook één van onze motivaties geweest om dit project te beginnen. Natuurlijk kan nooit iedereen het met je visie eens zijn. Nu hebben wij hier een behoorlijke transparante redaktie die je zeer laagdrempelig kunt schrijven, maar verwacht niet dat wij met het ongefundeerde globale pessimisme meegaan.

    Ook ik vind het jammer dat Alfa Romeo momenteel niet actief in de autosport is, maar kan het wel voldoende rationaliseren. Het is immers onmogelijk om een merk wat zoals je zelf al aangeeft bijna ‘dood’ was weer concurrerend te maken, en tegelijkertijd een berg geld aan autosport uit te geven. Het doel van deelname aan autosport is ook in de basis de producten of het merk zelf promoten. Dus zelfs het primaire doel van deelname ontbreekt in dit geval, omdat alleen deelname van de recent geïntroduceerde Giulietta hout zou snijden.

    Het is ook maar welk referentiepunt je neemt als je spreekt over een toekomstperspectief. Ik denk dat we vooral naar het bestaansrecht in het middenklasse segment moeten kijken. De karaktervolle Giulia’s zullen nooit meer terugkomen. De EU regels wat betreft veiligheid, geluid en emissie laten dat niet meer toe. Een volwaardige opvolger van de 75 transaxle is voor de middenklasse veel te duur. Een dergelijke auto zal door de complexiteit en het ontbreken van schaalvoordelen prijstechnisch nooit kunnen concurreren met de Duitse 3.

    Het bestaansrecht van Alfa Romeo in de basis is door de kleine verkoopaantallen en tevens het potentieel voor zowel FGA als VAG alleen door component sharing veilig te stellen. Als het merk bij Fiat blijft zal het moeten leunen op techniek van Fiat en de low end Maserati modellen in de toekomst. Door een overname van VAG zullen modellen met voornamelijk Audi techniek ontwikkeld worden. Ik denk dat je jezelf moet onderscheiden om een klein stukje in de Premium markt te veroveren. Het is daarmee absoluut onverstandig om van Alfa Romeo een 2e BMW te willen maken. Het is logischer om van Alfa Romeo de betaalbare Maserati te maken. Het sportieve, klassieke en bruikbare karakter is perfect te vertalen naar de middenklasse Premium markt. Wat is er dan mooier om daar uiteindelijk zelfs techniek mee te delen? Jezelf onderscheiden met een Audi motoren en MLP platform is bijna onmogelijk. Ik denk dat SEAT het bewijs is dat mensen geen trek hebben in deze techniek met een gestyled jasje.

    De personen van diverse websites en bladen die altijd maar wat negatiefs weten te schrijven over het merk kunnen me overigens weinig boeien. Na een moeilijke periode voor het merk heel statisch kijken of Alfa Romeo momenteel in de autosport actief is, daaruit een conclusie trekken en vervolgens een column te schrijven is bijna infantiel te noemen. Het merk was nota bene zelfs in de moeilijkste periode in het bestaan nog succesvol actief in het WTCC. Dit zijn dan ook de mensen die als het plan van VAG tegen blijkt te vallen, als eerste naar het merk uit Beieren rennen.

  • 4 oktober 2010 om 00:40
    Permalink

    @Ferry
    +1! (en je mening telt zeer zeker wel 😉 )

    @Johnny,
    Gebruik de “zoek-functie”. Genoeg motivaties gegeven de laatste maanden. Wat zijn de uwe betreffende FGA?
    Steigers behoren immers niet 20 jaar lang een gebouw te funderen…..
    (kleine kanttekening over de DSG en DTC. Beiden komen van de tekentafels bij Borgwarner. FGA plakt er zijn eigen stickertje op.)

    @Quadrifoglio,
    “”Het merk was nota bene zelfs in de moeilijkste periode in het bestaan nog succesvol actief in het WTCC.””

    Hoe mooi het ook was om de 156 in handen van Thompson nog competetief te zien moeten we wel eerlijk zijn door te weten dat Alfa zwaar geholpen werd door de FIA in de nadagen van de 156. (hetzelfde als de Chevy’s nu)
    Modellen met FWD en benzine-motoren mogen lichter zijn dan de RWD’s , ze mogen een vlakke bodemplaat toepassen en ze mogen sequentiele versnellingsbakken toepassen. Dit alles mag BMW niet. (en Seat deels ook niet door de TDI) Elke fan die tin-top-racing enigzins volgt weet in zijn achterhoofd dat als de regels ook toepasbaar zouden zijn voor BMW dat de Beieren de rest van het veld zouden vermorzelen. (vandaar dat BMW hoogstwaarschijnlijk het WTCC gaat verlaten voor het DTM waar dit regeltjes-geneuzel amper plaatsvind)

    Echter , wat mooier nieuws is op sportief vlak , is dat privateer Andersson weer eens van zich heeft laten spreken in het STCC met de ex-N.technology wagen 😉
    http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5353
    Met de kanttekening dat de Sciroccos pas geleden gekort zijn op hun prestaties omdat ze te overtuigend wisten te winnen. Toevallig weer een VAG-produkt wat wel in autosport schijnt te kunnen investeren EN te kunnen zegenvieren EN te kunnen verkopen op “Monday”.

    Het oppurtunisme wat Ferry omschrijft begrijp ik overigens wel. Het is zeker te waarderen wat AutoEdizione aan nieuws weet te brengen (excuses dat ik dat te weinig laat blijken), maar het is echter soms net wat te rooskleurig wat er aan nieuws komt. Zo zou ik zelf als voorbeeld de verslaggeving van de GT1 en F1 kunnen noemen die alleen in beeld komen als Maserati/Ferrari weten te zegenvieren. Waneer Maserati bijvoorbeeld weer eens verslagen word door de debutanten van het Sumo Team met de GTR is daar niks over te lezen. (en ja, stiekem ben ik meer Sumo-fan dan Vitaphone-fan 😉 )
    Slecht(er) italiaans autonieuws verdiend in mijn ogen ook vermelding op AutoEdizione.

    On-Topic: zou me niks verbazen als VAG bij 1 der volgende autotentoonstellingen een Concept gaat neerzetten onder de noemer italian dressing om alvast de impressies te peilen van het publiek. Met Da Silva aan het hoofd krijgen ze nu alvast mijn zegen.

  • 4 oktober 2010 om 08:35
    Permalink

    @6C Jordy: Kan je vertellen dat we sinds de oprichting van Alfablog géén enkel bericht gefilterd hebben. We schrijven als Italiaanse autonieuwssite alleen autosportnieuws die te maken heeft met de merken die wij behandelen. Vanwege het hoge toneel van de F1 schrijven we daar wel alles over.

    Hoe Alfa Romeo het WTCC heeft gewonnen is voor mij in dit geval slechts een detail.

  • 4 oktober 2010 om 10:30
    Permalink

    Dat snap ik. Maar verlies van het Vitaphone-team is ook italiaans autosportnieuws. Echter minder positief.

  • 4 oktober 2010 om 10:34
    Permalink

    @Jordy: We zijn gestopt met de berichtgeving over de Maserati GT klasse omdat we vermeldingen over de autosport zoveel mogelijk willen beperken. Dit heeft dus niets met nederlagen te maken. Ik heb helemaal geen moeite met het schrijven over negatieve zaken.

    Je weet trouwens donders goed waarom we ‘opportunistisch’ (ik noem dat beleving en passie) schrijven; Dat is het doel van AE vanaf dag 1 omdat er een chronische behoefte aan is in de wereld.

Reacties zijn gesloten.