Fiat deze week om de tafel met overheid over toekomst

Pomigliano werknemers

Minister Flavio Zanonato droomt al sinds begin deze zomer van een ontmoeting met Fiat, om de herlancering van de Italiaanse auto-industrie nieuw leven in te blazen. De minister van Economische ontwikkeling (foto onder) kreeg echter al een paar keer nul op het rekest, omdat Fiat er simpelweg nog niet aan toe is. Dat laatste heeft uiteraard alles te maken met het voorlopig uitblijven van een volledige overname van Chrysler en de barre marktcondities op de lokale markt. Ook de politieke verdeeldheid, die tot voor kort in Rome heerste, deed de onderhandelingen geen goed. Toch begint voor beide partijen de tijd nu echt te dringen, nu de productie op het schiereiland steeds harder de bodem raakt. Duizenden werknemers zitten steeds vaker thuis bij gebrek aan productiviteit. Zelfs Fiat’s belangrijkste fabriek in Pomigliano d’Arco moet inmiddels regelmatig de hekken dichthouden.

zanonato fiat

Economische hervormingen worden momenteel in Italië volop gerealiseerd, zonder enige verdere verdeeldheid binnen het overheidsapparaat. Dat is voorlopig het enige goede nieuws. Van daaruit zal aanstaande donderdag ook een belangrijk gesprek worden gevoerd, waarbij de minister behalve Fiat, ook andere partijen uit de industrie zal uitnodigen. Verder is er grote behoefte aan de aankondiging van meer nieuwe producten door Lingotto, wat ook de omvangrijke toeleveringsindustrie een belangrijke impuls kan geven. Een nieuwe investering voor Cassino staat bijvoorbeeld hoog op de agenda. Marchionne heeft vorige maand al aangegeven, dat dit enkel op het juiste moment zal gebeuren. Wanneer dat is weet eigenlijk niemand. Al met al lijkt het spel van de CEO zo langzamerhand wat meer op Russische roulette te gaan lijken, aangezien de koers die Fiat vaart (ook op de beurs) steeds meer op een chronisch zwalkende begint te lijken. Alleen daadkrachtige besluiten kunnen nu nog uitkomst bieden.

22 gedachten over “Fiat deze week om de tafel met overheid over toekomst

  • 22 oktober 2013 om 13:49
    Permalink

    Het gaat een paar stappen te ver om het een Russisch roulette spel te noemen (dan nis de uitkomst zeer onzeker)en om de beurskoers zwalkend te noemen.
    Het is zeker complex waarbij veel geduld geoefend moet worden maar richting en einddoel zijn heel duidelijk. Dat de beurs weer wat zakt komt door ongeduld, zoals aandeelhouders meestal zijn.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2013 om 14:06
    Permalink

    De koers begon te zakken nadat Marchionne opbiechtte dat hij de kasreserves van Chrysler nodig heeft om de lancering van nieuwe Alfas te bekostigen. Een overname van Chrysler zit er voorlopig niet in, dus geen nieuwe Alfa’s, dus lagere winstverwachting -> bedrijf is minder waard.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2013 om 14:55
    Permalink

    @henk : geduld kan ook ten koste gaan van kansen. Je moet blijven anticiperen, op welke manier dan ook. Marchionne ‘gokt’ in die zin dat er hoog wordt ingezet op de volledige overname. Dealernetwerken kraken inmiddels in de EU in al hun voegen. Er is bijna geen reserve meer. Iets mag lang duren zolang er een duidelijk doel is. Maar iets kan ook ongezond lang duren waarbij het doel vervaagt. Dat laatst punt wordt stilaan bereikt met een zwalkend concern als resultaat omdat er op allerlei fronten te veel water bij de wijn moet worden gedaan. Dat zie je nu al in de marketing van FGA.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2013 om 16:20
    Permalink

    Ik begin zo langzamerhand het geloof in een goede afloop te verliezen, maar dat is enkel gebaseerd op sentimenten en soms twijfelachtige berichten uit diverse media. Uiteraard is de 4C daar, en duikt de mule van de Spider en een Fiat SUV ineens op, maar ja…

    Dat het allemaal goed komt wordt maar door 1 man gepredikt….en door ons niet meer dan gehoopt, een flinterdunne basis. Ik weet het eigenlijk ook niet meer en zal de komende maanden dan ook geen uitspraken meer doen omtrent de toekomst van onze geliefde merken. 🙁 De boel staat stil, doodstil en stilstand is nog steeds achteruitgang…..

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2013 om 16:28
    Permalink

    Ongeduld, ongeduld, ongeduld.
    Wees ervan overtuigd dat het tot een goed einde gebracht wordt. Dat er weinig naar buiten komt is omdat je niet teveel mag zeggen over een bedrijf dat een IPO aangaat. Alhoewel het geen echte IPO wordt maar om de markt de waarde van Chrysler te laten bepalen.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 08:44
    Permalink

    @niccolo: omdat het bijna echt te lang duurt. we volgen dagelijks de ontwikkelingen in Italië en de fabrieken en dealernetwerken hebben het zwaarder dan ooit in de geschiedenis is voorgekomen… Er is zelfs al twee maanden geen nieuws meer en daar leven wij weer van 😉

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 18:54
    Permalink

    Nieuws is belangrijk voor waarde bepaling in overname. Geen nieuws betekend voor de media waarde vermindering, maar achter de schermen draait alles op volle toeren.wanneer er voor Fiat duidelijkheid komt zulken de nieuwe modellen zo op de markt verschijnen. Een goede schaker die SM.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 21:39
    Permalink

    Volgens mij heeft SM geen tijd om schaak te spelen. Te druk in USA en plannen Europese merken verder vertraagd. Geen nieuws is slecht nieuws.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 22:43
    Permalink

    Ik geloof dat het was “geen nieuws is goed nieuws” kan me vergissen maar is het glas half vol of half leeg?? 😯 😆

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2013 om 23:52
    Permalink

    Dat was het, maar goed, eerst zien dan geloven mag van mij ook. Activiteiten elders vreten cash die dus niet beschikbaar is voor ontwikkeling van nieuwe modellen. Hoe sneller de overname van Chrysler is afgerond, hoe beter. Citaat AM:

    “Alfa Romeo is lange tijd de hoeksteen van de strategie van Marchionne voor Fiat geweest. Men wil de 103 jaar oude fabrikant transformeren van een merk dat twee hatchbacks en een kleine sportauto op de markt brengt tot een wereldwijd opererend premiummerk dat winsten genereert zoals Audi dat doet voor Volkswagen (meer over Fiat in AM nummer 13 van november, red). Het merk boekt weinig vooruitgang nu Fiat in de parkeerstand is gezet om geld te besparen nadat de verkopen in Europa al zes jaar lang in het slop zitten. Bovendien heeft men zijn aandacht gericht op het herstel van Chrysler, dat in 2009 (bijna failliet) door Fiat werd overgenomen.
    Fiat zal waarschijnlijk de ontwikkeling van twee modellen van Alfa Romeo vertragen, die waren gepland voor 2014 en 2015, zo melden twee bronnen van Automotive News. De Italiaanse fabrikant zal in het eerste kwartaal van 2014 mogelijk plannen ontvouwen om nieuwe Alfa’s te gaan bouwen in de Cassino-fabriek in zuiden van Italië. Maar Fiat wil hierop geen commentaar geven.
    Het gebrek aan investeringen breekt Fiat op. Door de problemen in Europa hebben de verliezen zich opgestapeld tot 482 miljoen euro in het eerste halfjaar. De groep met Fiat en Alfa Romeo verkocht in de afgelopen maand in zijn eigen regio minder auto’s dan Audi of BMW. En Fiat is dus ook nog een volumemerk.”

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2013 om 19:19
    Permalink

    In deze citaten wordt niet meer verteld dan dat het gras groen is en de lucht blauw. Voor de hand liggende conclusies en uitspraken van bekende oelewappers.Alfa is al lang dood dus kan het alleen beter worden en niet slechter.Geld maakt geld en niet andersom. SM heeft het tot hier goed gedaan en een uitstekende en vooruitziende blik gehad.Zou die dat nu kwijt zijn??

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2013 om 23:08
    Permalink

    Het kan gebeuren dat doden niet opstaan, meer regel dan uitzondering. Gezien de omstandigheden heeft Marchionne het uitstekend gedaan, far better dan Piëch, die met iets gezonds begon en het nog beter maakte. Marchionne heeft FIAT voor de poorten van de hel weggesleept en Chrysler van de ondergang gered. Henry Ford zou er zijn hoed voor afnemen en een diepe buiging maken. Ondertussen is het in Europa oorverdovend stil en ontbreekt het geld dat nodig is voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en kraakt het dealer netwerk on al zijn voegen. Wake up alfaspeed. Koester en vertroetel je bolide. Heeft je garagist ook wat aan, en is hij er nog als over een paar jaar nieuwe modellen het daglicht zien.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2013 om 18:05
    Permalink

    Als iemand ernstig ziek is positief denken een pre. Als iedereen dan roept het is afgelopen zal dat de zaak niet bevorderen. Marathons worden niet gewonnen door bij het kilometerpaaltje 42 te gaan liggen.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2013 om 19:41
    Permalink

    Marathons worden evenmin gewonnen door vanaf kilometerpaaltje 12 te roepen “I am the champion” terwijl de helft van het veld de finish al gepasseerd is. Komt de geloofwaardigheid ook niet echt ten goede. Het Italiaanse DNA overleeft de winterslaap wel, maar de grote vraag wordt zo langzamerhand wel of Prins Sergio haar nog wakker kan kussen. En tot die tijd lieden, koestert uw erfgoed en houd moed!

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2013 om 19:52
    Permalink

    Er is trouwens niets uit het gesprek gekomen vandaag. Het was Fiat waarschijnlijk nog te vroeg. Men komt eind volgende maand opnieuw samen… 🙄

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2013 om 21:45
    Permalink

    Wie heeft geroepen I am the champion. Ik hoor alleen dat men zegt dat het goed komt. De media wil horen dat ze beter zijn dan de rest. Maserati wordt ook constant vergeleken met de rest en of ze beter zijn dan de grote 3 . De vergelijking gaat niet op. Wanneer je het beste wilt koop je een van die drie. Het op de markt brengen van modellen is de minste moeite alles is gereed maar zonder staatssteun op de markt blijven is van een andere orde. Paniek aanvallen ongewenst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.