Home » Alfa Romeo

Alfa Romeo 159 misschien toch nog anderhalf jaar in productie

13 oktober 2011 20:52 22 reacties

159 productie

Nu het productieplan tot 2014 een stuk concreter is geworden dankzij het Amerikaanse akkoord, komt het gerucht naar buiten dat de prachtige 159 toch nog een tijdje onder ons zal blijven. Eind augustus meldden wij nog dat dit najaar in Napels de stekker eruit zou gaan, ondanks dat deze productielijn nog geen 2 jaar oud is. De aanloop om Alfa Romeo in Amerika als vaste waarde binnen de groep te introduceren kost tijd en energie en dus komt de Giulia als feitelijke opvolger pas in de loop van 2013. De Giulia zal in Sterling Heights nabij Detroit geproduceerd worden, evenals een nieuwe sedan van Lancia (Chrysler).

Iemand van FGA zou vandaag gezegd hebben dat de rol van de 159 nog niet uitgespeeld is en dat deze nog tot begin 2013 mee zal kunnen. Of dit D-segment model uit 2005 ook een grondige update zal krijgen (lijkt ons voor de hand liggend) om verkooptechnisch überhaupt bij klanten weer onder de aandacht te kunnen komen, is echter niet bekend. Sinds Marchionne deze goede auto een tijd geleden al min of meer had afgeschreven, zou je zeggen dat er weinig rek meer in zit. Nieuwe varianten van de excellente 1750 TBI motor (foto), gaan overigens pas in 2013 in productie in de Zuid Italiaanse fabriek van Pratola Serra. Het vermogen van de nieuwe 1.8 motoren met turbo(‘s) kan oplopen tot 300 pk.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

22 reacties »

  • AR 159 schrijft:

    Na ja ze kunnen natuurlijk kinderlijk eenvoudig naast de 200 PK versie ook die van de Giulietta QV met 235 kunnen gaan leveren.

  • squadra schrijft:

    Heel eerlijk de 159 vind ik totaal verkeerd behandeld door FGA. Punt 1 Sergio had deze auto nooit als een vergissing moeten neer zetten omdat het technisch een top produkt is. punt 2 ik had juist geinvesteerd in nieuwe technieken en na 3 jaar een hele grote facelift laten plaats vinden met nieuwe motoren dan hadden ze nu dus meer modellen gehad. Jammer dat vind ik wel een gemiste kans want my God wat is dit nog steeds een prachtig mooi model. De 159 Evo had er natuurlijk allang moeten zijn met een minder zware koets en alle TBI motoren die de Guiletta ook heeft en TCT bakken. En ik had bj de 3.2 V6 niet gelijk het bijltje erbij neer gegooid ik zou aan die motor blijven ontwikkelen om meer Power eruit te krijgen rond de 300 PK en je hebt een topper met minder gewicht en een nieuw onderstel en je hebt zo waar een QV uitvoering van de 159.

    Ik had ook aan de afwerking en het dashboard gewerkt omdat de auto eigenlijk prima is maar ze hebben het gewoon opgegeven in Italie en dat is wel een verschil met Duitsers. De 159 had gewoon een succes kunnen worden met de juiste technieken en motoren.

    Ik blijf het een plaat van een auto vinden eigenlijk de mooiste Alfa Romeo van de laatste jaren eigenlijk de mooiste D-segment auto sinds de laatse jaren.

    Jammer van een gemiste kans blijf altijd geloven in je eigen kunnen en je komt heel ver Alfa Romeo.

    Ciao

    Squadra

  • alfaspeed schrijft:

    De 159 is een pracht auto en een zeer goed produkt ALLEEN het is geen Alfa Romeo produkt.Hij geeft een steriele uitstraling van een VW produkt .
    Het is zoals al eerder geopperd een vergissing.Ik zal hem nooit aanschaffen als vervanging van mijn 166.

  • hape schrijft:

    Naja het blijkt maar weer dat er een boel verschillende smaken bestaan… gelukkig maar.
    Zelf vind ik de 159 ook de mooiste auto in het D segment sinds lange tijd. En de mijne… met 2.4jtd is echt by far geen smakeloze VW… ga je mond spoelen alfaspeed 🙂 !!

    Verder geloof ik nooit dat marchoinne heeft gezicht dat de auto technisch een mislukking is. Dat is ook gewoon kul want het is nog steeds een zeer goed rijdende auto in zijn segment.
    Waar de auto heeft gefaald is winstgevendheid en als econoom geloof ik dat SM daarop heeft gedoeld. De auto was wellicht iets te groot om als regelrechte opvolger te dienen van de 156. Verder heeft het te lang geduurd (opvolger 156) en aanvankelijk was de auto aan de zware kant hoewel dat links en rechts eeeenorrrrmmm wordt overdreven door personen die er zelf nog nooit in hebben gereden.
    Al met al heeft het niet het gehoopte succes opgeleverd maar dat doet aan de rijcapaciteiten van de auto niets af.

    ciao

  • hape schrijft:

    wow 2 typefouten in 1 zin (2e alinea): ….. Marchionne heeft gezegd ….

    ’t is al laat welterusten

  • mareblu schrijft:

    De 159 maakte een valse start en werd daardoor al snel afgeserveerd als de mislukte opvolger van de bejubelde 156: te zwaar en niet sportief genoeg. Maar hij is kwalitatief nog een stuk beter en inmiddels behoorlijk afgevallen, geen gram zwaarder dan de concurrentie. En met motoren die nu geleverd worden, de 2.0 JTD 165pk en de 1750 TBi met 200pk echt een topproduct dat de concurrentie met de Insignia, A4, Passat, 508, Laguna, MB C, BMW 3, C5, Mazda 6 en Volvo S40/V50 prima aankan. Dodelijk was natuurlijk dat Marchionne hem zelf heeft afgeserveerd door te zeggen dat het een vergissing was. Als Alfa nieuwe mediaandacht vraagt, een goede lease-deal weet te sluiten en een kleine facelift in het interieur doet kan er echt nog wel wat verkocht worden.

  • Lusso schrijft:

    @Suadra: de nagel op de kop!

    Wat een geknoei bij Fiat… Met een beetje goeie wil had de 159/Brera/Spider veel betere verkoopcijfers gehad. Het lijkt alsof ze net na de lancering al geen interesse meer hadden in deze producten.

    Naast de 159 had ik ook de Brera en de Spider laten verder bestaan. OK, de verkoopcijfers zijn niet hoog, maar het zijn wel cruciale modellen voor het imago van Alfa en ze kunnen makkelijk profiteren van de updates van de 159.

    Trouwens, die nieuwe 3.0 V6 diesel had ook een mooie motor geweest voor de 159…

  • alfaspeed schrijft:

    Jullie slaan de spijker de spijker op z’n kop.te groot van buiten naar de maat binnen.te zwaar en te traag voor de vreemde motorisering.wel een goede look en een fantastische wegligging maar het is wat ruimtebeleving en realiteit een miskleun van de eerste Italiaanse orde.Sorry voor de sterke uitdrukking. het is bij lange na niet de opvolger voor een 156 en daarom hebben veel kopers afgehaakt.Dus heeft SM gelijk om te zeggen dat deze auto nooit als Alfa in produktie had mogen gaan.

  • alfaspeed schrijft:

    En wat de Brera en spider betreft een GT zit,stuurt en beleeft vele malen beter dan die 2.
    Ik kan er met m’n 1.93 niet behoorlijk in zitten.Jammer.

  • San schrijft:

    Een Amerikaanse Alfa Romeo? 😯 Ik ben benieuwd.

  • Alfa156 schrijft:

    Ik zou Marchionne willen smeken om de 159 een facelift te geven en nog een tweede leven te gunnen. Wat een fantastische auto is dat en zoveel volwassener dan de 156!

  • Lancia4Ever schrijft:

    Marchionne heeft de auto commercieel veroordeeld en niet vanwege z’n kwaliteiten laat dat duidelijk zijn.. De Croma staat op hetzelfde platform en is ook een werkelijk formidabele auto qua comfort, kwaliteit e.d….. ik zie hier een rode draad; is er een ‘verbod’ om dit platform tussentijds verder aan te passen? Is het onmogelijk om dit platform rendabel door te produceren? Het was voor Fiat sowieso ‘duur’ om de Croma in Cassino te bouwen en de 159 in Pomigliano. Ik heb begrepen dat ze altijd geld toe hebben moeten leggen ondanks dat de verkopen redelijk waren. (Door oudere afspraken waren ze trouwens blijkbaar verplicht om dit in 2 verschillende fabrieken te doen.)

    Ik denk zelf dat het te maken heeft met de beperkte mogelijkheden om hier iets kostendekkends mee te doen (en wellicht zijn er afspraken met Chrysler om alleen daarin te investeren en niet in iets dat ooit uit een coop met vijand GM is voortgekomen?). Het scenario om hier geld mee te verdienen moet echt nog buiten bereik hebben gelegen tot nu toe al heeft men dat in 2007 ook al ‘succesvol’ kunnen doen met de Croma.

    Blijft wel boven water staan dat de uitspraak van Marchionne totaal onbegrijpelijk blijft in tactisch opzicht. Misschien net wat te veel Grappa’s na de maaltijd en dus een echte faux pas. Zei hij in diezelfde periode niet ook dat het hoofdkantoor weg zou gaan uit Turijn omdat hij hondsdol werd van de vakbonden. Zat zijn mailbox toen niet vol met SPAM uit Wolfsburg?… zie dan je hoofd maar eens koel te houden. 😐

    @Lusso: de Brera en Spider zijn echt een brug te ver. Ik begrijp je redenatie, maar zonder fatsoenlijke productielocatie (Pininfarina had geen geld meer en Pomigliano geen ruimte heb ik begrepen) en een Alfa Romeo fabriek in laten we zeggen China, is het zelfmoord om als het kleine FGA zijnde hier mee door te gaan. Lage verkoopcijfers is geen niemendalletje in autoland vandaag de dag hoor. Imago-dragers bouwen kost zelfs de grootste producenten (die wél chinese fabrieken hebben) bakken met geld. Een leuk bewijs dat je niet boven je stand moet leven als autobouwer is wat vandaag in het nieuws verscheen; GM dealers zijn woedend dat ze de Chevy Volt in hun showroom hebben staan. Een onverkoopbare elektrische auto van 46.000 dollar. De directie wordt bestookt met klachten. Maar ja GM zit er in Azië en Zuid Anerika toch warmpjes bij, dus ze gokken erop dat ze hun oude megalomane werkwijze van voor 2008 gewoon kunnen voortzetten.

  • OttoCi schrijft:

    Los van de technische kwaliteiten of niet van de 159 als geheel steekt het dat FGA zo’n zwabberkoers voert. Eerst gaat de 159 er uit en komt er heel snel een nieuwe Giulietta (die dan weer voor of achterwielaangedreven wordt, wel of geen motoren krijgt die bij het imago van Alfa Romeo passen)… Dan moet de 159 plotseling weer gereanimeerd worden. Ik juich het idee toe want Alfa hoort ook in het hogere segment thuis (met alle respect voor Mito en Giulietta), maar erg realistisch lijkt het me niet. Een grondige facelift kost geld en eigenlijk is de auto nog mooi en actueel genoeg. Het probleem waren eigenlijk de motoren die te veel uitstoten en te weinig rendement opleverden (muv de MJet en de TBi). Veel meer dan stunten met actiemodellen zit er volgen mij niet meer in bij de 159.

  • Alfa156 schrijft:

    @AutoEdizione: De Croma is een windgevoelige en veel te licht sturende auto. Bovendien staat die dacht ik op het platform van de Opel Vectra, terwijl het onderstel van de 159 gedeeltelijk door Saab is ontwikkeld en te duur is gebleken om voor andere modellen toe te passen. Uiteindelijk is de 159 (en Brera/Spider) de enige auto die op dit onderstel is gebouwd. Het is een complexe en ietwat zware bodemplaat maar hij is wel heel goed. Een 159 stuurt en ‘ligt’ nog altijd beter dan een nieuwe Audi A4 (een zogenaamd premium-product).

    @OttoCi: het moet toch een klein kunstje zijn om die motoren wat schoner te maken of een 1.4 MultiAir met 170 pk in die auto te hangen?

  • Lancia4Ever schrijft:

    De Croma stuurt niet te licht en staat zeker niet op het platform van de Vectra.

    @OttoCi; FGA voert juist geen zwabberkoers. De Giulietta is voortgekomen uit een reeks slimme modellen in het C-segment en staat hier dus compleet los van. In de tijd dat er voor de ontwikkeling van de 159 werd gekozen (2001-2004) toen was er juist sprake van een zwabberkoers. Fiat kreeg de te grote Croma en de slimme Panda maar geen degelijk nieuw C en B segment en Alfa Romeo moest het gaan doen met het D segment. Lancia kreeg een Thesis maar geen middensegment…en zo kan ik nog wel ff doorgaan om zeeziek van te worden.

  • OttoCi schrijft:

    De zwabberkoers betreft niet de Giulietta maar de immer opgeschorte terugkeer naar de VS, de aangekondigde stop voor de 159, de giulia gaat Fwd of Rwd krijgen, komt in 2000 zoveel of nee toch later, we geven AR nog 1 kans of nee toch maar even niet en ga zo maar verder…. 😥

  • alfaspeed schrijft:

    Ik durf zelfs te beweren dat de 159 met iedere andere auto in zijn segment de vloer aanveegt wat rijkwaliteit en wegligging betreft.

  • hrar schrijft:

    Graag wil ik nog even reageren op de eerste reacties, ik vind de 159 steeds mooier worden het blijft een goed ontwerp. Xelf denk dat het geen succes is geworden ivm het duits intereur ontwerp en de foute benzine motoren(GM). Ook ik sluit mij aan bij diegene die denken dat na een goede faselift de 159 nog een aantal jaren mee kan gaan.

  • squadra schrijft:

    De Croma staat wel degelijk op een GM platform namelijk van de Opel Signum. Wel met eigen technieken de 159 is een andere bodemplaat die samen met GM ontwikkeld zou worden maar GM vond het onderstel te duur worden en trok zich toch terug, Alfa Romeo was toen de enige die toen overbleef met dit onderstel. Waarschijnlijk ligt het verschil in de lokatie van het produceren van het onderstel wel dat ze dus niet gelijk zijn. GM leverde wel voor een deel de motoren via Holden de 1.8 MPI is een echt GM blok met geen Alfa Romeo techniek. Maar ik vind de 159 echt nog steeds zo’n hele mooie auto, laten we niet vergeten dat Alfa Romeo toen nog onder de vleugels van Kroymans zat en die vroegen de hoofdprijs voor een Alfa maar brachten totaal niet het goede gevoel bij het merk.

    Punt 1 de Alfa Romeo 159 is een auto ontwikkeld door Karl Heinz Kalbfell. Die een auto heeft ontwikkeld met het comfort van een BMW 5 serie met het sportieve van een 3 serie. Daardoor werd de Alfa Romeo anders als we van het merk gewend zijn dit had Alfa Romeo beter moeten uitleggen misschien lukt dat niet dan kan je 2 dingen doen het model afzinken of flink door ontwikkelen met ook 20% bijtelling modellen.

    Punt 2 de Alfa Romeo 159 kreeg ook de rekening van de eerste crisis met het omvallen van Kroymans daarna toen het sportieve hart weer op de juiste plek zat namelijk bij FGA. Werd de auto een stuk goedkoper daarna had FGA flink moeten investeren in de 159 om de 159 sterker te maken met nieuwe technieken en meer motoren. Dit model is gewoon nog helemaal bij de tijd ik vind het mega jammer dat dit geen succes geworden is die auto verdient het zo. En dan zie ik vanavond de nieuwe BMW 3 serie en dan denk ik tja zij kunnen het ook met minder mooie auto’s. Dan moet een GROOTS merk als ALFA ROMEO het ook kunnen. Die gasten uit Munchen hebben het van ons afgekeken in de jaren 60 en 70 waren wij het sportieve merk punt!!!

    Ciao

    Squadra

  • LaTiNo147 schrijft:

    Kan iemand mij uitleggen waarom het zo duur of onmogelijk zou moeten zijn om een 1.4 MA 135pk en een 1.4 MA 170 pk in deze auto te lepelen? Moet er dan technisch teveel aangepast worden? Teveel kosten voor tests? Hebben ze gewoon geen capaciteit meer? Die MA motoren zijn 20% bijtelling notabene!

  • hape schrijft:

    Ik vermoed dat die motoren in een 159 geen 20% bijtelling opleveren. Een turbomotor die flink moet werken om een zwaardere auto voort te bewegen is waarschijnlijk niet veel zuiniger dan een atmosferische motor. Daarnaast zou die 20% alleen op de nederlandse markt iets bieden, landen waar zo’n regeling niet bestaat, hebben er minder baat bij.
    En alleen motoren updaten pikken mensen niet, je zult dus ook aan de gang moeten met een kleine facelift van interieur/exterieur. Erg veel investeringen voor een auto die dan nog 1,5 jaar lang een muurbloempje op de automarkt blijft.
    Ik vrees gewoon nog 2 jaar doorademen allemaal en hopen op een opvolger die alle pijn doet vergeten.

  • Dutchbird schrijft:

    Wanneer ze nu toch weer doorgaan met de 159 is het eigenlijk al te laat. Een groot deel van de (voornamelijk zakelijke) rijders is al op een ander merk overgestapt. Waarom? Omdat de 159 zoals die nu is (vuile motoren) gewoon in vergelijking met concurrenten te duur is (BPM)
    Ik ben het met Hape eens. Het is te duur om voor de komende tijd een facelift door te voeren en met nieuwe schonere motoren te komen. Dat vergt gewoon te veel geld. Geld dat ze gewoon harder nodig hebben voor Fiat en Lancia.
    Helaas… 😈

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties