Alfa Romeo Giulia moet concurreren in het middensegment samen met Giulietta

Dat meldt een Italiaanse website zonder verdere bronnen te noemen. Het schept als het waar is wel wat duidelijkheid in de onduidelijkheden die er nog heersten rond dit nieuwe model op ‘Compact Wide’ platform. Alfa Romeo mikt dus duidelijk op een bepaalde doelgroep dat graag in het middensegment sportief wil rijden zonder direct in een grote D segment auto te hoeven stappen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat eigenaren van de voormalige en zeer aantrekkelijke 156 eindelijk de juiste opvolger kunnen kiezen, die mogelijk het succes van de sportieve Berlina en Sportwagon kan herhalen. Compactere sedans zijn in de VS vooral behoorlijk populair, maar vinden ook in Europa steeds meer aftrek. De komst van een redelijk compacte Giulia past bovendien ook volledig in de geschiedenis van het Milanese merk en zien we dus echt als een prachtig feit. Het technisch excellente platform zal overigens de basis vormen van vele modellen binnen de Fiat-Chrysler alliantie.

Qua design meldt de bron dat het om een evolutie gaat van die van de Giulietta. Over de aandrijving op de wielen wordt niets gezegd maar we gaan nu toch uit van voor- en vierwielaandrijving. Het topmodel krijgt een 3.3 liter motor met MultiAir op basis van de V6 Pentastar. Dit model zal meer dan 300 pk hebben en mogelijk de naam GTA krijgen of Super. Ook zal de 1750 z’n weg vinden naar de Giulia met ruim 200 pk. Op dieselgebied worden in eerste instantie de nieuwste JTDm motoren van 118-200 pk toegepast en wie weet ook een V6 JTDm. ‘Active Roll Control’ en ‘Active Damping’ systemen zullen -deels instelbaar via DNA- voor een optimale rijdynamiek, comfort en veiligheid zorgen bij verschillende omstandigheden.

De Giulia zal dus volgens dit bericht als stijlvolle sportieve Berlina en Sportwagon in 2012 plaatsnemen naast de Giulietta, om zo Alfa Romeo aan het juiste volume te helpen in het middensegment. Volgens ons snijdt dat hout en zal hiermee dus op geheel tactische wijze om het gemiddelde en overbezette D segment heen gefietst worden. Met de 159 probeerde men juist het tegenovergestelde, wat volgens de huidige CEO een behoorlijke fout is geweest. De opvolger van de 166 zal juist weer boven het D segment gaan zitten en net onder het E segment. Eveneens om tactische redenen dus. Dit model krijgt sowieso achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.

19 gedachten over “Alfa Romeo Giulia moet concurreren in het middensegment samen met Giulietta

  • 21 december 2010 om 15:21
    Permalink

    ajuist, de giullia is dus gewoon een giulietta sedan, de 159 krijgt vooralsnog dus geen echte opvolger, dat mag de ‘169’ gaan opknappen

    ik wordt steeds benieuwder, allerlei rare geluiden over maatje groter/kleiner, voor/achterwiel, aanhoudende geruchten over een 169 die maar nooit komt..

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 15:53
    Permalink

    Ben weer eens benieuwd. Vraag me af of ze het zelf nog wel weten bij FGA maar goed de toekomst moet het wederom uitwijzen.

    Ik vond de 159 wel een perfecte opvolger voor de 156. Ja hij was groter maar dat is toch vaak bij een opvolgend model. Hij was in het begin vooral te zwaar.

    Een evolutie op de Giulietta zou ik niet zo geslaagd vinden en volgens mij zeiden ze pas geleden dat niet als VAG de designs op elkaar wilde laten lijken. Nou ja, de ene dag is het dit en de andere dag is het dat. Ook wel weer typisch Italiaans.

    Een compacte sportsedan vind ik wel positief en eigenlijk heeft Alfa dat segment uitgevonden met de oude Giulia. Als ze die karakter eigenschappen in een modern jasje weten te gieten dan zou het perfect zijn.

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 16:07
    Permalink

    @Ferry: Het mooie is juist dat ze niet exact hetzelfde design toepassen zoal bij al die saaie duitsers wel zo is. Het gaat om een evolutie zoals we straks ook bij de nieuwe Ypsilon zien in vergelijking met de Delta.

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 16:33
    Permalink

    Zou het dan toch een opvolger voor men 156 kunnen zijn….

    Nog jaartje of 5 met de 156 dus, tegen dan zal de Giulia al wat betaalbaar worden op de tweedehands markt 😉

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 19:38
    Permalink

    Ik vondt dus de 159 absoluut geen opvolger van de 156, de 159 rijdt heel anders.

    -- Qua rijden: Was de 156 strakker,scherper en lichtvoetiger (159 is gewoon zwaarder, dit door de ander klasse)
    -- Qua comfort: Was de 159 minder, maar kon ik wel fatsoenlijk mijn maxicosi in de 156 kwijt en nu dus niet meer zo goed !!

    OK de 159 rijdt voor zijn klasse heel erg goed (sportief), is veilig en degelijk, maar opvolger van de 156 zeg ik nee.

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 20:23
    Permalink

    Als ze het afzichteliijke ronde vormen maar achterwege laten.
    Dat strake van de 156 en de 159 is uniek.

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 20:55
    Permalink

    De 159 was en is mooi maar heeft de plank misgeslagen als opvolger van de 156.
    Tot nu toe heb ik nog geen betere auto gereden in dit segment als de 156.
    De opvolger zal de 156 moeten doen vergeten en volgens de verhalen gaat dit ook gebeuren.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 11:03
    Permalink

    Qua sportiviteit is de 159 niet direct een opvolger van de 156.
    Wat betreft het comfort, staat hij absoluut op een hoger niveau dan mijn vorige 156. Echter dat maakt hem ook zwaarder en gaat weer ten koste van de sportiviteit. Maar ondankts dat hij niet zo scherp is als de 156 vind ik het nog steeds een echte Alfa. Kijk alleen maar naar de looks. Het grappige is dat ik dezelfde argumenten op het internet lees. Heeft iedereen dezelfde ervaring of praten mensen elkaar maar na.

    De nieuwe modellen zijn uiteraard wel potentiele opvolgers van de mijn 159 sw.

    Is er eigenlijk al wat bekend over de sportwagons, aangezien dit toch de meest populaire varianten zijn van de 156 en de 159?

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 14:43
    Permalink

    Ik zie deze strategie persoonlijk wel zitten. Ben altijd een liefhebber van de 156 geweest en veel meer ruimte heb ik ook niet nodig. Vraag mij alleen af hoe je zoiets in de markt gaat zetten? Met welke auto gaat de Giulia dan concurreren? In het segment van de Giulietta zijn momenteel toch geen sportieve sedans te vinden. Ik zie dan hooguit de nieuwe Jetta als klassegenoot.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 15:19
    Permalink

    Laat die afzichtelijke lichten dan maar achterwege, een evolutie van…. krijgen we dan een vierdeursversie van de Giulietta? Mag hopen van niet.

    Beantwoorden
  • 23 december 2010 om 09:57
    Permalink

    wat mij betreft mogen ze de 156 zo weer uitbrengen, maar dan ge-upgrade met de nieuwste technieken. Wel graag het oude interieur qua stijl, maar dan met prachtige materialen en de nieuwste technologien!

    Beantwoorden
  • 23 december 2010 om 23:29
    Permalink

    Eerlijk gezegd zie ik het niet zitten als Alfa een Giulietta met kont uitbrengt. Ik begreep dat het platform uitermate flexibel is, dan zou ik de wielbasis van de Giula maar eens een stuk oprekken. In de klasse waarin de auto zou moeten concurreren is 270cm wielbasis echt de onderkant. Daar zit de Giulietta naar mijn smaak te ver van af. En een Jetta/Focus-sedan alternatief is een stap terug. Dan raak je de huidige 159 voor een groot deel kwijt.

    Beantwoorden
  • 24 december 2010 om 17:22
    Permalink

    Vind de 159 een erg mooi ontworpen auto en als opvolger van de 156 een mooie evolutie: stoerder front, strakkere back en een mooie(re) wigvorm! De facelift van de 156 hadden ze wat mij betreft niet moeten doen, want daardoor was de 159 niet meer zo ‘nieuw’. De Giulia kan een mooie auto worden, maar op dit beeld lijkt ie mij (nog) teveel op een VW Passat! Of groeien de merken vanzelf naar elkaar toe? :[

    Beantwoorden
  • 25 december 2010 om 17:42
    Permalink

    Ik kreeg een beetje het Panamera gevoel, maar het ziet hoopvol uit.

    Beantwoorden
  • 30 december 2010 om 10:48
    Permalink

    De 159 was naar mijn mening een prima opvolger.
    Een paar kleine onhebbelijkheden in de vorm van de te kleine achterruimte maar verder was de auto exact wat Alfa beloof had. Ze wilden laten zien dat ze ook degelijke auto’s konden bouwen…en dat is gelukt!

    Iedereen die maar als een schaap loopt mee te blaten over het gewicht, dat was best overtrokken…hij was een kilootje of wat zwaarder dan zijn concullega’s, wat een drama!

    De wegligging is vele malen beter als die van een 156, die voelt lichtvoetiger aan wellicht maar stuurt lang niet zo strak (zeker niet op hoge snelheid) als de 159.
    De ontwerpen van beide liggen ook een jaar of 10 uit elkaar, dan verandert er wel eens wat, dat is bij elk merk.

    Mensen die maar in het verleden blijven leven en de 156 als een soort wonder op wielen beschouwen moeten toch eens goed na gaan denken en als ze zo van Alfa houden, sparen dan om eens een nieuwe auto te bestellen en niet de autokrantjes napraten.

    De ware Alfist rijdt altijd derdehands en de motoren waren niet geweldig van de instappers, dat heeft de 159 genekt. In nederland kunnen we Kroymans ook een handje schudden als het gaat om het verkwisten van het toch al fragiele imago wat met de 159 echt een boost had moeten hebben!

    Gelukkig is nederland geen graadmeter en zie ik in italie en frankrijk redelijk wat nieuwe alfa’s rijden, hopen dat het goed gaat komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.