Alfa Romeo Giulietta komt in 2013 ook als Sportwagon

Giulietta Sportwagon

Management achter Alfa Romeo zou officieel aan de bron Automotive News bekend hebben gemaakt dat er ook een Sportwagon versie van de Giulietta aan zit te komen en dat is precies wat veel mensen reeds hoopten of zich inmiddels afvroegen. Dit nieuws komt bovenop alle hoopvolle signalen van gisteren. De excellente C-segment Alfa kan een extra variant goed gebruiken op de Europese markt. Audi doet hetzelfde met de A3. Hoewel Lancia met de Delta al het ideale antwoord biedt op dit gebied, wil men Alfa Romeo deze kans niet onthouden. Het model komt dan ook pas in 2013, wanneer de ruime Lancia alweer bijna van het toneel is verdwenen.

We verwachten dat de Fiat Bravo dan in de fabriek van Cassino zal plaatsmaken voor dit nieuwe model van Alfa Romeo. Ooit toen deze fabriek grondig verbouwd werd (2009), is  al gezegd dat er uiteindelijk ook met weinig moeite nog een nieuwe assemblagelijn zou worden opgebouwd naast die van de normale Giulietta. Mensen die van een grotere Sportwagon dromen ter vervanging van de 159, moeten helaas nog wachten tot 2014, wanneer de Giulia op de markt zal verschijnen. De Giulietta Sportwagon zal voor bijna 100% voor de Europese markt bestemd zijn en zal niet naar de VS afreizen. Als platform gebruikt men de ‘Compact Wide’, die inmiddels voor de nieuwe Dodge Dart in gebruik is. Motorisch gaan we uit van het gamma dat ook in gebruik is voor de kortere vijfdeurs.

9 gedachten over “Alfa Romeo Giulietta komt in 2013 ook als Sportwagon

  • 20 december 2011 om 11:09
    Permalink

    Dat zou echt een heel goede zet zijn van Alfa om geheel in de stijl van de 33 Giardinetta in dit segment weer met een station te komen.

    Het is niet voor niks dat de 159 en ook de 156 uiteindelijk het meest als station verkocht wordt. De 156 had toen het rijk redelijk aleen qua design/lifestyle stations. Nu maakt Volvo er zelfs een met de V60 ! En een V30 schijnt ook in de pen te zitten.

    Dus kom maar op met de Giulietta Sportwagon. Met de 170PK diesel en TCT graag. Ook graag iets betere stoelen met een langere zitting en ik ruil er mijn 159 graag voor in !

    Beantwoorden
  • 20 december 2011 om 12:31
    Permalink

    MS heeft naar me geluisterd net als de 33 een Sport Wagon. Moest ook wel nu de 159 ons ontvallen was. Kan ik mijn schoon zuster proberen over te halen die gare lease 308 SW te verruilen voor een echte auto want sinds de 406 coupe en 306 maken ze die daar niet erg meer. De RZC is wel wat maar niet voor iemand die al genoeg rwd 2 zitter’s heeft van de andere conservatieve tak van VAG. En daar naast twee klassieke AR’s waaronder een Junior zargato race uitvoering met 1750.

    Beantwoorden
  • 20 december 2011 om 13:18
    Permalink

    4,35m SW versie zal wel ietsje langer worden, dan zit je al snel op/over de 4,45 van de 156SW, lijkt me ook beter dan het formaat van de 33SW. Al zal de “laadruimte” wel groter zijn geweest 😆

    Beantwoorden
  • 20 december 2011 om 14:22
    Permalink

    @Eelco Van Vliet:

    Het wordt niet de V30 maar V40. Is nu officieel! 😉

    De laadruimte van een 33SW is meer dan de 156SW, dat weet ik haast wel zeker! 😛

    De 159SW is volgens mij ook niet écht heel ruim..

    Wil je écht ruimte in een Alfa Romeo dan raad ik een 146 aan, daar kan de bank van plat en dan gaat er best veel in!
    (Mijn 145 is daardoor ook behoorlijk ruim!)

    Beantwoorden
  • 20 december 2011 om 21:27
    Permalink

    @Jordy,

    De 146 is inderdaad heel erg ruim. Vrienden hadden er een en kwamen na de overgang naar een 206sw erachter dat ze er minder ik kwijt konden.

    De 159 is ruimer dan de geruchten willen doen geloven en zeker ruimer dan de 156. De 146, 156 en 159 hebben 380, 360 en 445 Liter ruimte. De 33 Gardinietta had er 400.

    De 159 is dus wel degelijk groter, ik kan het weten wat ik heb zowel de 156 als de 159 gehad.

    Beantwoorden
  • 20 december 2011 om 21:59
    Permalink

    Zucht….leren die Italianen het nou nooit? Maar liefst 3 jaar na introductie van de Giulietta gaan ze het gamma nog keer uitbreiden. Dat is zeker 2 jaar te laat. In Nederland en in Italie zien we verkoop van de Giulietta nu al fors teruglopen, die SW had er al lang moeten zijn.
    Zo moeilijk kan het toch niet zijn om direct beide varianten te hebben bij introductie? Alle andere merken kunnen dat ook. In 2013 moet de dan al 3-jaar oude auto concurreren met de dan net geintroduceerde Volvo V30, een nieuwe A3, etc. Wat onzettend jammer dit!

    Beantwoorden
  • 21 december 2011 om 14:00
    Permalink

    Zolang ze bij Alfa niet weten welke richting ze met het merk opwillen zullen er altijd onmbegrijpelijke beslissingen genomen worden (zoals het uit productie nemen van de 159 zonder dat daar een echte opvolger is) 😥

    Beantwoorden
  • 21 december 2011 om 16:22
    Permalink

    Zie het probleem niet zo, SW versie erbij misschien een tegelijk kleine facelift en zo’n model kan succesvol een tweede levensfase in.

    Beantwoorden
  • 22 december 2011 om 16:32
    Permalink

    De MiTo krijgt tegen die tijd toch ook een facelift? Misschien dat de SW daar dan aan mee kan liften..

    @Eelco, ik heb nooit met de 159/SW gereden, me vader heeft er toendertijd wel naar gekeken maar niet genomen omdat de golftas er niet in paste.(stomme reden niet?)

    Ik vond de bak namelijk niet heel groot ogen, kan de achterbank wel mooi vlak? Écht vlak?
    Dat zal dan wel veel schelen..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.