Disco Volante Touring Superleggera is werkelijkheid geworden

Disco volante

De hedendaagse Disco Volante van Superleggera Touring werd vorig jaar als idee naar voren gebracht in Genève en staat nu op dezelfde locatie als productiemodel. De sympathie die we vorig jaar nog voelden voor deze toch behoorlijk kunstige creatie, is nu wat omgeslagen in een bitterzoet gevoel. We weten namelijk dat alle 8C sporen die je nu nog her en der ziet, de stille getuigenis zijn van een macabere zaagklus, die is toegepast op een van de vijfhonderd 8C Competizione exemplaren ter wereld, namelijk nr.417. Laat de Alfa Romeo 8c Competizione nou net een van de meest mooie en tijdloze auto-ontwerpen ooit zijn… Het gerespecteerde Touring Superleggera, heeft dus niet bepaald alleen de onderhuidse techniek gebruikt om tot dit eindresultaat te komen. Vooral aan de wat rommelige sterk aangepaste binnenzijde is dit goed te zien.

De beelden van de bouw laten we dus vanwege de schokkende inhoud liever niet zien. Laten we met het positieve eindigen. Het is namelijk een indrukwekkende auto geworden die vooral van de achterzijde erg goed oogt. Het resultaat is dus duidelijk niet door een amateurclub tot stand gebracht. Victor Muller had voor het nieuwe Spyker dus beter even in Milaan kunnen gaan shoppen naar een jasje voor z’n laatste concept.

httpvh://youtu.be/p3MvvwYn4X4

[nggallery id=927]

8 gedachten over “Disco Volante Touring Superleggera is werkelijkheid geworden

  • 8 maart 2013 om 09:37
    Permalink

    Mixed feelings (mooie auto idd, maar niet ten koste van een 8C, zeker niet als ze van plan zijn dit vaker te doen dan 1x) ik had liever gehad dat ze het van de grond af hadden opgebouwd met een overgebleven 8C chassis als basis. Zo zouden Pininfarina en Zagato het ook doen nl. Je kunt dit daarom eigenlijk geen ‘productiemodel’ noemen. Het is een ietwat goedkope chopjob. Een knappe weliswaar maar laat het bij een eenmalige actie aub en zend het uit op Dicovery Channel. Verder niet meer over praten. Eigenlijk doet het ook de glorieuze naam Touring een beetje geweld aan, gezien hun rijke verleden van eigen carrosserieën.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2013 om 11:29
    Permalink

    Ja ik weet het is Alfa Romeo geschiedenis maar ik vind deze auto dus echt niet mooi achterkant inderdaad die is nog wel aardig maar die vreemde wielkuipen voor zien er echt heel iel uit!! de wielen verzuipen erin. Ik vind de TZ3 Stradale veel mooier zeker omdat je daar een simpele Dodge Viper voor moet slopen die kosten rond de 40.000 euro gebruikt als je Zagato zou smeken misschien maken ze er nog eentje! 8C moet je niet slopen dat doet gewoon pijn, is dit bedrijf nog steeds van die Nederlander Paul Koot die ook verantwoordelijk is voor de Lancia Hyena? 😛

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 8 maart 2013 om 12:18
    Permalink

    Volgens mij is Touring Superleggera eigendom van Roland d’Ieteren.
    De Hyena was trouwens ook een chopjob van een Integrale. Lancia wenste geen onderdelen te leveren en dus moest Zagato volledige auto’s kopen.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2013 om 19:11
    Permalink

    Paul V.J. Koot is een Nederlandse zakenman en ex-lancia importeur.

    Lancia Hyena

    De Lancia Delta was destijds een succesvol model, de auto werd in 1980 zelfs verkozen tot ‘Car of the year’. Daarop volgde er een soort GTI versie, genaamd de Lancia Delta Integrale. Dat was een auto met dikke viercilinder en de bekende integrale vierwielaandrijving. Paul Koot heeft een special edition van de Delta Integrale laten maken, genaamd Hyena. Samen met Zagato werd het gewicht verminderd, denk aan een lichtgewicht chassis en een carbon interieur, inclusief een carbon dak. De motor werd slechts licht getweaked (250 pk). De eerste auto was in 1992 een feit, helaas werden er slechts 24 units gemaakt.

    Carrozzeria Touring Superleggera

    In 2006 werden de rechten voor gebruik van de naam Touring Superleggera geacquireerd door Zeta Europe BV, een bedrijf van Paul Koot. Zeta Europe BV is tevens eigenaar van diverse andere Italiaanse bedrijven zoals Carrozzeria Granturismo en Ruote Borrani.

    Hier de info!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 9 maart 2013 om 08:23
    Permalink

    Hadden ze dit niet beter kunnen bouwen op basis van de Maserati 4200GT? In feite is dit ook de basis voor de 8C maar van de Maserati zijn er al tientallen geaccidenteerd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.