Er komt geen gelimiteerde productie van Stoschek’s New Stratos

Di Montezemolo Stratos

Zelfs een alleskunner als de Duitse gepassioneerde miljonair Michael Stoschek, komt uiteindelijk tot de ontdekking dat er keiharde grenzen zijn in autoland en dat toch niet alles te koop is. Omdat hij geen producent is, maar wel graag 40 stuks van de New Stratos had willen bouwen en verkopen, heeft Ferrari hem recentelijk toch maar uit de droom geholpen. Ferrari’s techniek in deze prachtige re├»ncarnatie van de legendarische Lancia, mag van de mannen in Maranello namelijk alleen voor het unieke exemplaar dat al bestaat gebruikt worden en dus blijft het licht op rood als het gaat om een gelimiteerde productie.

Luca Cordero di Montezemolo -bekend als iemand die weinig met Lancia heeft- heeft als opperhoofd van Ferrari persoonlijk de Stratos van dichtbij bekeken en gaf alle complimenten van de wereld aan de Duitser (foto). Stoschek had via Ferrari toegang tot een samenwerking met Pininfarina en mocht bovendien gebruik maken van de naam Stratos. Of Di Montezemolo als ‘hoofdsponsor’, toen ook al aan de man uit Coburg heeft door laten schemeren dat er grenzen zijn aan deze droom is niet duidelijk. Vandaag blijkt in ieder geval dat het bij een one-off zal blijven, omdat andere wegen naar een kleine productie vrijwel onhaalbaar zijn.

New Stratos

6 gedachten over “Er komt geen gelimiteerde productie van Stoschek’s New Stratos

  • 14 juli 2011 om 11:39
    Permalink

    Volgens mij slaat FGA de plank finaal mis. Als iemand zelf z’n project start en er koppers voor vind leeft er dus een sterke wens naar echte Lancia’s. Doe er dan ook wat mee breng hem zelf in een gelimiteerde versie uit net als de 8C.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2011 om 23:42
    Permalink

    Leuk zo’n stratos, maar laat t bij deze jongensdroom blijven.Fiat is geen filantropische instelling.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2011 om 07:25
    Permalink

    @ AE: de naam ‘Stratos’is GEEN eigendom meer van FGA. Die naam is opgekocht door Chris Hrabalek, fervente stratos-liefhebber. Deze heeft een aantal jaren terug ook een stratos prototype laten bouwen en is ook betrokken geweest bij dit project.

    Voor de rest: Een gemiste kans voor FGA! Had een mooie reclame opgebracht voor Lancia en zou het merk terug op de kaart zetten. Dom.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.