Ferrari presenteert de schonere California HELE

Ferrari toont in Parijs hoe een volbloed exoot HELEmaal met de tijd mee kan gaan en met de wensen van de markt.

Nog niet zo heel lang geleden had men je uitgelachen als je zou vertellen dat een merk als Ferrari ooit GT’s zal bouwen waarbij een lage uitstoot centraal staat. Maar vandaag de dag kun je bijna niet anders verwachten van welk merk dan ook. Ferrari zegt zelf hier zeer actief in te zijn de komende jaren. Daarom zien we nu in een wel HELE (flauw) mooie kleurstelling de California HELE in Parijs debuteren. Ferrari deed al een aankondiging dat het samen met de SA Aperta nóg een verrassing in petto zou hebben. HELE staat voor “High Emotion Low Emissions”, wat uiteraard een veelzeggende titel is. De verbranding van de V8 van Ferrari’s best verkopende model is dermate aangepast, dat de uitstoot van koolstofdeeltjes minstens met 23% is afgenomen in het stadsverkeer.

Het is even wennen, maar het Start&Stop logootje dat we zo goed kennen uit meer betaalbare Italiaanse schoonheden, verschijnt nu ook in het mooie gele klokkenwerk van de California. Bij het loslaten van de rem voor bijvoorbeeld een stoplicht duurt het 230 milliseconden voordat je volop kan wegspuiten. Uiteraard is het mogelijk om het systeem uit te schakelen. Maar de HELE is intelligenter dan alleen maar een S&S systeem. De prestaties blijven gelijk en nemen in sommige gevallen zelfs toe. Dankzij een slim brein in de vorm van software, kan deze California precies aflezen wanneer de bestuurder het maximale verwacht. Door onder andere de automatische regeling van het koelsysteem, de brandstofpomp en de elektronische regeling van de compressor van de airco, kan de HELE 25 Nm koppel meer genereren. Door de automatisch regelbare koeling (toeren van de ventilatoren) kan de toevoer van de luchtstroom bewust afnemen en is er hierdoor sprake van een gewichtsreductie van meer dan 2 kilo. De California HELE glijdt hierdoor 5% beter door de atmosfeer dan een normale California. Door de regeling van de benzinetoevoer gaat er minder onnodige energie naar de aandrijving van de dynamo en dankzij de regelaar op de Airco vindt er 35% minder krachtsvermindering plaats en blijft de cabine nog efficiënter koel ook. Met dit alles gaat de CO² omlaag van 299 naar 270 gram aan uitstoot per kilometer.

Een hele slimme Ferrari dus de California HELE.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.