FGA verkoopcijfers Italië maart 2010

De noodklok luidt.

Vrijwel alle showrooms bleven behoorlijk leeg gedurende de maand maart. De drukte was alleen te zien als mensen hun nieuw bestelde auto kwamen ophalen. Daarom krijgen de positieve verkoopcijfers van de derde maand een kanttekening met rood potlood én uitroepteken. Het Italiaanse instituut voor autoimport UNRAE, brengt deze maand dus niet alleen de Italiaanse verkoopcijfers, maar ook een waarschuwing richting een ieder die er oren naar heeft. 

De maand werd afgesloten met een +19,6% voor de hele markt. Tot zover het goede nieuws want het overgrote deel van de verkoopdeals betreft nog 350.000 reeds bestelde auto’s met staatssteun. Staatssteun die eind vorig jaar is opgeheven. De laatste druppels zijn er uitgeperst en wat volgt is een grote leegte, want de aflevering van deze nieuwe auto’s met een speciale regeling liep tot 31 maart. Deze maand konden de dealers slechts 182.000 duizend nieuwe auto’s bestellen. Een ultiem dieptepunt aangezien vorig jaar, toen het ook al niet overhield, nog 280.000 auto’s werden besteld in maart. Het laagste punt in 12 jaar. Het risico dat 2010 dan ook uiteindelijk zal worden afgesloten met een nieuw Italiaans laagte record van 1,5 miljoen verkochte auto’s is erg groot. Dat zullen er rond de 800.000 minder zijn dan in 2009. Precies waar de helderziende CEO Sergio Marchionne al voelde aankomen. President Filipponi van het UNRAE zegt dat hiermee 15000 banen in en rond de autobranche op de tocht komen te staan.

Als we terug gaan naar de huidige cijfers zien we dat van FGA Fiat (+17,23) en Lancia (+24,33) het nog goed doen en dat Alfa Romeo (-21,76) nu flink te kort schiet. De Giulietta komt geen seconde te vroeg, al was dat al een tijd een bekend gegeven.

Zie hier de gebruikelijke zo compleet mogelijke lijst met verkoopcijfers van de FGA groep;   

FIAT:  

mrt.2010: 64.192 mrt.2009: 54.756

+17,23%=24,91% martkaandeel t.o.v. 25,42% in mrt.2009 

jan./mrt.2010: 164.730 jan./mrt.2009: 136.620

+20,58%=24,73% marktaandeel t.o.v. 25,29% over dezelfde periode in 2009 

Punto/Grande Punto: 

mrt.2010: 21.430 mrt.2009: 17.468 

(jan./mrt.2010: 61.194 jan./mrt.2009: 39.025

Panda: 

mrt.2010: 17.141 mrt.2009: 15.729

(jan./mrt.2010: 47.942 jan./mrt.2009: 41.257

500: 

mrt.2010: 9544 (+536 500C) mrt.2009: 9702 

(jan./mrt.2010: 22.176 jan./mrt.2009: 25.558

Bravo: 

mrt.2010: 4158 mrt.2009: 3635

(jan./mrt.2010: 8948 jan./mrt.2009: 8396

Croma: 

mrt.2010: 923 mrt.2009: 1563 

(jan./mrt.2010: 2027 jan./mrt.2009: 3800

Sedici 4×4: 

mrt.2010: 982 mrt.2009: 1342

(jan./mrt.2010: 2337 jan./mrt.2009: 3839

Sedici 4×2: 

mrt.2010: 591 mrt.2009: 420

(jan./mrt.2010: 940 jan./mrt.2009: 936

Idea: 

mrt.2010: 740 mrt.2009: 932 

(jan./mrt.2010: 1700 jan./mrt.2009: 2542

Multipla: 

mrt.2010: 1654 mrt.2009: 1024 

(jan./mrt.2010: 3300 mrt./feb.2009: 3079

Qubo: 

mrt.2010: 4304 mrt.2009: 788 

(jan./mrt.2010: 8871 jan./mrt.2009: 2199

Doblò: 

mrt.2010: 1022 mrt.2009: 659 

(jan./mrt.2010: 1756 jan./mrt.2009: 1546

Ulysse: 

mrt.2010: 133 mrt.2009: 120 

(jan./mrt.2010: 259 jan./mrt.2009: 485

LANCIA:  

mrt.2010: 11.668 mrt.2009: 9385 

+24,33%=4,53% martkaandeel t.o.v. 4,36% in mrt.2009 

jan./mrt.2010: 29.998 jan./mrt.2009: 22.824 

+31,43%=4,50% marktaandeel t.o.v. 4,22% over dezelfde periode in 2009 

 Ypsilon: 

mrt.2010: 5909 mrt.2009: 4601 

(jan./mrt.2010: 14.168 jan./mrt.2009: 10.947

Musa: 

mrt.2010: 3353 mrt.2009: 1865 

(jan./mrt.2010: 9389 jan./mrt.2009: 5297

Delta: 

mrt.2010: 2336 mrt.2009: 2700

(jan./mrt.2010: 6141 jan./mrt.2009: 5922

Phedra: 

mrt.2010: 73  mrt.2009: 197

(jan./mrt.2010: 300 jan./mrt.2009: 598

AlfaRomeo: 

mrt.2010: 4715 mrt.2009: 6026 

-21,76%=1,83% martkaandeel t.o.v. 2,80% in mrt.2009 

jan./mrt.2010:14.521 jan./mrt.2009: 14.620

-0,68%=2,18% marktaandeel t.o.v. 2,71% over dezelfde periode in 2009 

MiTo: 

mrt.2010: 3156 mrt.2009: 2822 

(jan./mrt.2010: 10.300 mrt./feb.2009: 7095

159: 

mrt.2010: –  mrt.2009: –

(jan./feb.2010: – jan./feb.2009: -) 

Brera: 

mrt.2010: 94 mrt.2009: 64

(jan./mrt.2010: 283  jan./mrt.2009: 117

Maserati: 

mrt.2010: 55 mrt.2009: 71  

-22,54%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,03% in mrt.2009 

jan./mrt.2010: 137 jan./mrt.2009: 212 

-35,38%=0,02% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2009 

GranTurismo: 

mrt.2010: 31  mrt.2009: 49

(jan./mrt.2010: 78 jan./mrt.2009: 138

Quattroporte: 

mrt.2010: 13 mrt.2009: 22 

(jan./mrt.2010: 37 jan./mrt.2009: 74

GranCabrio: 

mrt.2010:- mrt.2009: – 

(jan./mrt.2010: – jan./mrt.2009: -)

Ferrari: 

mrt.2010: 61 mrt.2009: 84  

-27,38%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,04% in mrt.2009 

jan./mrt.2010: 213 jan./mrt.2009: 246 

-13,41%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,05% over dezelfde periode in 2009 

California: 

mrt.2010: 37 mrt.2009: 16

(jan./mrt.2010: 152 jan./mrt.2009: 27

485 Italia: 

mrt.2010:18 mrt.2009: – 

(jan./mrt.2010: 36 jan./mrt.2009: -)

11 gedachten over “FGA verkoopcijfers Italië maart 2010

  • 2 april 2010 om 12:27
    Permalink

    Ik maak me nog het meest zorgen over het feit dat de Alfa 159 zelfs in Italië niet meer in de D-segment top 10 staat.

    ONBEGRIJPELIJK.

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 13:29
    Permalink

    De 159 heeft weer een update nodig, met name een kleine(re) benzine variant met turbo (1.4 TB, 170pk, zou wellicht weer wat kopers trekken. Verder wellicht wat aantrekkelijke pakketten. Het blijft een mooie auto. Ik schrik alleen als ik naar de prijzen op de occassionmarkt kijk…

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 15:07
    Permalink

    @ Il fiammingo
    De 159 is een prima wagen maar de keuze is beperkt dus de afname ook. FGA (AR) moet eens waker worden en het motor gamma uitbreiden en als de bliksem met DDCT komen en weg met alle GM rommel. Dan kan het als nog een goedverkopende wagen worden als laat bloeier. Een prijs verlaging kan ook bijdragen aan een hogere verkoop want ja goedkoop zijn ze niet. Alfa moet eigenlijk gewoon weer concurreren met de midden moot en niet in het prijs segment van BMW willen hangen want dan heeft men voor de leasebedragen toch liever een BMW want ja dat is toch de grootste afneem markt niet de particulier.

    De mooiste betaalbare ALfa’s die nu te verkreigen zijn zijn toch de oudere (GT 159 Brera spider) een Gullietta is mooi maar ik prefereer de 159 daar verboven. Mito of GT even zwaar maar doe mij maar 10X ge GT die in alle opzichten beter is behalve motoren kunnen niet meer mee doen met de huidige trent en zijn beperkt. Een Gt/159/bera/spider met 1.4 135 of 170PK of 1.6 JTDM2 maar de 8 kleps 1.9 is niet meer van deze tijd en alle uitvoeringen optioneel met ddct en flippers zou ik wel willen. En ik denk dat veel Alfistie best een 3.2 willen maar dan wel met de v6 busso en niet de GM V6. Met de kleinere motoren worden ze ook lichter dus nog beter.

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 15:47
    Permalink

    @reginald. Vrees van niet! De dealer zei me eergisteren dat de 1.8 MPI voor de 159 er uitgaat maar NIET wordt vervangen.

    Hij zuchtte want de instapper wordt de 1750 tbi, supermotor maar wel duur… Waarom geen 1.4 turbo MA vraag je je dan af..

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 15:54
    Permalink

    @AR 159: Je hebt gelijk met je punt dat Alfa Romeo 159 te weinig motor aanbod heeft. Het omschakelen van GM naar FTP motoren heeft tijd nodig. Waarschijnlijk zullen er vernieuwde motoren in komen (multiair en multijet2). Wie weet komt DDCT er ook wel in. Ik denk het persoonlijk wel, want de 159 verdiend het gewoon. De 159 moet nog een paar jaartjes mee dus Alfa Romeo zal toch wat moeten veranderen aan de auto. Qua looks ziet de 159 er prachtig uit. Niks veranderen. Misschien dat het interieur wat anders wordt.
    We zullen het dit jaar wel zien.

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 15:58
    Permalink

    @gusto: 1.4 ?!?
    Je maakt een grapje zeker. Ik zou dat echt een afgang vinden in die robuuste 159. In een Delta kan nog net maar een 159…nee.

    Ik heb de verkooplijst erbij gepakt maar in het D segment heeft iedereen het moeilijk zelfs Audi en BMW. Zij scoren ruim onder MPV en SUV rommel binnen dat segment. Geen wonder dus dat de 159 niet in de top 10 staat.

    Beantwoorden
  • 2 april 2010 om 17:22
    Permalink

    @Mattia als je voor 29 mille een 1750 tbi wilt aanbieden be my guest. Anders is een 1.4 turbo met 170 pk en 300 nm ofzo nog altijd stukken beter en schoner dan 1.8 mpi met amper 140 pk en ±170 Nm .. Toch?

    Alfa moet gewoon veel verkopen en met de 1.8 mpi lukt dat klaarblijkelijk niet.. Dus dan zou ik zeggen probeer iets anders..

    Doe desnoods een 1750 tbi met een kleinere turbo als eco variant met 170 echte pk’s..

    Beantwoorden
  • 3 april 2010 om 00:19
    Permalink

    ER moet idd een mindere motorvariant onder de 1750 komen. Die 170pk 1.4 is prima. Ik zou me er niet voor schamen hoor.

    En het TI-pakket voor 1000 euro aanbieden erbij, dan wil ik er ook eentje! 🙂

    Beantwoorden
  • 3 april 2010 om 14:58
    Permalink

    Inderdaad; bijvoorbeeld zonder leer…….alleen die 19″, de verlaging en de sideskirt! (waarom is dat er niet?)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.