Fiat doet herstart in India met flinke uitbreiding van dealernetwerk

Fiat India

Fiat leidt voorlopig een kwakkelend bestaan in India en besluit zichzelf daarom een nieuwe boost te geven, door een flink aantal zelfstandige dealers te openen op deze sterk groeiende markt. Lingotto zet de schouders er in Azië dus flink onder en begint dit najaar bovendien met een uitgebreide publicitaire campagne van zeer grote omvang. CEO Rajeev Kapoor (links op de foto) gaf in een persbericht aan het Italiaanse ANSA toe, dat de resultaten tot nu toe veel te wensen over hebben overgelaten, maar dat er ook simpelweg veel meer gedaan moet worden om betere verkoopcijfers af te dwingen.

Sergio Marchionne liet vorige week nog weten dat de samenwerking met Tata Motors (op fifty-fifty basis) gewoon blijft bestaan, maar dat de invulling geheel anders kan. De verliezen zijn inmiddels opgelopen tot zo’n 180 miljoen euro. De laatste twee jaar gaat het met Fiat weliswaar iets beter in India (dankzij de productie van motoren, transmissies en kostenreductie), maar de afname bedroeg het afgelopen jaar nog altijd 15%. Er werden 21.112 Punto’s en Linea’s verkocht. Van april tot juli verkocht Fiat 6805 auto’s in plaats van de 8401 in dezelfde periode in 2010. Fiat heeft in India een marktaandeel van slechts 0,87%.

Linea production

Kapoor heeft er alle vertrouwen in, dat met de juiste beslissingen het tij gekeerd kan worden. Fiat heeft een moderne fabriek in Ranjangaon (foto), waar op volle capaciteit jaarlijks 160.000 auto’s (momenteel 80.000) geproduceerd zouden kunnen worden en 350.000 motoren (momenteel 95.000). Door een nieuwe overeenkomst die bijna rond is met Suzuki, de nummer drie van India, zal er een flinke toename plaatsvinden qua productie van motoren (100.ooo 1.3 MultiJet motoren per jaar).

In India bestaat het idee dat Fiat’s te laag zijn voor de Indiase wegen. Fiat wil dat in een nieuwe publiciteitscampagne snel uit de wereld helpen. Verder zullen er in een twintigtal steden nieuwe zelfstandige Fiat-dealers geïnstalleerd worden. In New Dehli en Pune zullen zelfs twee Fiat Café’s van start gaan. Nieuwe modellen (waaronder een kleine stadswagen) staan gepland vanaf 2013 en ook Chrysler-producten zullen uiteindelijk hun weg vinden naar deze grote markt. De herschikking van Fiat India staat sinds kort onder toezicht van CEO Michael Manley van Fiat-Azië.

Een gedachte over “Fiat doet herstart in India met flinke uitbreiding van dealernetwerk

  • 30 augustus 2011 om 07:25
    Permalink

    Toch eigenaardig dat het daar niet wil lukken terwijl het in Brazilië zo’n succesverhaal is…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.