Alfa’s eerste SUV moet zorgen voor 85.000 verkopen in VS tegen 2014

Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo heeft als doelstelling om tegen 2014 85.000 auto’s per jaar te verkopen in Amerika. Volgens de laatste details is het plan als volgt; Alfa Romeo zal met de enigszins gelimiteerde 4C vooral aandacht willen genereren, zoals het dat een aantal jaar geleden ook succesvol deed met de 8C Competizione en Spider. De 4C moet het merk weer op de kaart zetten tussen East- en West Coast. Vervolgens zal de SUV/Crossover een eerste ‘veilige’ stap vormen, gebruik makend het Compact-Wide platform, waarop Dodge eind dit jaar als eerste een compacte gezinswagen zal lanceren. Deze realisatie van het idee dat ooit in 2003 vorm kreeg met de naam Kamal, komt samen met tegenhangers van Jeep en Fiat tot stand, elk met een geheel eigen karakter. Fiat hoopt zo haar vingers niet vroegtijdig te branden tijdens dit moeilijk uit te voeren plan. De Giulia komt pas in de tweede helft van 2013 en vormt dus duidelijk de tweede fase.

Dat Alfa Romeo in Europa ondertussen volledig begint te drijven op het welslagen van dit wel erg ambitieuze Amerikaans plan, heeft waarschijnlijk alles met rentabiliteit te maken. Een uitbreiding van het MiTo-gamma in het B-segment en de Giulietta in het C-segment, lijken voorlopig het enige wat op ons continent haalbaar is, naast de introductie van de in Mirafiori gebouwde SUV. De komst van de D-segment Giulia, hangt volledig af van succes waarmee Alfa Romeo zich aan de andere kant van de oceaan weet te installeren. Over de komst van een 6C (Spider) of een groter model in het E-segment, kan voorlopig alleen nog gefantaseerd worden. Inmiddels is het idee van een grote SUV voor de Amerikaanse markt van de baan.

Een gedachte over “Alfa’s eerste SUV moet zorgen voor 85.000 verkopen in VS tegen 2014

  • 29 augustus 2011 om 14:55
    Permalink

    Wat een slecht nieuws weer…. De komst van de giulia is dus helemaal nog niet zo zeker. En van de spider (waar ik reikhalzend op zit te wachten) nog minder… Twee modellen die voor het gamma van Alfa historisch cruciaal zijn. Wie doet daar de productplanning?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.