Fiat gaat in Mirafiori drie nieuwe creaties bouwen op ‘Small’ platform

Mirafiori B-Evo

FGA bouwt vanaf 2013 in Mirafiori een kleine Jeep en Fiat SUV, samen met de nieuwe vijfdeurs MiTo. Vorig jaar schreven we al dat Fiat ook in het compacte B-segment een hoop van plan is dankzij het vernieuwde ‘Small’ platform. In de volksmond kun je het ook wel A/B-Evo noemen aangezien er kortere en langer versies van op de markt zullen verschijnen. Het is duidelijk dat Fiat de kostendrukkende aanpak om zoveel mogelijk modellen op hetzelfde platform te bouwen niet alleen in het C-segment wil toepassen, maar ook in de lucratieve kleinere segmenten. Inmiddels zijn er ook al de eerste geruchten over een dergelijke aanpak in de hogere segmenten D en E.

Op het vernieuwde ‘Small’ platform staan reeds de Uno/Panda, 500 USA en Ypsilon. Geruchten over drie andere modellen doen nu de ronde, nadat Marchionne gister al een stuk van het nieuwe plan voor Mirafiori bekend maakte. Lange tijd werd aangenomen dat FGA in de Torinese fabriek de nieuwe middensegment SUV’s van Jeep (opvolger van Patriot/Compass) en Alfa Romeo (‘Kamal’) op het grotere Compacte Wide platform zou bouwen. Door een hoop gedoe met vakbonden kwam dit echter op helling te staan en vorige maand nog stond er een groot vraagteken achter het gehele plan. Deze modellen zullen nu in de VS gebouwd gaan worden in de fabriek van Belvidere, Illinois.

Eigenlijk was het feit dat de nieuwe vijfdeurs MiTo door het management van Fiat, steeds openlijk in verband werd gebracht met Mirafiori, al het bewijs dat er iets niet helemaal klopte aan het eerste plan. Fiat heeft immers als doel om in iedere fabriek zoveel mogelijk één platform toe te passen. Daarom komt via Automotive News nu de volgende prognose naar buiten, zij het dat dit nog niet officieel is; Naast de nieuwe compacte Alfa, bouwt FGA straks in Turijn een kleine SUV/Crossover voor het merk Jeep en een meer economische tegenhanger met het label van Fiat. Deze laatste vormt de feitelijke opvolger van de Sedici die momenteel samen met Suzuki tot stand komt in Hongarije (Esztergom).

Dit nieuwe model van Fiat kun je zien als de kleinere variant van de opvolger van de Bravo, de C-segment Crossover (Compact Wide) die Fiat in Cassino en China zal gaan bouwen. De ‘Italiaanse Jeep’ krijgt min of meer dezelfde afmetingen en zal ook een mondiale rol vervullen, inclusief een introductie in de VS. Vanaf 2012 starten de voorbereidingen in de nu nog redelijk stille Mirafiori-fabriek waar vooral de MiTo en de Musa gebouwd worden (soms ook nog de Idea). In 2013 begint Mirafiori na veel spanningen dan eindelijk een nieuw leven als bouwer van compacte auto’s met kenmerken die passen bij de wensen van de markt.

We hebben het vermoeden dat Fiat zich al die tijd bewust nog niet geheel in de kaarten heeft laten kijken. In ieder geval zal FGA in het A en B-segment met een groot offensief komen en een grote verscheidenheid aan modellen (…meer verscheidenheid dan bijvoorbeeld bij de ‘copy-paste-aanpak’ die uit de Up voortvloeien). Ook de Punto zal tegen die tijd vervangen worden en uit Servië komt er ook nog een compacte MPV op het ‘Ellezero’ platform.

8 gedachten over “Fiat gaat in Mirafiori drie nieuwe creaties bouwen op ‘Small’ platform

  • 4 oktober 2011 om 18:11
    Permalink

    *Denkt met weemoed terug aan haar oude Suzuki Samurai.
    Zo’n leuk modderstoei autootje mag er best nog eens komen vind ik.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2011 om 18:44
    Permalink

    @Saya

    Weer een samenwerkingprojectje met Suzuki? 💡 Die zijn steeds minder “blij” met VAG.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2011 om 05:48
    Permalink

    @San ach waarom niet ? Die twee merken hebben erg veel met elkaar gemeen.
    Allebei keigoed in kleine auto’s en absoluut mislukt in de grotere autoklassen.
    De Kizashi is een erg goede auto maar verkoopt denk ik erg matig want ik zie ze net zo zelden rijden als fiat Bravo’s.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2011 om 09:50
    Permalink

    @Saya: De Kizashi mist drie dingen om hier aan te kunnen slaan: (efficiente) dieselmotoren, imago en een stationwagen. Het is een halfbakken poging om voet aan de grond te krijgen in dit segment. Dat doet Hyundai met de nieuwe i40 toch een stuk beter.

    Fiat zou met een goed geprijsde, goed rijdende en fraai uitziende sedan én SW ook best kunnen scoren. Mits ze de auto op de goede manier in de markt zetten. Helaas is dit segment voor Fiat een gepasseerd station. Wachten dus maar op de Giulia en de Lancia 200 (?). Die laatste voor wat het waard is dan.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2011 om 19:10
    Permalink

    Inderdaad Alfa156 er is helemaal geen stationwagen te koop bij Fiat (of Suzuki)
    Als ik nu op mijn werkplek uit het raam staar zie ik talloze Ford Focus stations.
    Vooral het zeer grote aandeel Focus station is erg opmerkelijk, je ziet die (saaie imo) dingen extreem veel.
    Gemiste verkoopkans voor Alfa en Fiat.
    Fiat moet gewoon met Suzuki in zee gaan, ze hebben een goede reputatie in India en andere Aziatische markten waar Fiat vrijwel onbekend is. Win Win.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.