Fiat Panda 2020 wordt nóg meer Panda

Fiat heeft al bijna vier decennia een zeer sterk model in handen met de Panda. Terwijl de huidige 500 vooral moet doen herinneren aan de tijd dat Fiat buitengewoon praktische en tegelijkertijd kleine wondertjes op wielen realiseerde, is de Panda intussen de meer tastbare voortzetting van dat talent. Praktisch, zuinig, spartaans maar toch een beetje kek én goedkoop! Kortom eigenschappen waarmee je ‘iedereen uitlacht’. Hoewel FCA heeft aangekondigd dat deze rationele eigenschappen niet langer prioriteit zullen hebben binnen het merk Fiat, lijkt men deze eigenschappen voor het enige nog overgebleven nuchtere model van het merk, juist extra te willen gaan benadrukken. Meer nog dan met de nochtans succesvolle laatste generaties al het geval was. De volgende generatie Panda is vooral weer uniek in z’n soort, precies zoals de eerste Panda dat ooit was. Fiat zegt dit beter te kunnen dan elk ander merk, mede dankzij die lange traditie. Dat vertelt Quattroruote na een interview met een interne bron bij FCA.

De Fiat Panda editie 2020 zal moet weer in bijzonder veel uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Van zeer goedkoop en een basic, tot duurder en rijk uitgerust. Unieke eigenschap van deze strategie, wordt het feit dat de klant helemaal zelf mag bepalen hoe compleet de auto zal zijn. Een erg goedkope instapper kan zelfs zonder achterbank geleverd worden voor wie dat als overbodig ervaart. Elektrisch bedienbare ramen zijn dan ook niet perse aanwezig. De instapprijs kan hiermee heel laag zijn. Tegelijkertijd kun je de kleurstelling ook zelf bepalen en heb je veel invloed op de uiteindelijke look. De achterklep is van glas, wat ons (en de mensen van Quattroruote getuige de impressie hierboven) direct aan de Mobi doet denken. We wisten al dat het Poolse Tychy de productielocatie wordt en dat een hybride variant de vooral in Italië verkochte diesels moet vervangen. Als dit allemaal klopt lijkt Fiat de volgende Panda dus een veel sterkere eigen identiteit mee te willen geven. Niet onbelangrijk gezien de aparte rol buiten het 500-gamma voor deze toekomstige stadswagen van Fiat.

17 gedachten over “Fiat Panda 2020 wordt nóg meer Panda

  • 25 mei 2018 om 17:08
    Permalink

    Lekker back to basic. Mogen ze bij alfa ook wel doen maar dan een goedkopere stradale zonder al die toeters en bellen als lane departure en een knop om esp/ebd etc uit te zetten leuk voor op circuit en de sneeuw😀

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 19:43
    Permalink

    @AR159
    Eens. Een waardige opvolger maken voor de GTA. Niet door dure lichte materialen onbetaalbaar maar back to basic en juist betaalbaar!

    On topic: lijkt me goede strategie voor de Panda. Minder enthousiast over de glazen achterklep, dat kennen we al te lang. 15 jaar na drieling 107/C1/Aygo.

    En als variant op Ceterum censeo Carthaginem esse delendam: overigens ben ik van mening dat er een echte opvolger van de Punto moet komen!

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 20:10
    Permalink

    Dit is echt een hele slechte rendering die weer doorborduurt op eerdere renders op Mobi basis, deze is meer tutti frutti, compleet bij elkaar geraapt.
    De echte opvolger voor de Punto wordt de 5deur 500.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 21:20
    Permalink

    HZW: het gaat hier om de Panda, niet om de Punto.

    On Topic: Dit lijkt me de juiste insteek voor de Panda. Alleen zou ie eigenlijk volgend jaar al in de showroom moeten staan, wil niet iedereen in een UP! variant overgestapt zijn.

    Beantwoorden
    • 25 mei 2018 om 21:41
      Permalink

      Kunnen ze dan toch mooi die ouwe lelijke magnetron van een up vervangen voor een veel slimmere Panda? De huidige Panda is nog niet oud genoeg.

      Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 22:31
    Permalink

    Fiat kennende zullen ze niet voortborduren op het succes van de huidige Panda, maar met iets compleet nieuws kopen. Wat alleen maar meer risico’s met zich meeneemt. Ik houd m’n hart vast…

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 22:53
    Permalink

    Ik ben benieuwd
    Een hybride zou fijn zijn
    Ik heb de vorige panda emotion en en er erg blij mee
    Maar hij is al 14 dus ik ben al aan het rondkijken
    En als je hem zelf kan samenstellen, helemaal top!

    Beantwoorden
  • 26 mei 2018 om 10:54
    Permalink

    Niet alleen de 500 serie is bijna een eigen merk geworden, de Panda is dat ook ! De Panda als de rationele serie, de 500 als de meer up-market serie.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2018 om 16:40
    Permalink

    Hopelijk gaan ze dan eidenljjk de zwakke punten van de Panda oplossen. De stuurbekrachtiging en de bezinepomp. Die gaan snel kapot .

    Beantwoorden
  • 26 mei 2018 om 22:51
    Permalink

    Ik hoop trouwens dat het eindresultaat niet op deze afschuwelijke rendering lijkt….

    Beantwoorden
  • 28 mei 2018 om 22:07
    Permalink

    Ik hoop niet dat de volgende Panda op de Mobi gebaseerd gaat worden, omdat hij goedkoop moet worden.
    Ga er toch vanuit dat de Panda weer een eigen ontwerp krijgt.
    De Panda is nu 3x anders geworden, geen van 3-en lijken op elkaar.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2018 om 11:53
    Permalink

    Ik denk dat van de Mobi een prachtige EU variant te maken valt. Ik vind de huidige Panda ook een hele mooie doorontwikkeling van de toch minder aantrekkelijke Braziliaanse Uno. De Panda is mooi tot in detail. Jammer genoeg zien mensen dat vaak anders omdat ze niet goed kijken of omdat ze liever in een heel opvallende onopvallende auto willen gezien worden… Liefst met een logo zo groot als de klok die je boven de keukentafel hebt hangen.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2018 om 23:53
    Permalink

    @Lancia4Ever De Mobi staat op het zelfde onderstel als de oude Panda typ 169.
    Dat dat zou een stap terug zijn.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2018 om 08:56
    Permalink

    Dat is wel vreemd want het platform is dezelfde als die van de Uno, die weer het platform heeft van de huidige Panda.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.