Fiat Panda ‘Light’ komt als goedkopere basisversie

Panda base

Fiat introduceert binnenkort een nieuwe meer economische basisversie van de Panda met de afslanknaam ‘Light’. Dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs, is daarbij de insteek. Het robuuste nieuwe vijfdeursmodel zal daarmee maximaal onder de 10.000 euro grens blijven. Het zal de goedkoopste in Italië geproduceerde Fiat worden, want zoals gezegd zal Lingotto voor nóg goedkopere auto’s, z’n heil elders gaan zoeken. Fiat wil graag een economisch model onder de Panda ontwikkelen die mogelijk in de nieuwe fabriek in het Braziliaanse Pernambuco gebouwd zal worden, maar wellicht ook in Tychy, Polen. Sergio Marchionne zegt dat zijn firma momenteel onderzoekt of dit onder een speciaal nieuw lowcost label zal gebeuren. Marketingtechnisch kan men dan meeprofiteren van het succes dat Renault bijvoorbeeld reeds heeft met Dacia.

De nieuwe basis-Panda Light heeft vermoedelijk veel weg van de instapversie van de Panda-Van die je hierboven ziet afgebeeld. Deze zal minder opties in het interieur hebben en komt bv ook met een ultra zuinige 65 pk versie van de tweecilinder TwinAir. Verder zit er geen airco in, is geen metallic lakkleurtje beschikbaar, en draai je de raampje gewoon met de hand omhoog. De naam Light, heeft de Panda ook dankzij het lagere gewicht. Om die reden maakt de auto ook gebruik van een ander soort en meer eenvoudige stuurbekrachtiging. Achterin zul je geen hoofdsteunen aantreffen. Ook de velgen bestaan uit eenvoudige wieldoppen en de zijspiegels moet je met de hand bedienen. Kortom het wordt een leuke Spartaanse Panda zoals we die een beetje kennen van vroeger. Een klein beetje lowcost dus en veel zuiniger qua verbruik (circa 1 liter op 20 km).

Pomigliano d’Arco zal de productie dus mede dankzij dit model en de stijgende vraag opvoeren en produceert volgende maand 380 auto’s per dag. Dit gebeurt overigens met op de achtergrond nog altijd de nodige tumult over werknemers die lid zijn van de Fiom, de bond die niet wil onderhandelen met Fiat.

9 gedachten over “Fiat Panda ‘Light’ komt als goedkopere basisversie

  • 6 februari 2013 om 19:50
    Permalink

    Goede zet, de goedkope auto die iedereen kan betalen is waar FIAT groot mee is geworden en zeer welkom in de harder getroffen delen van Europa. Lange tijd was de concurrentie fel, maar veel concurrerende auto’s, zoals de Renault Twingo, zijn te luxe geworden. Een hele vervelende concurrent in dit segment, Daihatsu, is per 1 februari vertrokken.

    Er is dus potentieel voor goedkope auto’s.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2013 om 01:41
    Permalink

    Onder de EUR 10.000? Onder de EUR 8500 mag ik hopen anders kan men de concurrentie echt niet aan.
    Het idee om een budgetmerk onder Fiat te introduceren lijkt me helemaal een misser. Voor iedereen is Fiat een budgetmerk, dus als er nog een model onder de Panda komt moet die gewoon Fiat heten. Zeker als men Alfa Romeo beter in de markt wil plaatsen en als men baby-Maserati’s gaat brengen moet Fiat zich vooral niet luxer voordoen dan het is. De oude 500, de 126 en de eerste Panda waren toch ook gewoon de kleinste en goedkoopste auto’s die je kon krijgen? Dat is Fiat, daar moet geen budgetmerk onder.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2013 om 11:45
    Permalink

    @mareblu

    Volledig eens anders koopt het grote publiek wel een Up!

    Ander merk is eigenlijk onzin, nog afgezien van de introduktie, marketing en dealers zoeken. Of net als Dacia in een hoekje bij de gebruikte Renaults.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2013 om 14:29
    Permalink

    Feit is dat deze nieuwe Panda groter en duurder is dan de vorige en dat de vorige groter en duurder was dan die daarvoor. Er is kortom ruimte voor een auto onder de huidige Panda. En als je goed bent in het maken van kleine auto’s is het slim om met zo’n kleine auto te komen. En of zo’n auto dan onder een andere vlag wordt gemaakt en verkocht is dan minder van belang.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2013 om 16:39
    Permalink

    Wat zijn de kenmerken van een budgetmerk? Aantrekkelijke prijs? Beperkt gamma? Per model weinig uitvoeringen? Fiat lijkt binnen FGA een budgetmerk te worden. De 500 onttrekt zich hieraan. Onder de Panda begint inderdaad ruimte te komen. Laat dat alsjeblieft een goedkoper maar wel origineel, aantrekkelijk model zijn en geen Palio, Alba of Viaggio. Een nieuw model op de Dart gebaseerd lijkt me beter voor de Europese markt. Innocenti nieuw leven inblazen lijkt me niet slim. Het merk heeft eigenlijk niets met Fiat. Ze hebben alleen de Uno een tijdje gebouwd, verder vooral de mini. Dacia wordt in veel landen overigens gewoon als Renault verkocht.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 09:54
    Permalink

    @San,

    Ik heb echt geen idee waarom je de UP er nu bijhaalt. De Panda is net iets groter en zoals altijd is de UP weer bijzonder kaal. Het interieur van de UP is geen vergelijk met de Panda. Daarnaast krijg je bij de UP in de basis versie (60pk take UP) geen toerenteller, electrische ramen, start-stop en remassistent. De Up is leuk zolang je ‘m ziet rijden. Maar zodra je erin gaat zitten valt het behoorlijk tegen.

    Ik weet niet of ze die nog leverde, maar de “oude” Panda Classic was ook een behoorlijk koopje.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 16:31
    Permalink

    @Eelco
    Kennelijk is er behoefte aan een wat kalere auto gezien de verkoop aantallen van Up t.o.v. de Panda…

    Beantwoorden
  • 10 februari 2013 om 10:12
    Permalink

    @mareblu
    Fiat low cost merk….en dat moeten we op deze site lezen. 😆
    Misschien wordt FIAT hier in BE en NL enkel nog met klein en goedkoop geassocieerd, maar elders in de wereld ligt dat wel even anders. En terecht… Kijk maar naar het grote verleden van het merk, en laat ons hopen dat het hier in Europa ook ooit nog goed komt.

    Daarmee wil ik nog niet zeggen dat er een apart low cost merk moet komen, maar als Renault het kan met Dacia, kan FIAT het ook met Innocenti of Autobianchi of whatever.
    Of is Renault zo sterk in de grote modellen, of zo’n premiummerk…????

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.