Home » Fiat

Fiat Punto 2015 wordt meer niche

15 juni 2013 10:53 19 reacties

punto logo

De volgende generatie Fiat Punto zien we zoals gezegd pas in het verre 2015 op de markt verschijnen en komt bovendien met een andere insteek dan z’n voorganger. Dat blijkt uit gisteren via een Italiaanse krant uitgelekte communicatie uit Turijn. De Fiat Punto is inmiddels 20 jaar oud en heeft een geschiedenis van intense en succesvolle massaproductie achter de rug. De B-segment Fiat die wereldwijd al meer dan 9 miljoen keer is gebouwd, is jarenlang de best verkochte auto van Italië geweest en werd ooit bedacht om een jaarlijkse verkoopdoelstelling te halen van 360.000. In 2006 ging men daar zelfs overheen met een magistraal aantal van 400.000 eenheden. De nabije toekomst ziet er echter door het huidige klimaat heel anders uit, waardoor de fabrikant gedwongen is een nieuwe rol te bedenken voor de opvolger van drie generaties Punto, die feitelijk dezelfde doelstelling hadden als de al even succesvolle Uno uit de jaren ’80.

Punto

Intern spreekt men alvast over een hypothetische verkoopdoelstelling van 180.000 stuks per jaar. De helft dus van wat rond het debuut van de GrandePunto werd beoogd. Veel grotere aantallen hoopt Fiat waarschijnlijk juist te gaan behalen met een mondiale ‘lowcost’ waar men in het geheim aan werkt. Fiat-baas Olivier François sprak al eerder over een meer niche benadering voor de volgende generatie met een typisch Italiaans gevoel voor stijl. Of het design dan ook meer aansluiting zal zoeken bij de 500 dan bijvoorbeeld de Panda is echter nog onduidelijk.

punto melfi

Er is nog onduidelijkheid over het feit of de straks gemoderniseerde fabriek van Melfi, opnieuw voor de compacte hatchback in aanmerking komt. Deze fabriek zal zich namelijk voornamelijk op Crossover’s van Fiat en Jeep gaan richten. Sommigen speculeren nu dat de opvolger van de Punto in het Poolse Tychy geproduceerd zal gaan worden. Deze moderne grote fabriek heeft na het wegvallen van de Panda en straks ook de Ford Ka, namelijk alleen nog de Lancia Ypsilon en Fiat 500 op de assemblagelijn staan.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

19 reacties »

  • danielcarrer schrijft:

    Wat een sukkels ook daar in Italië. Ik wil niet gaan beweren dat ik het beter weet, maar dit moet toch wel een van de meest domme beslissingen (en bij Fiat zijn dat er veel) zijn die ze in Turijn hebben genomen. Fiat IS Punto. Er is er maar een die profiteert van zo’n beslissing als deze: de concurrentie.

  • niccolo schrijft:

    Kort samengevat: niets is duidelijk

  • alfaspeed schrijft:

    Dachten jullie nu werkelijk dat Fiat niet al de opvolger klaar heeft staan. Maar dat gaan ze niet aan de grote klok hangen van de concurentie.en omdat wij geen inzicht krijgen in de ontwikkelingen wil dat niet zeggen dat ze slapen. Of weten we van de andere fabrikanten wat ze allemaal gaan doen??!!

  • dmantione schrijft:

    Inderdaad kunnen we niet in hun kaarten kijken, dus dom zou ik het niet noemen. Wel concludeer ik, dit artikel lezende, dat ze met vuur spelen.

  • Di Segno schrijft:

    @ dmantione

    Daar lijkt het inderdaad op, maar daar lijkt me Sergio Marchionne de man niet naar.

  • Nuvola schrijft:

    Misschien is het woord niche niet helemaal op zijn plaats omdat je dan al snel denkt aan een model voor een kleine kopersgroep. Ik denk eerder aan een model dat typerend is voor Fiat , onderscheidend, maar wel verkoopaantallen genereert.

  • yamashita schrijft:

    2015 is veel te laat!Intussen komen de andere fabrikanten steeds met nieuwe modellen.Vergelijkend met de nieuwe Renault Clio zie de huidige Punto al echt oud uit.

  • dmantione schrijft:

    Wat ik tussen de regels lees… .In het A-segment is er zowel de Panda als 500 is, waarbij de Panda zich richt op betaalbaar vervoer en de 500 zich op Italiaanse stijl.

    Als de opvolger van de Punto de stilistische rol krijgt, dan gaat de prijs daarvan omhoog en ga je er minder van verkopen. Als dat gat opgevuld moet worden door een budgetwagen (mogelijk kaler dan een Punto) die gelanceerd wordt als nieuw merk, dat nog geen enkele reputatie heeft, een eigen dealernetwerk moet opbouwen e.d., dan is dat een groot commercieel avontuur.

  • AR 159 schrijft:

    @ yamashita

    De punto is wel wat ouder maar ik vind het nog steeds 1 van de mooiste (zo niet de mooiste) te koop in het segment en motoren zijn grotendeels bij de tijd alleen een gebrek aan TCT achtige bakken alleen met een zwaar verouderd blok net als de natural gas versie die zou ook met twinair moeten komen met de duologic die snel zat is voor normaal gebruik. Als VW Golf generatie lang kan verversen met milde face lift over de laatste 20 jaar waarom een grande punto niet 9 jaar of langer.

    Wat erger is dat ze gaten laten vallen en niet opvullen. Vervang een model maar stop niet de productie en promotie eer je een nieuwe heb helemaal met modellen in C en D segment.

    Een clio is best mooi maar de punto is tijdslozer en de evo neus dat was even een misser. Het blijft een korte gedrongen budget 3200GT die ook nog steeds een pracht is om naar te kijken.

    Maar kijk naar een gekke oude 205, op de markt gekomen in 1983 bij ons in de wijk staan er nog steeds vele als 2de auto van binnen zwaar gedateerd maar van buiten kijk je er niet raar van op naast 106 en 306 paste hij redelijk goed in model lijn. Als je er langs rijd ziet het er prima uit ga je in detail kijken zie je de tand destijds weldegelijk. Elk ander model uit die tijd past totaal niet behalve bij een lambo dan waar ook alles met een liniaal ontworpen is. Om maar even een voorbeeld te geven als je een zwarte audi 80 avant uit 1992 passeert of een hedendaagse A4 dan merkje in eerst instantie ook niet het verschil wellicht is het je opgevallen dat het een audi was maar je moet wel 3 keer kijken voor je de verschillen ziet. En toch gaat het model nog als zoete broodjes en worden er x versie (variërend in lengte hoogte en/of breedte) van gemaakt en meer dan een miljoen per jaar van verkocht.

    Dus de Punto is nog lang niet zij houdbaarheid datum voorbij.

    Laten ze eerst maar komen met die 500X, nieuwe Croma, Giulia, Giulietta station en 3 deurs coupe, mito 5 deurs en een nieuwe GT. En een 166 opvolger die dan wel aanstaande schijnt te zijn maar waar ik het ergste voor vrees voor de EU hier zal dat een zeldzaamheid worden op basis wat we weten van een Gibli.

  • Raaf schrijft:

    Goed bezig bij Fiat: Punto Niche met een paar 1000 per jaar en Giulietta opvolger in de C-klasse ook op losse schroeven (omdat de Bravo niet meer worden gecontinueerd). Waarom zou je je omzet halen uit de bulk? Oh ja, omdat een man in slobbertrui aangaf dat je tenminste 6 miljoen auto’s moet produceren om te kunnen overleven. Per jaar…

  • danielcarrer schrijft:

    @ AR159
    Ik vind de huidige Punto ook niet verouderd overkomen. De consument duidelijk wel, want de verkopen van de Punto staan in Europa op een ‘all time low’.

    Ik vind Fiat ook helemaal het merk niet om zich alleen maar op ‘niches’ te concentreren. Fiat is juist het merk voor de massa en dus van de aantallen. Fiat heeft een keer succes met zo’n model (de huidige 500) en nu denkt Marchionne dat iedereen ineens meer wil betalen voor een Fiat (zie de dure Panda). Ze willen het al amper voor een Alfa of een Lancia.

  • danielcarrer schrijft:

    Laat dat ‘niche’ in het b-segment maar over aan de Mito en Ypsilon. Fiat moet met de Punto doen wat het altijd al in het b-segment heeft gedaan: de leukste van allemaal bouwen en er ook nog eens heel veel van verkopen. Oftewel; zich richten op een top 3 van bestverkopende b-segmenters.

  • alfaspeed schrijft:

    Niche benadering met een verkoopaantal van 180.000 . Ik zie het probleem niet!!!

  • niccolo schrijft:

    Als ik een voorzichtige inschatting maken, dan Kent Marchionne de cijfers. Leuk verhaal, maar niet vertegenwoordigd in het B-segment is geen optie. Ik ga ervan uit dat er een alternatief op komst is. Off topic: het is ook verdacht stil rondom de nieuws kleine uit Brazilië

  • dmantione schrijft:

    Punt is ook dat de 500L ook het niche B-segment bedient (hoewel die groot genoeg is om ook een deel van het C-segment te bedienen). Zet je daar nog een B-segmenter naast dan wordt de internet concurrentie wel erg groot. De massamarkt lijkt mij verreweg het aantrekkelijkst.

  • squadra schrijft:

    Sjonge jonge zeg wat een hoop mensen slapen er hier onder een steen!! De tijden zijn compleet verandert sinds 2006 de nieuwe Renault Clio is er inderdaad en die wordt echt giga verkocht je komt ze in elke straat tegen (niet dus) Peugeot 208 precies het zelfde. We zitten in Europa momenteel in een zware en vooral lange crisis de auto verkopen blijven dalen je zult dus anders moeten gaan denken en werken als bedrijf. Ik denk dat FIAT eindelijk reeel is geworden. Ik weet nog toen ik voor het eerst in de Autobranche ging werken en dit was voor een FIAT dealer dat ik als net school verlater de introductie van de nieuwe FIAT Stilo mocht mee maken. 800.000 wilde ze er per jaar gaan doen. Dat waren pas tijden van fantasie.
    Ik denk dat Fiat weet dat je in Europa minder aantallen zal gaan draaien in de toekomst en dat je daar wel je product op moet gaan afstemmen. Dus ik denk dat Niche hierin betekend dat FIAT minder aantallen zal gaan draaien tegen een betere kost prijs waardoor ze dus nog steeds winst maken. Er staat ook niks in de tekst dat ze het model heel erg gaan aanpassen staat nergens alleen ze gaan de volgende generatie wel anders produceren.

    FIAT is echt niet gek FIAT heeft zelfs vind ik de beste technische mensen rond lopen. Deze mensen zeiden ooit tegen Volkswagen wij doen geen investering in TDI pompverstuiver want dat kun je niet heel veel verder ontwikkelen de Duitsers moesten toen bijna lachen. FIAT kwam in 1997 met de commenrail diesel en wat voor Diesels hebben ze vandaag de dag bij VW JUIST!!!!

    Ciao

    Squadra 8)

  • Raaf schrijft:

    @ Squadra: dan zal Marchionne ook een andere visie moeten uitdragen: niet meer fuseren om minimaal de 6mln auto’s te behalen, want dat is nogmaals met niches niet reëel…

  • Raaf schrijft:

    En waar PSA en Renault misschien niet meer het meest succesvolle voorbeeld is, moet ik met enige jaloezie constateren dat de Polo werkelijk overal te zien is. Het voorbeeld dat de wereld minder klaar is voor niches dan je suggereert. Een groot massaproduct (meer is het ook niet), waar VAG goed geld aan verdient.

  • squadra schrijft:

    Klopt maar ze moeten er ook heel veel geld in stoppen en er schijnen vliegvelden vol onverkochte Polo’s te zijn in Duitsland. En wat denk wat VW aan actie doet momenteel elke Polo verkocht is er eentje met subsidie. Ik begrijp als leken dat jullie er zo tegenaan kijken maar ik werk al jaren in de Autobranche niet voor FIAT en heel veel auto’s worden met veel extra geld in de markt gepompt ze gunnen elkaar niet eens het verlies momenteel!

    Ciao

    Squadra

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties