Fiat wil plan voor Mirafiori-fabriek aanpassen

Mirafiori fabriek

Fiat komt volgende maand met een aanpassing van haar plan voor de Mirafiori-fabriek in Turijn naar buiten. Terwijl Marchionne inmiddels het groene licht voor de nieuwe Maserati-fabriek in stadsdeel Grugliasco definitief heeft gegeven, is er nu toch sprake van twijfel rond deze historisch zo belangrijke Fiat-fabriek, die ooit nog door Mussolini in 1939 grondig werd uitgebreid en opgebouwd. Roberto Cota, regionaal president van Piemonte, had na de grote onzekerheid -rond Mirafiori en Grugliasco- van afgelopen zomer, eind vorige week een gesprek met Sergio Marchionne hierover. De CEO had voor Cota dus goed en minder goed nieuws in petto. Desalniettemin zegt Cota een zeer goed gevoel te hebben over het vervolg voor Mirafiori. Hij stelde dat ingenieurs van Fiat momenteel analyseren wat het beste is voor de fabriek qua productieschema. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden in Italiƫ, zal Fiat volgens Cota weer volop van start gaan op haar geboortegrond.

Eind september zal blijken wat er van het grote productieplan van 1 miljard euro voor de Newco Fiat-Chrysler over is gebleven, en vooral wat er gaat gebeuren met de fabriek waar vandaag bovenal de MiTo van de band rolt (foto). De productie van SUV/Crossover modellen van de merken Alfa Romeo en Jeep wordt opnieuw tegen de lamp gehouden en met name voor de Alfa Romeo is weinig tijd over. Dit model moet volgend jaar al van de band rollen namelijk en het schijnt dat de auto al in verre staat van ontwikkeling is.

Intussen is ‘oproervakbond’ FIOM weer in rep en roer, terwijl zij indirect hier misschien wel de veroorzakers van zijn. Volgens vakbondsleider Airaudo is Fiat met een duur spel bezig en zal dit ten koste gaan van deze belangrijke fabriek, waarvan Marchionne vorig jaar nog beloofde dat Fiat altijd veel voor deze historische plek over zal hebben. Naast de gebruikelijke zorgen van vakbondsleiders is er ook in de politiek op dit moment de kritiek dat er niet veel tijd meer over is voor Turijn en dat Fiat vooral niet te lang mag nadenken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.