Home » FCA , Overige

Het wordt steeds stiller in Mirafiori

8 september 2011 20:41 9 reacties

Mirafiori

Er is de afgelopen dagen veel gezegd en geschreven over Mirafiori, sinds jaar en dag het hart van Fiat’s productie. Enerzijds is er het wantrouwen jegens het management (meestal door vakbonden), dat zich steeds meer uit Turijn lijkt terug te trekken en anderzijds zijn er de persberichten van de fabrikant zelf met nieuwe beloftes over investeringen… Maar hoe gaat het nou met de werknemers zelf en wat ervaren zij op de werkvloer van wat ooit Fiat’s belangrijkste fabriek was? Lees hier de dagelijkse praktijk;

Jaren lang kreeg de Torinese wijk Mirafiori Sud na de stilte van een zomervakantie altijd een invasie van Fiat-werknemers te verwerken op weg naar de fabriek. Veelal mensen die terugkeerden uit Zuid-Italië, waar ze de maand augustus hadden doorgebracht met familie en vrienden. De laatste jaren is deze vrolijke drukte voelbaar minder intens geworden en dit jaar zelfs stil van karakter. Twee op de drie werknemers neemt momenteel namelijk geen bus, fiets of auto richting het industriële complex meer omdat er onvoldoende werk is. Ze zitten thuis op de bank of nog bij moeder op Sicilië. Het betreft zelfs mensen die al hun halve leven in Mirafiori werken.

In de fabriek zelf is die afwezigheid overal zichtbaar; Toiletten en douchegelegenheden die voor de helft afgesloten zijn en dus zie je aan het eind van de dag ook nog maar een paar schoonmakers in plaats van hele ploegen. Hetzelfde geldt voor de kantine’s; Daarvan zijn er nog maar twee open in de immense fabriek (Italië’s grootste industriecomplex van 2 miljoen m²) en de andere twee zijn inmiddels ingericht als kantoor. De vorig jaar reeds aangelegde nieuwe vloer in de grote productiehal die maar leeg blijft… Daarop zou dit jaar een assemblagelijn worden opgebouwd maar er heerst enkel een grote leegte, maar bovenal ook een ietwat onheilspellende stilte. Onheilspellend omdat men uit ervaring weet dat het maanden duurt voordat een assemblagelijn klaar is voor productie. Voor een buitenstaander lijkt het in alles op een fabriek die op het punt staat de deuren te sluiten.

Mirafiori fabriek

Ook bij de plaatwerkafdeling is het rustig. Er wordt nog wel geproduceerd, maar dat is vooral voor andere fabrieken zoals die van Fiat Professional, waar men telkens om plaatwerk voor de Ducato blijft vragen. De grootste stilte kun je echter waarnemen bij de hal voor carrosserieën. Daar wordt nog slechts twee tot maximaal drie dagen per week gewerkt om de voorraad voor de MiTo op peil te houden. Het is ook vooral op die afdeling waar men steeds minder op een productieve toekomst durft te hopen in de vorm van een druk en bruisend Mirafiori. De muffe lucht in de al maanden lang ongebruikte kleedkamers maakt de mensen soms erg pessimistisch.

Zes jaar geleden toen Marchionne de fabriek bezocht en hij Mirafiori uiteindelijk de nieuwe Grande Punto bezorgde, was het allemaal wel anders. Van de angst voor een totaal faillissement, sloeg de sfeer om naar een zoete overwinningsroes. Het onmogelijke was mogelijk gemaakt. Nu regeert echter weer de onzekerheid. Sommigen worden er nog steeds boos over, anderen besluiten er niet langer te diep over na te denken en werken gewoon door. Buiten de fabriek was er een paar jaar geleden nog een groot gebrek aan parkeerplaatsen en zette Fiat in samenwerking met de gemeente extra trams in (lijn 91). Vandaag zijn er hele stukken parkeergelegenheid afgesloten en zijn op sommige parkeerplaatsen alweer parkeervakken verdwenen. Het openbaar vervoer komt op veel minder momenten van de dag hier naartoe, laat staan dat ze nog afgeladen vol zijn met slaperige vermoeide werknemers…

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

9 reacties »

  • squadra schrijft:

    Ik vind dat het allemaal wel lang duurt momenteel. Er is niet echt een hele heldere visie momenteel. Lijkt mij ook heel erg moeilijk in een land als Italie waar de regering helemaal niks doet. Alfa Romeo laten we eerlijk zijn staat half op de kaart momenteel. De eerste prachtige produkten zijn er Mito, Guiletta, maar nu is het tijd dat er snel actie word genomen kom met die nieuwe modellen 4C GTA en Crossover. 2013 de rest en 2014 misschien Spider 6C en misschien 166 opvolger.

    En weet AutoEdizione misschien al wat er met Arese en het Museo Storico gaat gebeuren. Alles lijkt in Italie momenteel te blokkeren de economie, de bonden en Fiat. Het is denk ik heel en heel hard nodig dat Italie een hele nieuwe regering gaat krijgen alles lijkt wel stil te staan momenteel.

    Ik had van een Italiaan gehoord dat FIAT de nationale trots is maar er voor werken wilde hij niet omdat je dan maar € 900 euro netto verdient per maand met een max van € 1.500 euro als je een aantal jaren ervaring hebt. Hij gaf aan dat daarom iedereen ook zo fel is en dat mensen niet gemotiveerd zijn. Bij Ferrari en Maserati kun je meer verdienen. Weet niet of dit ook zo is natuurlijk hij gaf aan dat VW beter betaald en dat je daar een bonus krijgt en een 13de maand.

    Wat ik wel weet is dat FIAT dit nooit (en dat mag je ook niet vragen van FIAT) het alleen kan oplossen. Ze zijn wel heel ver gekomen en ik hoop dat Fabrica Italia een feit is !!

    Ciao

    Squadra

  • Hans75 schrijft:

    zouden die italiaanse communistische vakbondslui ooit gaan inzien dat ze dit helemaal aan zichzelf te danken hebben?
    imho een stelletje luie bavianen… altijd klagen, klagen, staken.. en als ze dan een keer werken, te laks om een auto fatsoenlijk in elkaar te schroeven.. om het daarna gek te vinden dat men de productie naar landen verplaatst waar men wel wil werken….

  • Lusso schrijft:

    Ik denk dat het een combinatie is van veel factoren. Het grote probleem is dat Italianen in tegenstelling tot fransen en duitsers veel minder trots zijn op hun eigen producten en er dan ook minder van kopen. De parkeerplaatsen aan de fabrieken van Fiat staan vol met buitenlandse auto’s. Minder verkopen betekent ook dat er minder geld is voor nieuwe modellen, minder nieuwe modellen zorgt voor nog minder verkopen… De arbeidsomstandigheden worden minder (minder werkzekerheid en minder goed loon), de gemiddelde italiaanse arbeider is kwaad en koopt uit frustratie géén fiat maar iets buitenlands. Het is een vicieuze cirkel die moeilijk om te keren is. En dat steeds uitstellen van nieuwe modellen en het omgooien van de strategie helpt natuurlijk niet. Wat Fiat moet doen is om gedurende twee jaren met een massa nieuwe modellen komen gepaard met een agressieve marketing- en promotiecampagne. Dat niets doen en afwachten tot de marktomstandigheden verbeteren van Marchionne is gewoon belachelijk. De markt moet je maken.

  • Alfa156 schrijft:

    @ Lusso: Amen! Helemaal mee eens!

  • Vitorio schrijft:

    @Lusso

    De italianen en eigen produkten zijn inderdaad een raar verhaal, in 2009 ben ik in Rome geweest, en bij regeringsgebouwen verdrink je in de alfa 166s en lancia thesissen, alle takken van politie rijden in elk denkbaar italiaans mobiel rond (van oude tipo’s tot en met 159 2.4 JTDms), de italianen zelf daar in tegen kiezen vooral voor de Smart.. (terwijl een panda nu niet veel groter is, en wel stukken praktischer)

  • Lusso schrijft:

    @ Vitorio: inderdaad. Eigenaardig is ook dat dat vooral op vlak van auto’s is. Dit kom je bvb niet tegen bij de kleding of meubels.

  • Alfa156 schrijft:

    @ Vitorio: Italianen zijn wat auto’s betreft minder chauvinistisch dan Fransen of Duitsers (of Japanners, die zijn pas erg), maar Fiat heeft met alle merken 1/3e van de markt in handen. Dat dit marktaandeel niet hoger is komt ook door een gebrek aan concurrerende modellen. In de hogere segmenten kiezen de Italianen massaal voor buitenlandse merken, simpelweg omdat er geen Italiaanse producten zijn (op de Alfa 159 na, die volgende maand nota bene uit productie gaat). Zo geef je wel heel makkelijk de markt uit handen…

    En Smart doet/deed het inderdaad erg goed in Italië, maar kan slechts dromen van de verkoopcijfers van de Ypsilon, Panda en 500…

  • JMB schrijft:

    Dit vind ik raar, want als nu een Italiaans merk(bijvoorbeeld Ferrari) wint dan staat dat op de eerste pagina van de krant. Ze zijn heel fier en gebeten door hun eigen merken.

    😕

  • Saya schrijft:

    Mijn nog in Italië wonende Oom heeft een nieuwe auto gekocht..
    Een VW 🙄
    Op mijn vraag waarom gaf hij schouderophalend het antwoord dat de voor Italië gebouwde Fiats minder luxe en minder goed qua kwaliteit zijn dan voor de rest van Europa geproduceerde Fiats.
    Betwijfel of dit waar kan zijn maar ik zie ook inderdaad meer en meer Italianen in van alles en nog wat rondtoeren maar niet zoveel meer in Fiat’s en Alfa’s.
    Toen ik er nog studeerde was het zover ik me kan herinneren een en al Fiat/Lancia en Alfa. Er is toch iets veranderd….

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Overige

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties