Lancia leeft mogelijk voort via nieuwe Ypsilon

Helaas zijn dit niet de woorden van bijvoorbeeld Pietro Gorlier, maar komen ze van een ervaren voormalige directeur van het Italiaanse bekende automagazine Quattroruote, Carlo Cavicchi, die over een nieuw model voor Lancia schrijft. Lancia is zonder dat het officieel is, door vrijwel de hele wereld begraven verklaard. Het aristocratische Italiaanse merk met een lange rijke geschiedenis, stond afgelopen voorjaar immers opnieuw niet in de toekomstige investeringsplannen vermeld. Marchionne zei een maand voor zijn dood dat voor Lancia in principe alles mogelijk is. Een typische uitspraak zoals we die van Marchionne vaker te horen kregen; hoopvol en enigszins beangstigend tegelijk.

Volgens Cavicchi blijkt er toch serieus te worden nagedacht aan een opvolger van de huidige Ypsilon uit 2011. Het succes van het bestaande model is immers evident en houdt aan bovendien. Een nieuwe Ypsilon mét Lancia beeldmerk, zou kunnen suggereren dat men in Lingotto het merk levend wil houden, ondanks dat de mogelijkheden nu nog even niet heel groot zijn. Volgens dezelfde Cavicchi zou een nieuwe kleine Lancia zelfs voorrang kunnen krijgen op een opvolger van de Fiat Panda. De volgende Panda wordt namelijk een uniek project met onderin het gamma een goedkope spartaanse versie, maar die evengoed door potentiële klanten geconfigureerd kan worden als een complete wat duurdere stadsauto. Wegens hoge ontwikkelingskosten zou het project voorlopig nog geen groen licht hebben gekregen. We zullen zien of deze beweringen gestoeld zijn op actuele geluiden uit Lingotto.

11 gedachten over “Lancia leeft mogelijk voort via nieuwe Ypsilon

  • 6 november 2018 om 08:24
    Permalink

    Auto journalism schrijven wat investeringsmaatschappij willen
    Automi nnend rijders bevolking willen gewoon Lancia Kappa . Dedra … Delta….

    Beantwoorden
  • 6 november 2018 om 10:06
    Permalink

    Hoop doet leven zullen we maar zeggen, maar dit valt wel in de categorie “gerucht uit niet-betrouwbare bron”. Ik zou me alleen iets kunnen voorstellen bij een nieuwe Lancia als er op hetzelfde platform meerdere auto’s gebouwd kunnen worden: De markt voor enkel een Ypsilon is te klein. Komt er een Ypsilon dan moet er ook weer iets komen in de hoek van de Punto of Mito. Het klinkt allemaal heel logisch, maar ja, logica was de afgelopen jaren ver te zoeken… nog geen reden tot juichen.

    Beantwoorden
  • 6 november 2018 om 17:45
    Permalink

    Pas als er een officiële aankondiging van FCA zou zijn over Lancia wil ik het wel aannemen. Tot zolang is het verstandig iedere melding over Lancia te negeren. .

    Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 16:33
    Permalink

    Er hebben al een paar keer geruchten de kop opgestoken dat de Argo als basis gebruikt zou kunnen worden voor een nieuwe Lancia Ypsilon.
    De huidige Ypsilon is al een klein stukje groter dan de Panda/500.

    Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 18:44
    Permalink

    @HZW ze moeten de argo ook gewoon hier bouwen in polen of andere gunstige fabriek of op de boot zetten als opvolger van de Punto. Snap de modellen politiek voor fiat sowieso niet zou voor fiat alle modellen wereld weid gelijk trekken doen alle fabrikanten behalve FCA met uitzondering van jeep en de sportwagen varianten (Alfa en daar boven) maar een giulia sw zou hier goed verkopen en minder in de rest van de wereld maar de grootste afzet markt is de EU voor Alfa. En als iemand in de VS ook SW wil zet je hem gewoon tussen de rest op de boot.

    Beantwoorden
  • 8 november 2018 om 20:11
    Permalink

    @AR 159 Begrijp ik ook niet waarom ze de Argo niet gewoon in Europa op de markt brengen, zou het prima doen met nieuwe GSE-Firefly 3 en 4 cilinder turbo motoren van 120pk (3 cilinder), 150 pk, en 180 pk. (4 cilinders)

    Beantwoorden
  • 9 november 2018 om 23:46
    Permalink

    @hzw ja Asterix en Obelix zijden het al. “Rare jongens die Romeinen” 😀 met die motoren prima te verkopen hier beter iets dan niets. Maar ook een mito opvolger moet er komen met 3 en 5 deuren. Had er een 5 deurs geweest had die hier voor de deur gestaan😀

    Beantwoorden
  • 10 november 2018 om 12:29
    Permalink

    En als er een nieuxe Punto hybride was geweest had ie bij mij voor de duer gestaan. Maar er komt veel te weinig. En hier lees ik bovebdien dat ook de nieuwe Panda er voorlopig niet komt. Dan raakt FCA definitief eerste plaats in verkoop in Italë kwijt.
    Als er een Lancia komt, dan niet een opgewaardeerde Argo, dat zou een Punto moeten zijn. Nee, de Lancia heeft alleen kans als je er een vooruitstrevende auto van maakt. Relatief licht, ook als hybride en ev, en verder alle opties leveren die normaal alleen op middenklasse auto’s geleverd worden.

    Beantwoorden
  • 10 november 2018 om 20:23
    Permalink

    @Hilbert
    Het autominnend rijdersvolk is in ieder geval niet in de showrooms te vinden om de, voor liefhebbers, door liefhebbers (herinneren wij ons het skunk team nog?) gebouwde Alfa Romeo’s in grote aantallen in te slaan. Mondiaal nog geen substantieel deel van de nog altijd magische 400.000 eenheden. Terwijl in Italië de hamvraag blijft voor of achterwiel aandrijving, investeert Volkswagen de komende vier jaar zesendertig miljard in electro aandrijving en autonoom rijden, worden er allianties met Ford gesmeed, trekt Peugeot Opel uit het slop, etc.etc.etc. terwijl de wereld voet en gaat, staat in Italië de tijd stil. Kappa, Delta, Gamma, Appia, Lambda. Those were the days.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.