Lancia verwacht jaarlijkse verkoop van 2000 stuks voor Flavia

De Lancia Flavia is van start gegaan en het management maakt nu ook meer bekend over de verkoopdoelstelling. CEO Saad Chehab noemt het een rijk uitgeruste D-segment Cabrio, dat op perfecte wijze het Dolce Vita-gevoel teweegbrengt. De linnen kap draagt daaraan bij, terwijl in de VS, wat de Chrysler betreft, bewust is gekozen voor een stalen klapdak. Verkoopdirecteur Paolo Gagliardo verwacht dat tot eind 2012 nog minstens 1000 stuks over de toonbank zullen gaan. Inmiddels zijn er al een paar honderd verkocht op de Italiaanse markt, de andere markten niet meegerekend. Voor 2013 doet men een voorzichtige beraming, van tussen de 1600 en 2000 eenheden.

Van de Lancia Thema zijn nog slechts 594 stuks verkocht, wat veel lager is dan men misschien had gehoopt (10.000). Overigens is het verhoudingsgewijs nog altijd beter dan de voorganger Thesis, die zelfs in tijden van hoogconjunctuur werd geïntroduceerd. De Voyager doet het iets beter met 1734 stuks. De dure luxe MPV vindt ondanks de crisis gestaag steeds meer klanten, maar zal de oorspronkelijke doelstelling van 11.000 uiteraard niet halen voor dit jaar. Wat dat betreft lijkt de beraming voor de Flavia een stuk beter te passen bij de huidige marktcondities.

10 gedachten over “Lancia verwacht jaarlijkse verkoop van 2000 stuks voor Flavia

  • 11 juli 2012 om 15:51
    Permalink

    Ik vind die Thema nog wel wat hebben, maar deze Flavia is een misser. Zeker in zo’n grijze kleur is het een heel gewone, zelfs saaie auto die niet past in de Lancia-traditie. Ik hoop dat er snel een betere vervanger komt.

    De verkoopcijfers van de Thema zijn overigens wel heel belabberd. Dan kun je beter stoppen met de verkoop.

    Beantwoorden
  • 11 juli 2012 om 18:09
    Permalink

    Welke idioot bedenkt dan ook zulke targets?! De Fiat Groep zit consistent te hoog met z’n verkoopdoelstellingen (zie ook Bravo, 500 in VS, India, 500L kan daar vast ook bij…).
    Vind de Flavia overigens niet eens zo heel verkeerd. Hij staat alleen wat hoog op z’n pootjes en is nogal lomp.

    Beantwoorden
  • 11 juli 2012 om 18:23
    Permalink

    er is helemaal niets italiaans aan zo’n flavia.. zelfs een vw golf heeft meer italiaans bloed dan dit..

    Beantwoorden
  • 14 juli 2012 om 00:16
    Permalink

    Eens, deze Flavia is een grijze muis, en heeft echt helemaal niets met Italiaans design te maken. Het doet afbreuk aan het toch zo kwetsbare imago van Lancia in Europa. Hij is bij de introductie al verouderd qua vormgeving, is veel te zwaar en heeft een achterhaalde motor, de aantallen in 2013 zullen denk ik maximaal de helft bedragen van die in 2012. Snel vergeten dus.

    De verkoopaantallen van de Thema en Voyager bewijzen dat Europeanen, inclusief Italianen, niet in de rebadge-marketing-truc van Marchionne zijn getrapt. Enerzijds mogen we daar blij mee zijn (Lancisti zijn niet gek en hebben echt smaak), anderzijds betekent dit in 2013 waarschijnlijk het definitief einde van het merk Lancia.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2012 om 09:57
    Permalink

    de naam Flavia onwaardig, dat is nog het ergste. rebadge engineering is nou eenmaal een feit, maar had minimaal de lijnen in de grill verticaal gehouden, dus geen chryslerbekkie. ziet er niet nu uit.

    Beantwoorden
  • 16 juli 2012 om 00:54
    Permalink

    De Flavia is geen Lancia en de consument laat zich niet voor de gek houden. Bovendien is dit ding bij de introductie al gedateerd met zijn overgewicht, zijn ouderwetse motor en zijn bedaagde uiterlijk. Ze kunnen de verwachte aantallen daarom beter bijstellen van 2000 naar 200.
    Het ergste is nog dat dit zal leiden tot het einde van Lancia als merk in 2013 of 2014, omdat niet alleen dit model maar ook de Voyager en de Thema en de Delta volledig floppen.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2012 om 10:29
    Permalink

    Deze Flavia is misschien geen echte Lancia, maar het merk groeit als nooit tevoren (ook al is dit in deze crisis moeilijk te zien) en dus is het een slimme zet om alvast het gamma compleet te maken, inclusief deze cabrio die ooit vervangen zal worden door een compleet nieuwe CC. Lancia is ook het eerste premium merk van FGA dat al een tijdje kostenefficiënt produceert. Bij Alfa Romeo was dat pas sinds eind vorig jaar het geval toen men de stekker uit de 159 trok.

    Met meer dan 1000 stuks per maand kun je de Delta zeker geen flop noemen en het is al helemaal absurd om te denken dat het merk nu nog zal stoppen met het marktaandeel dat ze hebben in Italië. Lancia is nog altijd groter dan Alfa Romeo en groeit aanzienlijk in landen als Frankrijk en Spanje. Lancia heeft de crisis juist al achter de rug. Die liep van 2001 tot 2009.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2012 om 18:03
    Permalink

    @lancia4ever, volgens mij kijk je toch wel door een erg roze bril. 😉
    ik kan met geen enkele mogelijkheid een gerebadgete chrysler Premium noemen..

    Beantwoorden
  • 18 juli 2012 om 01:49
    Permalink

    @Lancia4ever: het merk Lancia groeit helemaal niet als ooit tevoren, hoe kom je daarbij? Door de sterk inzakkende markt in Italie wint Lancia wel wat marktaandeel maar qua aantallen is het echt -10% in Italie. Lancia verkocht (inclusief Chrysler en Jeep) in een half jaar 53.000 stuks in heel Europa, waarvan 43.000 in Italie, voornamelijk Ypsilons.
    Marchionne denkt in heel andere aantallen en hoewel hij de beslissing liever niet neemt kan hij niet anders dan concluderen dat je een merk niet in stand kunt houden enkel en alleen voor 1 land en dan ook nog vooral voor 1 model.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2012 om 11:12
    Permalink

    Als je de percentages vergelijkt met de voorgaande jaren dus voor de crisis groeit Lancia. Niet alleen in Italië, maar ook daarbuiten. Het is echt kul om te denken dat dat merk onder huidige omstandigheden risico loopt in z’n bestaan. Vooral omdat het nu volledig geïntegreerd is met Chrysler. Kun je je beter zorgen maken over Alfa Romeo. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.