Marktintroductie van de nieuwe Lancia Thema is een feit

Lancia Thema

Italië’s eerste wapenfeit om de alleenheerschappij van de grotere Duitse sedan te verstoren is sinds vandaag een feit. Het gebruikt hiervoor een Amerikaanse jasje en de legendarische naam Thema, vernoemd naar Lancia’s meest succesvolle zakensedan ooit uit de jaren ’80 en ’90. Ook al is het een echt premium product uit Detroit, je kunt duidelijk zien dat de projectontwikkelaars bij Fiat-Chrysler er alles aan gedaan hebben om de jongste generatie limousine op LX platform, er zo gedistingeerd mogelijk uit te laten zien. De Thema (300) heeft een uitstraling van klasse en degelijke kwaliteit en zelfs een vleugje raffinement. Lancia presenteert vandaag een nieuw setje foto’s die bewust tegen een stijlvolle Romeins/Italiaanse achtergrond zijn geschoten. Lancia rekent op grote belangstelling vanuit de zakenwereld (en de overheid).

[nggallery id=705]

De Thema is in Italië vanaf 41.400 euro verkrijgbaar en loopt op tot 50.900 euro (Gold, Platinum, Executive). Als je een V6 diesel met 239 pk wilt aanschaffen moet je daar nog eens 3000 bij rekenen. Daar waar de ongelukkige Thesis nog een geheel eigen koers volgde met een kleine doelgroep van zo’n 5000 personen, zegt FGA zich met de Thema nu juist op de gemiddelde zakenman te willen richten die ook A6, 5 Serie en E Klasse opteren. Volgens Marchionne kan deze E-segment Lancia voor een D-segment prijs ook heel goed in de smaak vallen bij mensen die momenteel een Jaguar XF of Volvo S80 leasen. Lancia wil bij voldoende afname ook andere versies overwegen zoals een krachtige variant met V8, een vierwielaangedreven versie en een Stationwagon. Maar eerst moet er een goed begin gemaakt worden voordat oude Lancia Thema-tijden pas echt kunnen herleven.

[nggallery id=706]

Leuke extra’s zijn in overvloed verkrijgbaar en dus is de optielijst langer dan ooit; Zo is er naast standaard opties zoals Hill Holder (HSA), ‘Rain Brake Support’ (RBS), ‘Ready Alert Breaking’ (RAB), ook de mogelijkheid om het ‘SafetyTec TM’ pakket te bestellen (standaard op de Executive) met ‘Forward Collision Warning’ (FCW) of het Harmon Kardon audiosysteem met maar liefst 19 speakers en subwoofer (900 Watt). Bij AutoEdizione lees je binnenkort een eerste (p)review over deze auto.

[nggallery id=707]

11 gedachten over “Marktintroductie van de nieuwe Lancia Thema is een feit

  • 19 oktober 2011 om 21:06
    Permalink

    Die voorzijde is toch wel geslaagd. Ben benieuwd naar het interieur en de prijzen in Nederland.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 21:12
    Permalink

    Tsja…

    Wat moet je er van zeggen, een chrysler die iets sjieker is geworden, of een lancia met een brutere uitstraling?

    Nou ja wel een mooie lak

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 21:13
    Permalink

    Lijkt me best lekker om zo’n ellendige Audi hier eens helemaal mee lens te trekken op de autostrada. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 21:24
    Permalink

    Tsja, het blijft een Chrysler met Lancia badge. Waarom is die Lancia grill nou zo verk….t?!? Zag deze week een Delta nieuwe stijl rijden en vind die horizontale lijnen echt een breuk met de Lancia traditie. Een echte Lancia grill met vertikale lijnen had toch wel tot de mogelijkheden moeten behoren.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 21:32
    Permalink

    @ ML_A;

    Yep heb je helemaal gelijk in, de gril is 1 van de beeldmerken van een auto en als je dat intact houdt, dan houdt je een groot gedeelte van je uitstraling intact, ik vind het marketingtechnisch gezien ook geen slimme zet, krijg zelfs het gevoel dat ze een kniebuiging hebben gemaakt naar het chrysler-publiek.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 21:48
    Permalink

    Ik heb wat foto’s terug gekeken en ik wil niet zeuren maar er zijn toch al heel wat Lancia modellen gebouwd met horizontale lijnen in de grill.hoe zit dat nou met dat klagen over ze moeten verticale lijnen hebben?!

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 22:10
    Permalink

    Laten we ophouden over die grille. Ik heb er nachten niet van geslapen maar sinds ik duizenden km heb gereden in de nieuwe Ypsilon valt het allemaal wel weer mee. Commercieel gezien is het denk ik veel verstandiger want het grotere publiek kon zich over het algemeen niet in die verticale lijnen vinden (al helemaal niet in NL). ‘Te barok’ waardoor je alleen een kleine club het hoofd op hol brengt (moi 😥 ). Al is dat in Italië niet helemaal waar, maar daar kent men Lancia dan ook heel goed.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 22:12
    Permalink

    Wat Lancia betreft ben ik maar een leek,dit was puur een vraag om het een en ander te weten te komen.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2011 om 22:33
    Permalink

    Mensen deze auto moet je in het echt gezien hebben om er over te kunnen oordelen en dan ziet hij er ineens heel anders uit dan ontdek hele mooie lijnen die naar achteren doorlopen over de spatborden erg fraai.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 20:02
    Permalink

    Het is voor mij heel simpel … veel legendarische Lancia fronten zijn vertikaal verdeeld met een middenstijl, zoals ook de Delta tot voor kort! In dat opzicht slaat de huidige horizontale grill helemaal nergens op en lijkt me inderdaad een kniebuiging naar Chrysler. Maar die Thema zal heus wel fijn rijden … : )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.