Nieuwe Alfa Romeo zet straks nieuwe maatstaf

giulia specs

De Alfa Romeo ‘Giulia’ -die waarschijnlijk niet zo zal heten- komt straks met cijfers die mensen van hun stoel doen vallen. Dat zegt de Amerikaanse Alfa Romeo baas Reid Bigland vanaf de salon in New York. We zien nog altijd geen rijdende eindproducten op de weg, maar deze grote woorden mogen we alvast tot ons nemen. Alfa Romeo’s verkoopcijfers bereiken inmiddels een nieuw dieptepunt. Op alle belangrijke markten is de verkoop van Giulietta en MiTo nog verder afgenomen ten opzichte van maart 2014.

Nieuwe motoren en de techniek eromheen zullen voor betere cijfers dan de concurrentie zorgen. Alfa Romeo wil daarmee de competitie met Mercedes en BMW serieus aangaan. De nieuwe achterwielaangedreven middensegment sedan heeft volgens Bigland nog altijd geen naam, wat we eigenlijk niet geloven, maar meer zien als een uitspraak om de druk op ‘aandachtsketel’ te houden. Introducties voor de nieuwe D-segment Alfa Romeo worden in de VS niet eerder dan begin volgend jaar verwacht (eind dit jaar in Europa), terwijl de eveneens aangekondigde SUV op hetzelfde platform pas eind 2016 of begin 2017 te verwelkomen valt.

De SUV kon nog weleens eind dit jaar getoond worden in Milaan terwijl de eigenlijke marktintroductie volgend voorjaar plaatsvindt. De Amerikaanse marktintroductie vindt in een later stadium plaats vanwege het opzetten van het verkoopnetwerk. Het is trouwens niet de eerste keer dat Reid Bigland de toekomstige concurrenten van Alfa Romeo zo concreet benoemd. BMW ziet intussen de Italianen niet als een bedreiging aangezien men Alfa Romeo meer als een niche bestempeld. In de VS is men inmiddels even gestopt met de het ontvangen van orders voor de Alfa 4C, aangezien de wachtlijst simpelweg te lang werd.

5 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo zet straks nieuwe maatstaf

  • 9 april 2015 om 00:57
    Permalink

    @Niccolo

    Dat zal ben ik bang wel het geval zijn. een 159 met 1750 zal vermoedelijk een vedergewichtje zijn in vergelijk met wat komen moet tenminste als ze veel ghibli (1,8 tot 1,9 ton) elementen gebruiken vrees ik het ergste. MS vond dat de 159 200kg lichter kon maar ik ben bang dat er geen Giulia komt van 1200KG of er moet als basis een 105PK 2 pitter in komen 🙂

    Maar als het nog even doorgaat zo met deze cijfers zijn alle dealers op de fles voor ze een nieuw model hebben en nu al weer vertraging op de SUV schiet ook weer lekker op.

    Nou ja eerst maar eens zien dan geloven maar voor als nog houd ik het op grootspraak van een Amerikaan en daar zijn ze goed in. In NL zullen ze er vast niet veel gaan verkopen wellicht nog meer 4C’s dan Giulia’s. Want van de verbruiks cijfers zullen we vast wel stijl van achter overslaan als de basis een 2.0 gaat worden met 1600KG (159 + ghibli /2 afgerond naar beneden) 25% bijtelling betekend geen leasrijders de liefhebber vind hem te zwaar dus die zullen ze nog meer verketteren als de 159 hoewel dat bij de 159 onterecht is in totaal volume is de 159 namelijk groter (van binnen alleen niet) dan een 166 en lichter (159 200PK versus 166 188PK versie).

    BeantwoordenReport user
  • 9 april 2015 om 22:38
    Permalink

    @ AR 159

    Kijk ook eens naar de 500X: mooie propositie maar pakweg 200kg zwaarder dan de concurrentie. Toch merkwaardig als je bedenkt dat Superleggera een Italiaanse uitvinding is.

    En dan de Alfa Dealers: die zijn toch al allemaal uitgestorven.

    BeantwoordenReport user
  • 10 april 2015 om 07:50
    Permalink

    Had het er gisteren over met mijn dealer, over de 500X. Hier in België hopen ze er blijkbaar 3.000 te verkopen in 2015, maar na de eerste drie maanden zitten ze gemiddeld slechts aan 200/maand. En dat waren dan nog de salonmaanden… De verkoop valt wat tegen blijkbaar, desondanks de degelijke marketing zelfs. Denk nu wel niet echt dat veel (potentiële) kopers met het gewicht bezig zijn. Hij zei zelfs dat iedereen die hem testrijdt, zeer positief is. Maar het klimaat is simpelweg nog niet op peil.
    En dan zit hij nog met het probleem dat hij zijn Lancia-gedeelte moet vervangen. Voor Jeep komt hij 50m² tekort en voor Alfa 100m². Abarth is zowat zijn enige keuze. Als ze zelfs de Fiat-Lancia-dealers al geen kans geven om Alfa te gaan aanbieden, wie anders gaat er dan nu in godsnaam investeren in een Alfa-showroom na de voorbije jaren? Stond behoorlijk versteld toen ik het hoorde.

    BeantwoordenReport user
  • 11 april 2015 om 09:43
    Permalink

    @dietje91 “Alfa 100m²” waar moet je dat mee vullen? Een showroom vol met oude modellen? Ik ben een liefhebber van het merk maar niet van hoe ze de laatste 10jaar de boel vermarkten want daar kunnen ze nog heel veel leren van het niet bij naam te noemen merk met 4 ringen. Die verkopen als de beste het merk met de meeste technische problemen. Rij eigenschappen liggen mijlen ver uit de buurt van zijn duitse concurenten laatstaan Alfa.

    In Amerika zullen ze het goed verkopen daar ben ik niet bang voor daar is er wel markt voor. De gemiddelde Amerikaan weegt ook wat KG’s te veel dus dat is geheel in stijl. Maar gewicht geeft wel een exta gevoel van comfort een Rols rijd ook ontzentend soepel maar je moet er geen bergweggetje mee op willen met het gas op de plank. (dijkweggetje in NL bij gebrek aan bergen hebben we wel mooie slinger weggetjes langs boezen vaarten en beekjes e.d.)

    Maar van het gewicht van de Gibli en 500x viel ik wel stijl achter over van de schrik.

    Nou ja nog even ruim 2 maanden wachten moet nog wel lukken dan zullen we het horen.

    BeantwoordenReport user

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.