Trendbreuk voor Ferrari: slechts 45% is nog rood

Ferrari kleuren

In Italië noemt men de creaties uit Maranello nog altijd ‘Le Rosse’ (mv voor de rode), maar rood zijn ze al lang allemaal niet meer. Tot eind jaren ’90 gold dat nog wel, namelijk voor 85% van de productie. Ferrari is nu echter een stuk modegevoeliger geworden qua merk, met als gevolg dat vandaag de dag nog minder dan de helft (45%) een rood kleurtje heeft. We hebben dat vorig jaar zelf kunnen constateren toen we de California reden met een unieke Lancia-achtige Bicolore opzet. Ferrari nodigt klanten tegenwoordig uit in een eigen ‘Atelier’ en speelt meer dan ooit handig in op de persoonlijke wensen van de klant. Sindsdien worden alle recente modellen in tal val kleuren en combinaties gespoten. Wat de Ferrari FF betreft, kun je bijvoorbeeld kiezen uit maar liefst 44 verschillende varianten. Ooit was rood voor wie meer kon betalen maar nu geldt dat juist voor allerlei parelmoer tinten en matte titanium tonen. Maar ook retro-kleuren uit de jaren ’50 en ’60 staan juist voor exclusiviteit en worden steeds vaker gekozen, evenals de nodige ‘striping’ over het midden van de carrosserie.

Ferrari kleur

Ergens aan het begin van de twintigste eeuw streden landen tegen elkaar met de eerste eigen gemotoriseerde creaties. Toen werd bepaald dat de Fransen in blauwe auto’s aantreden, de Belgen in gele, Duitsers in witte en Britten in groene auto’s. Italianen konden vooral dankzij de successen van Alfa Romeo, Maserati en Ferrari altijd de exclusieve rode lak claimen. In de loop der jaren moet dat veel Duitsers jaloers hebben gemaakt, want zij weken voor een groot deel uit naar zilver (behalve BMW) om meer op te vallen. In de jaren ’60 steeg de vraag naar andere kleuren en verviel langzamerhand dit onderscheid. Alleen Ferrari blijft tot op heden trouw aan wat ooit ook door Alfa Romeo, Maserati en Lancia als kleur werd gebruikt in wedstrijdverband.


10 gedachten over “Trendbreuk voor Ferrari: slechts 45% is nog rood

  • 28 juni 2011 om 13:01
    Permalink

    Ja ik ben ouderwets. Alfa’s en Ferrari zijn zeker de merken die rood horen. Ik ben dan ook van mening dat Alfa in zij kleuren opties Alfa Rosso als standaard kleur moet hanteren en iedere andere kleur optioneel tegen meer prijs. De enige reden dat ik een zwarte 159 heb is simpel jong gebruikt in 2008 waren er geen rode te vinden in ons land behalve bordeaux en die mag juist weer helemaal niet op een Italiaan. De competitione red wel als optie want dat is bijna een metallic versie van de Alfa Rosso. :-P. Maar ook een Ferrari hoor Ferrari Rood. Grijs zou ook op verboden lijst moeten iedereen heeft een best hekel aan grijs weer maar veel bestellen wel hun auto in deze troosteloze stoeptegel kleur.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2011 om 13:28
    Permalink

    Bij mijn weten is de officiele kleur van Ferrari Geel, dit is bij mijn weten de kleur van de stad Modena, de plaats van de eerste Ferrari fabriek en de grote stad in de buurt van Maranello. Doordat Enzo echter straatauto’s als noodzakelijk kwaad zag en zich voornamelijk met racen bezig wilde houden werd hem de kleur Rood opgedrongen. Doordat Ferrari zo vele successen in deze kleur heeft gehaald is de Ferrari kleur rood geworden. De favoriete kleur van Enzo zelf was Blu Potzi, tegenwoordig ook weer verkrijgbaar. Het is dus op zich dus niet zo gek dat de kleuren aan het veranderen zijn. Het was eerder raar dat Ferrari’s altijd rood waren, alleen weet niemand dit.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2011 om 14:17
    Permalink

    @Martijn: De kleur is altijd rood geweest en werd niet opgedrongen. Het had puur te maken met de ongeschreven wetten in de racewereld. Lancia is bijvoorbeeld altijd blauw geweest evenals Maserati (blauw/wit)maar ging met voornamelijk rode D20’s en D50 de baan op. Rood op Ferrari is dus nooit als raar gezien in Italië. Vandaar ‘le rosse’ en ‘la rossa’.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2011 om 17:20
    Permalink

    De eerste Ferrari’s waren rood.enwel Alfa corse rood.even terug in herinnering Enzo was de Leider van Alfa corse race team en heeft onder zijn eigen naam met Alfa’s geracet in latere periode.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2011 om 19:52
    Permalink

    Leuke discussie over kleuren.

    volgens mij zit het anders in elkaar, ik heb eens even in mijn Italiaanse historie gekeken. Volgens mij kreeg elk land op een gegeven moment een kleur Italie kreeg de kleur rood, de Engelse groen, Duitsland zilver, Japan wit, Nederland oranje, frankrijk blauw, belgie geel, dit gebeurde in de race wereld omdat iedereen maar wat deed!!

    Lotus was trouwens de eerste die sponsering in de Formule1 bracht.

    Daarom is bijvoorbeeld Lotus vaak Groen met geel! En Ferrari dus rood.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 09:12
    Permalink

    @Squadra; goede aanvulling op het bericht 😉 :mrgreen:
    Duitsland was altijd wit totdat ze jaloers werden op het rood uit Italië en iets kinkiers wilden (las ik ergens in een leuk document). Alleen BMW bleef trouw aan het wit wat ik qua mentaliteit wel bij het merk vind passen overigens.

    De opkomst van reclame in de jaren ’60 luidde idd het einde in. In het bericht noem ik dat de ‘vraag naar meer kleuren’.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 07:58
    Permalink

    @ Autoedizione: de “keuze” voor zilver, als je tenminste refereert aan de Silberpfeile van Mercedes, is puur ontstaan doordat tijdens een test een van de ingenieurs bedacht dat het wegschuren van de lak wel eens tijdwinst kon opleveren(gewicht). Hierdoor bleef het blanke metaal onbewerkt over en zodoende was dit zilverkleurig, althans zo lijkt het op de foto’s. Doordat dit goed beviel en de reacties positief waren hebben ze het bij MB zo gelaten en zijn niet meer met een andere kleur gaan rijden. Voor wat betreft de kleur rood: heb zelf vorig jaar ook weer rode Alfa aangeschaft, rosso alfa, dat iets donkerder is dan de vroegere die nu rosso Giulietta heet. Smaken verschillen, maar inderdaad hoort een Alfa voor mij rood te zijn. Over het merk uit Maranello weet ik niet zo veel, maar volgens mij was geel inderdaad vroeger hun vaste racekleur. De markt dicteert nu eenmaal en als deze andere kleuren vraagt heb je maar te luisteren.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 08:44
    Permalink

    Het merk Itala was volgens mij de eerste die met rode auto’s ging racen. Deze kleur zou zelfs van de Amerikaanse raceauto’s afgekeken zijn. Later kreeg Italië deze kleur als nationale racekleur toegewezen.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 10:47
    Permalink

    Ben zelf een voorstander van lekker kekke aparte kleuren voor een auto.
    Ik erger mij eraan dat veel Duitse maar ook Koreaanse en Japanse auto’s in vrijwel uitsluitend saaie grijze kleuren geleverd kunnen worden.
    Hoewel je mij niet in een roze auto zal zien rijden ben ik overal voor en het kan mij niet gek genoeg zijn.
    Dus knal geel of knal oranje, fluorescerend, baby blauw of rare metallic two-tone lakkleuren mogen allemaal voor mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.