Vittorio Ghidella: De geestelijk vader van de Uno is overleden

Vittorio Ghidella

Een belangrijke naam uit de geschiedenis van de Italiaanse autoindustrie is ons ontvallen; Vittorio Ghidella.

Enkele dagen geleden is in het zuid Zwitserse Lugano ingenieur Ghidella na een lang ziekbed overleden. Ghidella was een man die vooral in de jaren ’80 verantwoordelijk was voor een nieuwe periode van bloei voor het grote concern uit Turijn. Dankzij zijn idee├źn over hoe in die tijd een modern en concurrerend Italiaans product op de markt zou moeten worden gezet, zagen succesvolle modellen als de Fiat Uno, Lancia (Autobianchi) Y10, Fiat Tipo, Fiat Croma en Lancia Thema het daglicht. Het is dankzij Ghidella dat Fiat heel sterk terug kwam na een moeizame lange periode van dalende verkopen. Fiat werd als autobouwer zelfs een sterke speler op Europees niveau, en dat in de economisch moeilijke jaren ’80.

Vittorio Ghidella werd in 1931 in Vercelli geboren onder de rook van Turijn. Samen met ontwerpers als Giugiaro en met een heel eigen idee over goede marketing, kende de firma midden jaren ’80 een waar hoogtepunt. In 1988 werd de CEO echter na een geschil opgevolgd door Cesare Romiti. Volgens velen markeert dat het begin van een totale neergang van de Fiat groep. Ghidella stuurde aan op hechtere samenwerkingen met een fabrikant als Ford, maar kwam daardoor in de problemen met mensen als Romiti. Ghidella begon na deze strijd een eigen bedrijf. Helaas kreeg Ghidella het zwaar te verduren door het verlies van enkele dierbaren. Hierdoor verwaterde zijn band met de Italiaanse autoindustrie steeds meer. Vittorio Ghidella werd 80 jaar.

Een gedachte over “Vittorio Ghidella: De geestelijk vader van de Uno is overleden

  • 18 maart 2011 om 11:27
    Permalink

    Ja, Ghidella was een grote meneer die destijds FIAT heeft gered zoals Marchionne dat nu ook doet (hopelijk).

    Wat had de toekomst er anders uit gezien als hij niet het slachtoffer was geweest van dat politieke steekspel binnen FIAT.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.