Alfa Romeo Giulia wordt eerste Italiaanse auto met V6 Pentastar

Het was voor ons geen nieuws meer, maar het is wel leuk om te zien hoe een dergelijke bevestiging rond Alfa Romeo eens vanuit een heel andere windrichting komt. Al vinden sommige ‘Alfisten’ dat misschien juist een teken van verval, de feiten zijn nu eenmaal zo. Het betreft hoe dan ook een nieuw hoofdstuk op het gebied van 6 cilinder Alfa’s. Een Amerikaanse website meldt dat het eerste Italiaanse product met een V6 Pentastar de Giulia zal worden. Zoals bekend zullen alle grotere Italiaanse modellen van de toekomst deze krachtbron als donor hebben. Zelfs wat betreft 8 cilinder auto’s voor grotere serieproductie, kwam onlangs naar voren dat de Pentastar van Chrysler het basisontwerp vormt. Uiteraard vormt de kers op deze Amerikaanse zespitter (+V8) straks, het Italiaanse sausje in de vorm van FPT MultiAir inspuit- en turbotechniek. Zelfs dubbele turbo’s zien we straks worden toegepast op de meest krachtige Alfa Romeo’s en Maserati’s.

De Giulia begint straks bij een 1.4 met 120 pk en loopt op tot een QV met V6 en meer dan 300 pk. Volgens de Amerikaanse bron en ons lijstje, is de nieuwe Alfa Romeo V6 in basis een 3.3 liter MultiAir motor. De Giulia heeft standaard voorwielaandrijving meldt deze bron, al hoorden we laatst vanuit hetzelfde land nog iets anders. Overigens is dat laatste niet zomaar een uit de lucht gegrepen detail; Het ‘Compact wide’ platform zal namelijk ook de basis zijn voor de opvolgers van de Chrysler 200 en diens Lancia equivalent, maar ook voor allerlei middensegment Fiat en Dodge modellen. Dat is dus een heel breed gamma met heel verschillende modellen. In de wandelgangen heerst daarom een gerucht dat het platform aanpasbaar is voor voorwiel-, vierwiel-, én achterwielaandrijving. De ‘Italiaanse’ V6 motor is nog in ontwikkeling momenteel en zal uiteindelijk in de motorenfabriek te Trenton Michigan gebouwd worden.

38 gedachten over “Alfa Romeo Giulia wordt eerste Italiaanse auto met V6 Pentastar

  • 17 december 2010 om 12:41
    Permalink

    Als je voor niet al teveel (extra) geld een achterwielaandrijver kan maken, waarom zou je dan in godsnaam voor voorwielaandrijving kiezen? Voorwielaandrijving heeft maar één voordeel, wat anderen je ook doen geloven, en dat is dat de produktie makkelijk en dus goedkoper is. Je mikt de hele zooi op een subframe met ophanging en al en schroeft het eronder. Bij de oude NORD modellen moest de motor er van bovenaf in en dat kost tijd en geld.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:22
    Permalink

    @Marco

    Deze discussie is al veel vaker gevoerd. Ten eerste is achterwielaandrijving niet alleen veel duurder om te maken. Ook kost het (door de tunnel) veel ruimte op de achterbank en in de kofferruimte (extra ruimte differentieel). En dan beginnen we nog niet over de rijeigenschappen met sneeuw.

    Daarnaast is 80% van de verkopen (ja ook bij BMW en Mercedes) voorzien van een motor met minder dan 170pk, waarvoor achterwielaandrijving geen enkel voordeel brengt. Zoals bekend is de 159 qua rijgedrag prima in staat om de 3 serie te overtreffen.

    Alfa moet winst gaan maken en dat gaat ze niet lukken door extra kosten maken, zonder dat ze er extra omzet uit halen. Van een paar alfa puristen moet Alfa het niet hebben. Dat zou nl betekenen dat om winstegevend te worden de prijzen omhoog moeten.

    Achterwielaandrijving is in de dit segement echt geen verkoop argument. Ook niet bij BMW, ik heb vorige winter mensen met een 1 serie sneeuwkettingen om de voorwielen zien leggen.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:25
    Permalink

    oh en een V6 multiair met 300pk klinkt me als muziek in de oren… Hopelijk weer een motor met alfa pit

    en ook graag een waardige 2.4JTDm opvolger als het kan

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:32
    Permalink

    Tja, een amerikaanse V6 met wat leuke alfa techniek op de koppen, volgens mij heeft de JTS-serie wel redelijk bewezen dat dat concept toch niet kan tippen aan een compleet italiaans blok.

    Het zal vast een leuk ding worden, ook nog wel met FWD, maar ze laten weer zoveel kansen liggen om een pure italiaanse sportsedan te bouwen..

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:38
    Permalink

    @ Vittorio: Welke ‘kansen’als ik vragen mag? Je gaat toch geen nieuwe V6 ontwikkelen als de Amerikanen net een nieuwe klaar hebben?

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:43
    Permalink

    Een Italiaanse V6 gemaakt in “Michigan USA” klinkt niet echt Italiaans. Dit blok heeft alleen een beetje Italiaanse techniek aan boord. Hoop niet dat dit net z’n debacle word als die GM V6. De GM motoren en het (voor een Alfa) hoge gewicht zijn de oorzaak van de tegen vallende Brera/Spider en 159 alleen de Diesels waren goed en nu de 1750TBI. De 1.4 ma motoren kun je beter hebben dan de 1.9 en 2.2 en de 1750 levert naar verhouden betere prestaties dan de veel grotere V6.

    Maar als ze dit blok nu aanpassen naar Italiaanse wensen waarom doen ze dat daar dan niet (ontwikkelwerk)? EN maak er dan wat moois van je wil dit met al dat plastic toch niet vinden onder de kap van een top klasse Alfa of een Maserati. Dan wil je iets zien in de trant van de Alfa/Maserati/ Ferrari V8 of op zijn minst de chromen pijpen van de Busso. Maar geen plastic !!!! dan kan ik net zo goed een 1.4 met plastic pakken als ik me moet schamen voor wat er onder de kap zit. Toch maar opzoek naar een mooie Rode GT met 3.2 Busso en een plek om hem te stallen. Ik heb er nog wel meer op mijn lijst maar daarvan zijn er ook die nooit zijn geproduceerd die ik graag had zien komen.

    De toekomst zal het leren dit blok is nog niet af dus wellicht word het toch een optische juweeltje wat je met plezier laat zien.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:49
    Permalink

    Voorwiel aandrijving t/m Giulietta kan ik me in vinden, maar vanaf de Giulia niet.
    En inderdaad, die mooie verhalen over de motoren die speciaal voor Alfa aangepast worden hoorden we exact hetzelfde toen de GM motoren kwamen. En zoals AR159 als zei, één van de redenen van het niet bijster grote succes van die modellen familie.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:50
    Permalink

    @Eelco van Vliet

    Wellicht waren die 1 serie bestuurders net begonnen voor en moesten ze achter nog doen :)!? Want ja met een RWD en kettingen om de achterwielen heb je achter wel tractie maar sturen doet i nog steeds niet.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 13:57
    Permalink

    ik zie nu alle achterwielaandrijvers slippend naar achteren glijden in de sneeuw.. Elk voordeel hebt zijn nadeel maar geef mij mij oom maar RWD..;-)

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 14:02
    Permalink

    Ik heb ook nog wel wat RWD’s op mijn wish list maar niet voor dagen als deze 🙂 en niet voor mijn wederhelft om de besturen. Die mag er naast zitten.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 14:24
    Permalink

    Gelukkig heb ik ook een 4WD…Die combi van Jeep en Alfa heb ik namelijk al jaren geleden ontdekt….

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 15:09
    Permalink

    Collega van me heeft een Chrysler 300C uit Dubai meegenomen.
    Opgeboorde versie. Kwam hem een tijdje terug op kantoor showen.
    Wat een geluid zit daarin.
    Als ze op die basis een V6 hebben gemaakt en dan nog wat Fiat techniek erop moet dat wel een succes worden.

    Dat GM verhaal was wel een drama qua logistiek.
    Design uit Australia en onderblok uit Mexico en dat samenbouwen in Italie.
    Dan kan je beter alles efficient in Amerika doen met Italiaanse techniek en know how.

    We zullen ons laten verrassen zegt diegene die met dit weer lekker in zijn combinatie van Alfa en 4x4 rondrijdt.

    Collega van me ging nieuwe leaser bestellen en die wist dus ook niet dat BMW achterwielaandrijving had in haar 316..

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 15:12
    Permalink

    mooi.. 🙂 heb je haar niet kunnen verleiden naar een Giulietta? Veel vrouwen vinden dat een sexy auto.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 17:15
    Permalink

    Voor alle mensen hier krijgen we dan ook weer een Callaway versie hadden ooit een super gave GTV jaren 80 model. ik denk dat deze motor een topper word de Arese Busso V6 is een Legende maar ik denk dat dit weleens een hele mooie opvolger kan worden is dit nou de Martinelli V6. Of had FPT nog een andere V6 motor in ontwikkeling waar al heel lang over werd gesproken?

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 18:01
    Permalink

    De Busso V6 was een juweeltje wat betreft loopcultuur, maar verbruik een ramp. ( 18 ltr/100 km)
    De nieuwe V6 moet ook wat uitstoot en verbruik boven elke twijfel verheven zijn en daar zijn ze nu aan het werken.
    De V6 Pentastar is een juweeltje en zeker tenopzichte van de GM V6.Om er nu een Alfa karakter aan te geven is een kwestie van tijd.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 18:26
    Permalink

    @Squadra: De Alfa Romeo/Maserati versie zou een Martinelli/Pentastar variant worden. Heel slim om deze te combineren zodat deze op 1- productielijn gebouwd kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 18:37
    Permalink

    @alfaspeed: Met wat voor rijstijl haal jij 1 op 5,5 ?

    Met een normale / sportieve ( als Alfarijder ) rijstijl haal ik 1 op 8 a 9. Is toch een behoorlijk verschil met wat jij beweert.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 19:03
    Permalink

    @Ferry832: Op de snelweg haal je dat misschien 😀

    Met veel stadsverkeer haal je toch echt krap 1 op 6-7. Met een T-Spark rij je gecombineerd al krap 1 op 10.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 19:55
    Permalink

    Nu ja Italiaanse auto’s met Amerikaanse motoren zijn niet echt nieuw.
    Ik herinner me de prachtige Iso Grifo serie nog.
    Verder is het toch machtig om het gebrubbel van een v8 te horen in je Alfa?
    Als ze maar wel weer wat chroomwerk aanbrengen onder de motorkap sta ik er positief tegenover.

    Beantwoorden
  • 17 december 2010 om 20:21
    Permalink

    @AR159

    Sneeuwkettingen moeten altijd op de aangedreven wielen, dus in het geval van BMW altijd achter.

    verder ben ik er zeker van dat Alfa/Fiat niet nog een misser met de V6 zal maken. En op basis van de Pentastar een prima motor zal neerzetten.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 00:05
    Permalink

    De chromen pijpen van de Busso/arese kunnen niet meer in deze tijd. Het inlaattraject daarvan is veels te beroerd als je geen drukvulling ter beschikking hebt.

    Is de afbeelding overigens niet verkeerd? Deze heeft zo te zien geen Multi-Air gemonteerd gekregen.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 00:20
    Permalink

    Nee je moet ook denken dat Alfa straks rode koppen zal hebben ala Maserati denk ik. Wel een D-Ketting en geen riem zo te zien.

    Zeker Turbo zal het echt een beest van een motor zijn Squadra chipie en gaan.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 00:36
    Permalink

    Waarom monteerd men dan toch een gasklep? Die is overbodig bij Multi-Air.

    Mag hopen dat het een ketting is want aan deze motor ga je niet met plezier even de riem vervangen. 🙂

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 07:58
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: In de stad heb je gelijk maar gecombineerd valt het wel mee.

    @Alfaspeed : Ik heb nooit naar de fabrieksopgave gekeken maar kan je dus melden dat die in de praktijk niet kloppen. Stadsverkeer gecombineerd met snelweg levert mij een acceptabel verbruik op. Ik vraag me af of een vergelijkbare zescilinder van een concurrent veel zuiniger is dan de Busso. Ik heb de 3.0 in een 164 Q4 en 166 gereden en met beide heb ik dezelfde ervaring.

    OT : Ik hoop dat ze in Italie geleerd hebben van de GMv6 en een V6 gebruiken die past bij Alfa. Ik ben niet zo van het toepassen van motoren in diverse merken. Een motor moet passen bij het karakter van het merk. BMW en Mercedes hebben ook hun eigen 6 en 8 cilinders die passen bij het karakter van deze merken. Alfa heeft ook specifieke karakter eigenschappen en daar moet de motor bijpassen.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 10:06
    Permalink

    Ja dat verbruik van 18 liter per 100km begrijp ik ook niet. Ik zit met de korte afstanden naar mijn werk (slechts 6 kilometer) op zo’n 11 à 12 liter. Op lange afstanden haal ik 10 liter, laatste keer naar Italië zelfs 9 liter.

    Ik begrijp trouwens niet waarom ze de busso niet verder hebben ontwikkeld, dat had perfect mogelijk geweest.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 11:04
    Permalink

    Allez zenne we krijgen weer Amerikaanse meuk in de schoot geworpen hebben ze dan echt niets geleerd uit het GM debacle? Hoe kan je Alfa zo terug op de kaart zetten als ze nog geen eigen motoren kunnen of mogen ontwikkelen. Ik wordt er allemaal een beetje moe van eerlijk gezegd en heb me er al een beetje bij neergelegd dat Alfa nooit meer zal zijn zoals het het zou moeten zijn, had wel nog een beetje hoop toen de prachtige 8c uitkwam, hebben ze toch laten zien dat ze het kunnen. Konden ze dat nu in heel het gamma doortrekken? Het was het moment maar nee.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 12:22
    Permalink

    @Lusso,
    De Busso verder uitmelken zou veels te duur zijn. Om dan weer gelijk te lopen met de concurentie kun je kwa kosten net zo goed een nieuwe ontwikkelen. Met aluminium liepen ze ooit ver vooruit maar de concurentie heeft ze ingehaald met produktie van plastic onderdelen. (goedkoper/lichter/makkelijk te spuiten) Ook het inlaattraject van de Busso was verre van ideaal. Bij de Pentastar is dat beter. (simpel gezegd minder scherpe bochten in het traject en een gelijkmatigere voeding over de cillinders) Ook de techniek van zuigers/veren en cillinderbussen staat niet stil.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 14:54
    Permalink

    Blok lijkt geschikt te zijn voor lengte richting en achterwiel aandrijving of 4WD. Komen de GTA modellen nog terug? is hier al iets over bekend bij FGA. Je kan GTA mooi boven ABRATH zetten en tegen Maserati aan. Ik zou GTA apart maken net zoals AMG en M van BMW.

    Dus een uber model die lichter is en veel sneller.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 18:00
    Permalink

    @Ferry832: In de 164 had de Busso een goed verbruik maar in de 166 was er door de strengere emissie eisen een hoop fout aan het verbruik om toch maar een beetje waarden te krijgen. Squadratuning kan dat bevestigen door de motor een betere en zuinigere loop te geven.

    Beantwoorden
  • 18 december 2010 om 18:08
    Permalink

    @Milleke: het komt goed met Alfa en om nou de 8C als voorbeeld te nemen met z’n omgebouwde Ferarri naar Maserati en dan naar Alfa configuratiemotorblok lijkt me geen goed voorbeeld van een echte Alfa.
    8C = speelgoed voor grootverdieners of zoals Clarkson het omschrijft Kunst met een grote K.
    Alfa heft al laten zien met z’n 1750 TB dat ze met de viercilinders op de goede weg zitten.
    Daar komt dan ook een een top of de techniek V6 bij die niet 1 maar 10 stappen inde goede richting zal zijn en Alfa weer de plaats terug geeft die het verdient.

    Beantwoorden
  • 19 december 2010 om 13:13
    Permalink

    Die 1750 TB heeft helemaal geen Alfa karakter evenals die multiairs, klinken veel te zeemzoeterig en hebben niets met Alfa te maken, fiatblokken zijn het ja.
    Een 8c heeft hopen karakter ook al is het model gestoeld op Ferrari en Maserati techniek, er zijn slechtere referenties me dunkt. Wat jij niet meegeeft is dat de motor in de 8c wel helemaal is aangepast en een heel eigen motorkarakter heeft die je niet kan vergelijken met een Ferrari en Maserati, erg knap gedaan.
    Amerikaanse motoren zijn van nature uit heel bezadigd, valt niet te rijmen met Alfa die een hitsige configuratie moet hebben.

    Beantwoorden
  • 19 december 2010 om 15:26
    Permalink

    Ik zie het wel met vertrouwen tegemoet, die ontwikkeling op de Pentastar.
    Allereerst gaat het om een nieuw ontwikkeld blok en niet om een bestaand bij de introductie al verouderd GM blok.
    Dan, en dat kun je FGA wel degelijk kwalijk nemen, hebben ze te weinig uit het GM onderblok gehaald destijds. Ik ben ervan overtuigd dat als ze het draaiende gedeelte en de koppen helemaal naar eigen inzicht hadden aangepast, er meer uit te halen zou zijn geweest.

    Met de nieuwe 6V zijn ze er ‘op tijd’ bij om het geheel kloppend te maken en mogelijk links of rechts nog een aanpassing te doen.
    En omdat ze geleerd hebben van de GM blokken, de media al bij voorbaat op scherp staat om de boel weer neer te sabelen, vermoed ik dat ze dit keer met iets goeds op de proppen komen.

    Beantwoorden
  • 19 december 2010 om 22:04
    Permalink

    Komt goed. Een motor ontwikkelen is zo’n beetje het kostbaarste van het hele auto ontwerp. En ach, de laatste series TS’en waar in de basis ook Fiat blokken. Ik geniet momenteel dagelijks van een heerlijke Busso. Maar wat betreft uitstoot en verbruik, tsja echt niet niet meer van deze tijd simpel zat. En vermogen en koppel is natuurlijk ook niet schokkend. De manier waarop deze op de weg wordt gezet is wel indrukwekkend. Zoiets wordt niet meer gemaakt.

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 14:57
    Permalink

    Lang leve de Busso, de koning is dood, tijd voor een opvolger. Ook ik rij de prachtige Busso V6 in mijn 156 GTA, 1 op 10, maar het besluit om de Busso niet verder te moderniseren is al een tijdje terug genomen. Terug in de tijd is echt onmogelijk en Alfa is goed op weg met nieuwe motoren en spannende lijnen in de nieuwe modellen. Alle eigenschappen van vroeger komen in een moderne vorm terug. Scherp sturende onderstellen en lichtgewicht materialen, het typische temperamentvolle karakter, en diverse motoren voor elk wat wils. Het gaat om het totaalpakket, met de maximale beleving die bij Alfa rijden behoort. Zo’n prachtige Pentastar is mogelijk een waardige opvolger, het is de cilinderkop die het uiteindelijke karakter bepaald, met flink veel aandacht voor de juiste uitlaat sound. Misschien wat minder sportief maar dat is met een hete GTA versie wel op te vangen. En anders tunen we hem zelf bij Savali of Autodelta.;)

    Beantwoorden
  • 20 december 2010 om 18:29
    Permalink

    En niet te vergeten er moeten miljoenen van deze blokken worden gebouwd en niet een paar voor in een exclusieve auto.
    Wetgeving en massa zal de boventoon blijven voeren en dan karakter.Maar we zijn soms te pessimistisch.Jammer!
    Marchionne heeft niet voor niets de introductie van de Giulietta tegengehouden omdat het geheel nog niet goed genoeg was. laten we ervan uit gaan dat dit nu ook zo zal gebeuren.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 13:27
    Permalink

    Zat op een Amerikaanse site te kijken en die schrijven dat dit echt een geweldige motor is. Die nu word gemaakt in super moderne fabriek. Vooral power onderin zou heel erg goed zijn.

    En dan met FPT technology dan krijgen we echt een top motor uit de USA. Vind het opzich wel gaaf zo’n dikke V6. Word leuk vergelijken met onze duitse concurenten.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.