Alfa Romeo wil in 2015 maar liefst 5000 maal 4C produceren

4c productie1

De vraag naar de 4C is momenteel zo groot, dat men bij Alfa Romeo heeft besloten om dit jaar al te streven naar een totaal productieaantal van rond de 5000 eenheden. Het dubbele dus van de oorspronkelijke voorzichtige geschatte 2500 stuks. In Modena zal men blij zijn met de sterke vraag. In de oude Maserati-fabriek zullen daarom de komende weken zelfs ruim 100 extra werknemers worden toegevoegd aan de huidige 600 man. Het gaat hierbij om mensen die oorspronkelijk in fabrieken als Melfi, Cassino en zelfs Mirafiori zijn aangesteld, maar nu noodgedwongen thuis zitten.

Voor het eerst in de geschiedenis van de fabriek aan de Viale Ciro Menotti, zal er in twee ploegendiensten worden gewerkt het komende half jaar. Er worden nu gemiddeld 19 Maserati’s per dag in Modena geproduceerd en rond de 20 Alfa 4C’s. Het doel is om circa 100 4C’s per week te bouwen. Dit vrij hoge tempo is mede realiseerbaar dankzij de seriematige hoogstaande productie van de carbon fiber kooi bij de firma Adler nabij Napels. Binnenkort kunnen we bij AutoEdizione getuige zijn van een van de eerste leveringen in Nederland van de Alfa Romeo 4C.

alfa 4c

14 gedachten over “Alfa Romeo wil in 2015 maar liefst 5000 maal 4C produceren

  • 5 februari 2014 om 20:02
    Permalink

    Uitbreiding van de productiecapaciteit om aan de vraag te voldoen bij Alfa… Hoe lang is dat geleden? Laten de 4c in alles dan maar een voorbode zijn van alles wat nog gaat komen!!

    Beantwoorden
  • 5 februari 2014 om 22:50
    Permalink

    Dat is goed nieuws ok het zijn niet de super volumes die men nodig heeft maar voor een model als deze is het super.

    Laten we inderdaad hopen dat dit een voorbode is van wat moet gaan komen helaas is het voor de volume modellen de andere kant (steeds minder).

    Beantwoorden
  • 5 februari 2014 om 23:19
    Permalink

    “Er worden nu gemiddeld 19 Maserati’s per dag in Modena geproduceerd en rond de 20 Alfa 4C’s. Het doel is om circa 100 4C’s per week te bouwen.”

    Als je 20 4C’s per dag bouwt dan zit je toch aan 100 per (werk)week?

    Beantwoorden
  • 6 februari 2014 om 07:35
    Permalink

    De eerste 4C’s zijn al geleverd in Nederland. In Bussum staat er al 1 sinds een week of 2 😆

    Beantwoorden
  • 6 februari 2014 om 09:38
    Permalink

    Fantastisch nieuws. Het zijn inderdaad niet de aantallen, maar het doet de naam wel weer aansterken. AR zal er alleen maar sterker uit komen 😀 !.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2014 om 09:48
    Permalink

    @Di Segno klopt: maar het is nu soms 20 soms minder. dat gaat dus veranderen met ingang van de ploegendiensten

    Beantwoorden
  • 6 februari 2014 om 12:18
    Permalink

    Wat ik het leuke eraan vind: Een 8C is dusdanig zeldzaam dat je er nooit eentje zult zien rijden. Die auto was gemaakt voor het museum, en ik vrees dat een flink deel ook zelden het asfalt ziet. De 4C is gemaakt om gebruikt te worden. Met 5000 per jaaris de kans zeer reëel dat we 4C’s op onze wegen zullen tegenkomen. Het wordt weer spannend op de wegen. 😉

    Beantwoorden
  • 7 februari 2014 om 08:29
    Permalink

    Ik hoop dat de 4C iconisch genoeg blijkt om – na de eerste euforie – de inmiddels opkomende kritieken te kunnen weerstaan. Even een citaat:

    “….Considering its ambitious technological approach, this could, should have been a new beginning. Instead it feels like an Alfa of old – slightly miscast and not as fabulous as we’d hoped….” 🙁

    Maar ik wil ‘m nog stads hoor…! 😀

    Beantwoorden
  • 7 februari 2014 om 08:34
    Permalink

    @bart jan: het meest absurde en bizarre aan die citaat is: waar hadden ze dan op gehoopt? 458 Italia? 911 turbo? Echt belachelijk! Ik heb hele serieuze mensen (lees objectieve) hun oogballen uit hun hoofd zien laten vallen vanwege de rijsensatie die 4C heet. 👿

    Beantwoorden
  • 7 februari 2014 om 09:01
    Permalink

    Dat heeft allemaal met verwachtingen te maken.

    Elke recensie die ik gelezen heb is lovend over het CONCEPT 4C, de mensen die het artikel geschreven hebben die @bart jan citeert, zijn hoogstwaarschijnlijk in de auto gestapt met het idee dat het dezelfde rij-sensatie zou hebben van een “luxe” sportwagen, bijvoorbeeld een doorge-evolueeerde 911 of zo.

    En dat is nou juist niet het geval met de 4C; geweldig mooie wagen , waarmee je moet werken, alleen al het feit dat er standaard geen stuurbekrachtiging op zit, kun je al een beeld vormen wat je te wachten staat

    Beantwoorden
  • 7 februari 2014 om 10:18
    Permalink

    Ben het helemaal met jullie eens! Gaat om de beeldvorming, dat is nog wel eens jammer. De 4C wordt her en der nog wel een ingeschat als een “daily driver” en de vergelijking met een TT of Cayman gaat natuurlijk mank. Daarbij is Alfa natuurlijk ook niet vies van een dosis grootspraak…. Wel leuk, maar soms een beetje over the top. Maar ja, dat is ook marketing…

    Eerst moet ik zelf maar eens wat km’s maken met de 4C, dan pas echt recht van spreken natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2014 om 16:37
    Permalink

    Stel je zou doen wat die journalisten willen: Je stopt er een dikke Ferrarimotor in en maakt de auto supercomfortabel. Je krijgt dan een auto met Ferrari- en Maserati-onderdelen, die in elkaar wordt gezet door Maserati-mensen.

    Dan krijg je direct weer het probleem dat zo’n auto gaat concurreren met auto’s van Maserati en iets verder met Ferrari. Zoiets zou nooit toegelaten worden en dat was ook precies de reden dat er maar 500 8C’s gemaakt zijn.

    Zoals het nu is, is veel beter: Je koopt een Alfa en het is van binnen ook een Alfa. En juist omdat het ding in redelijke aantallen geproduceerd kan worden, is de kans dat het een legendarische auto wordt veel groter, dan die stukken dingen waar alleen journalisten en miljonairs in rijden.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2014 om 10:50
    Permalink

    Gisteren de eerste in NL afgeleverde productieversie LE van dichtbij gekeken! binnenkort meer 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.