John Elkann steunt Marchionne volledig wat betreft Mirafiori plan

Het wordt een pittig weekje dat nu komen gaat voor Sergio Marchionne.

Afgelopen vrijdag begon de bespreking van het plan voor Mirafiori met de aankondiging van het uiteindelijk doel voor de fabriek. Het grootste nieuws bij die aankondiging was de internationale rol die de fabriek zou gaan spelen door ook te gaan bouwen voor Jeep. Een zeer positief signaal van de fabrikant in tijden dat men in Italië nogal sceptisch en onzeker is over de goede voornemens van FGA aangaande de Italiaanse fabrieken. De voortekenen voor een goede afloop zijn hierdoor ook flink toegenomen maar de strijd is nog zeker niet gestreden.

De eerste man van de grote groep uit Turijn die nu nog één is en vanaf januari zal splitsen, steekt de CEO van Fiat Group Automobiles en Chrysler LLC een hart onder de riem. John Elkann noemt het plan een buitenkans om Mirafiori eindelijk een mondiale en competitieve rol te geven. Bovendien noemt Elkann het een keihard bewijs van goede wil en verantwoordelijkheidsbesef van de kant van de fabrikant (lees Marchionne). John Elkann liet aan de pers vandaag ook weten dat de eerste tekenen vanuit het kamp van de vakbonden behoorlijk positief zijn.

Deze ondersteuning van de Agnelli’s -zoals je het zou kunnen noemen- is niet voor niets. Fiat wil namelijk ten allen tijde voorkomen dat de moeilijkheden rond Pomigliano d’Arco eerder dit jaar ook rond Mirafiori zullen gaan spelen. Met een Spin-off voor de deur kan Lingotto zich dat simpelweg niet permitteren. Naast Mirafiori vormt ook de SATA fabriek in Melfi een heet hangijzer. Vakbondsleiders van de FISMIC en UGL hebben met het oog op dit derde hoofdstuk al gezegd dat ‘Fabbrica Italia’ een mooi plan is, dat echter niet overhaast erdoor gedrukt mag worden.

Tegen 2014 moet de fabriek in het hart van de oorsprong van het moederconcern, goed zijn voor een jaarlijks productieaantal van tussen de 250 en 280.000 eenheden. Een totale investering van ruim een miljard euro. In de Mirafiori fabriek zullen de merken Alfa Romeo en Jeep enkele belangrijke middensegment producten van de band doen rollen, die bestemd zijn voor een groot marktgebied inclusief de VS. Momenteel produceert de fabriek een allegaartje van oude en nieuwere compacte modellen van de merken Fiat, Lancia en Alfa Romeo (Punto Classic, Idea, Musa, Multipla, MiTo). De MiTo is daarvan de belangrijkste momenteel en zal ook in de toekomst nog in Turijn gebouwd blijven worden. Daarnaast komen straks dus de nieuwe SUV modellen van Jeep en Alfa Romeo. Opvolgers van de Compass en Patriot van Jeep. De introductie voor deze nieuwe Amerikaanse en Italiaanse middensegment SUV’s wordt verwacht voor 2013. De grotere SUV modellen van de merken Jeep, Maserati en Chrysler zullen in Detroit geproduceerd worden en een middensegment Fiat op basis van Dodge techniek zal naast de Fiat 500 gebouwd worden in Mexico.

De aftrap op hetzelfde platform is echter voor een ander belangrijk model dat ook het nieuwe debuut van Alfa Romeo in de VS moet inluiden; De Alfa Romeo Giulia. Dit model zal als eerste in productie gaan vanaf eind volgend jaar. Alle bovengenoemde modellen uitgezonderd de MiTo, staan op C-Wide platform dat een evolutie vormt van de Compact waarop de Giulietta reeds is ontwikkeld. Volgens berichten uit Turijn zal deze grotere versie voor het nieuwe D segment geschikt zijn voor alle aandrijvingen, dus ook achterwielaandrijving.

Een gedachte over “John Elkann steunt Marchionne volledig wat betreft Mirafiori plan

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.