Marchionne; “Het is nu of nooit voor de autoindustrie in Italië”

Gister kwam alles wat in Italië verbonden is aan de autoindustrie weer samen voor een jaarlijkse meeting in het ‘Palazzo della Cancellaria’ te Rome.

Het doel van deze samenkomst onder één noemer (ANFIA: ‘Assemblea pubblica dell’Associazione Nazionale Fra Industrie Automobilistische’), is het uitzenden van een nationale boodschap over hoe de autoindustrie in Italië er op het moment voor staat. Verschillende aspecten kwamen aan bod.

Iedereen is het er over eens dat een markt zonder verdere staatssteun een goede zaak is, ook al is het momenteel nog een bittere pil. Maar wat betreft de duurzame markt zoals LPG, aardgas en hybride techniek, is aanhoudende ondersteuning vanuit de regering voor 2011 een must. Dit zegt voorzitter Eugenio Razelli van de ANFIA. Volgens hem is dit een belangrijk moment om de overheid hiervan te overtuigen, nu er juist ook hier afgevaardigden aanwezig waren om mee te praten en te luisteren; ‘Tijdens deze gelegenheid is het belangrijk nog eens te benadrukken, dat het belang van een vitale nationale autoindustrie voor dit land erg groot is. Een belang dat nog steeds dikwijls onderschat wordt, omdat men de rol van autoindustrie in Italië vaak onderschat.’ Razelli benadrukt dat aan deze industrie circa 3500 ondernemingen zijn verbonden, en dat de autoindustrie dus een grote werkgever is met meer dan 1,2 miljoen werknemers. Qua bruto nationaal inkomen per hoofd van de bevolking neemt de autoindustrie verhoudingsgewijs nog altijd de tweede plaats in achter Duitsland. Één op de 20 Italiaanse werknemers werkt in de automotive sector.

Dit jaar is qua verkoop een dieptepunt en zal uitkomen op 1,9 miljoen verkopen. De huidige crisis treft niet zozeer de fabrikanten, maar is vooral zwaar voor de handelaren. Tegen het eind van het jaar zullen naar schatting 1 op de 4 dealers van de 3800 verkooppunten de tent moeten sluiten. Het gaat hierbij vooral om kleine (familie)bedrijven. Maar 2011 zal een beter jaar worden en een extra stimulans vanuit de overheid voor de verkoop van auto’s op gas en met hybride techniek, is ook volgens Marchionne nodig om de markt verder te vergroenen en te versterken. Voor de elektrische auto is het nog te vroeg.

Om de crisis te boven te kunnen komen, is het zaak om steeds meer auto’s te bouwen in Italië. Daarom benadrukt Razelli dat het project ‘Fabbrica Italia’ voorgesteld vanuit de Fiat Group in Turijn een unieke buitenkans is voor het land; “Als Fiat dit plan kan realiseren, zal er een enorm positief effect ontstaan voor toeleveranciers en producenten. Dankzij de fusie met Chrysler kunnen producenten hun productiviteit flink opschroeven. Italië produceert straks drie van de 7 platformen van Chrysler.” Marchionne zelf benadrukt met het oog hierop, dat dit plan een cruciaal punt vormt op weg naar definitieve hervormingen. Italië gaat volgens de CEO al jaren gebukt onder een kwetsbare industriële aanpak; “We betalen nu voor de gevolgen van verkeerde beslissingen uit het verleden. Het gevolg is nu dat we momenteek niet of nauwelijks concurreren en dat bijna niemand wil investeren in dit land, waardoor vele bestaande ondernemingen gedwongen zijn om te sluiten. Daarom moeten we adequaat reageren nu het nog kan. We kunnen óf nog eens onze adem inhouden in de hoop dat alles vanzelf goed komt, óf we bepalen een koers die ons een concurrerende positie garandeert. Voor dat laatste geldt nu of nooit.”

[nggallery id=459]


Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.