Meer details exportplan Fiat vanuit Italië (deels vals gerucht)

Update: Er wordt veel geschreven als het om Fiat’s herziene plan gaat voor de Italiaanse fabrieken. De Italiaanse krant Il Messaggero komt naar eigen zeggen met meer uitgelekte details, waarvan sommige best verrassend genoemd mogen worden. Eergisteren en gisteren schreven we al over het eerste positieve geluid voor Mirafiori en Cassino. Het ziet er volgens deze bron nu naar uit dat er voor Mirafiori een heel ander plan klaarligt (Fiat ontkent dit inmiddels). We zullen zien of dit 30 oktober ook zal worden bevestigd door Sergio Marchionne.

Fiat SpA wil de Italiaanse fabrieken vooral nu het in Europa erg slecht gaat, stimuleren door met een uitgebreid exportplan te komen. Sowieso wil Lingotto de Italiaanse fabrieken al jaren meer concurrerend maken en zoals het er nu naar uitziet, biedt de regering Monti onderhand de juiste condities. Het succes in Amerika creëert momenteel extra slagkracht, zodat dit ook daadwerkelijk zal kunnen worden gerealiseerd. Fiat wil in Italië nu het accent leggen op het exporteren van auto’s en motortechniek naar de VS en Azië.

De SATA (Società Automobilistica Tecnologie Avanzate) Fiat fabriek nabij Melfi, werd begin jaren ’90 ook al flink gemoderniseerd en uitgebreid.

Volgens de krant Il Messaggero zal Melfi de rol krijgen van productielocatie voor alle producten op het nieuwe Small platform. De Fiat 500X en de Jeep B-SUV zullen straks dus in deze fabriek in de provincie Potenza geproduceerd worden, samen met de toekomstige Punto. In september schreven we al dat deze fabriek ook de nodige uitbreiding kan verwachten het komende jaar. Afgaande op dit gerucht overweegt Fiat wat deze locatie betreft, dus misschien niet alleen te produceren met een strategische partner, zoals bijvoorbeeld Mazda.

En Mirafiori dan? Wel, Fiat wil in deze grote fabriek te Turijn volgens dit gerucht misschien de kleinste Fiat gaan bouwen, waarvan nu al gezegd wordt dat deze ‘Topolino’ zal gaan heten, precies zoals de eerste volksauto van het merk Turijn (500A) ook wel werd genoemd. Dit vooroorlogse model werd overigens ook in een vernieuwd Mirafiori gerealiseerd. Zullen oude tijden herleven? Tot nu hoorden we het gerucht dat Fiat’s fabriek in Polen deze stadswagen, die momenteel in Brazilië in ontwikkeling is, mocht gaan bouwen. Het is overigens niet de eerste keer dat er geruchten gaan dat er een kleine Fiat uit Mirafiori zal rollen. Het lijkt erop dat het management meerdere opties heeft opengehouden, afhankelijk van de politieke (en economische) ontwikkelingen in het thuisland. In dit economische klimaat zal een kleine Fiat het erg goed kunnen doen op de lokale markt, waardoor Fiat zelfs meer marktaandeel kan terugveroveren op de concurrentie. Marchionne verwacht dat vanaf 2014 de vraag in Italië weer voorzichtig zal toenemen.

Cassino mag volgens de Romeinse krant ook uitzien naar een productieve toekomst, dankzij meer samenhang tussen Turijn en Detroit en mag zoals gezegd waarschijnlijk eveneens de Dart gaan produceren. Ook de vijfdeurs Chrysler 100, zal ter zijner tijd uit deze fabriek rollen, samen met de Lancia versies voor de Europese markt. Dit nieuwe model op hetzelfde platform als de Dodge Dart, is de opvolger van de Delta en zal met Chrysler-logo naar de VS worden verscheept.

De FMA (Fabbrica Motori Automobilistici) motorenfabriek van Fiat Powertrain te Pratola Serra in de provincie Avellino.

Technisch zal er ook het een en ander uit Italië geëxporteerd worden, zoals transmissies van Fiat Powertrain uit de Piemontese fabriek te Verrone. Tevens zullen er steeds meer dieselmotoren van VM Motori vanuit de fabriek te Cento verscheept worden, voor in Amerika geproduceerde auto’s. VM Motori zal vanwege deze toename 300 extra werknemers in dienst nemen. De FMA (Fabbrica Motori Automobilistici) motorenfabriek in Pratola Serra in de zuidelijke provincie Avellino, zal ook op volle toeren gaan draaien, dankzij de productietoename van de nieuwe 1.8 motor (onder andere een belangrijke basis voor het merk Alfa Romeo). In dezelfde fabriek produceert men vanaf volgend jaar ook 80 tot 100 duizend 1.6 MultiJet dieselmotoren voor Suzuki.

In Turijn zullen bij Officine Maserati Grugliasco grote auto’s geproduceerd worden die naar alle werelddelen zullen worden getransporteerd. De Maserati Quattroporte en Ghibli en vanaf 2015 ook een nieuw topmodel van Alfa Romeo, dat het platform zal delen met de Ghibli. Alfa Romeo zal verder in Amerika de Giulia produceren, in Japan de Duetto en in Modena de 4C. Deze laatste debuteert in januari op de autosalon van Detroit. Het merk Fiat wil net als in de VS, ook voor de belangrijke Italiaanse markt het ‘500’ label zoveel mogelijk uitbreiden en deze een aparte status geven.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.