Olivier François; ‘De nieuwe Lancia Ypsilon opent deuren in heel Europa’

Olivier Francois Lancia Ypsilon

Het leek wel of de autobouwer uit Lingotto vandaag eens extra wilde benadrukken dat Lancia nog altijd een Torinees automerk is met een lange geschiedenis, ondanks de versmelting met Chrysler. In hartje Turijn werd op een steenworp afstand van de Po, in het onlangs heropende vernieuwde Museo dell’Automobile de nieuwe Ypsilon gepresenteerd. Samen met het eerder vandaag getoonde nieuwe beeldmateriaal, vormt dit het startsein voor de marktintroductie van de nieuwe Lancia Ypsilon. Op de ‘Piazzale Fratelli Ceirano’ stonden er van dit nieuwe knappe modelletje een enorm aantal te schitteren in de zon. Klaar voor proefritjes door de stad. CEO Olivier François vertelde in zijn presentatie waarom het nieuwe Lancia juist door modellen als deze een serieuze kans maakt op de Europese markt.

Het concept van compacte luxe is een van de belangrijkste zuilen van het stijlvolle merk Lancia. De afgelopen 25 jaar is de naam ‘Ypsilon’ (‘Y’) dan ook een vaste waarden geweest binnen het merk. Meer dan 2,5 miljoen auto’s met deze typeaanduiding kwamen reeds uit een Italiaanse fabriek rollen. De nieuwe Ypsilon spreekt voor het eerst een veel bredere doelgroep aan, dan ooit te voren het geval is geweest. Lancia wil met dit model weliswaar weer exclusiviteit uitstralen, maar dan wel op een manier die voor veel meer mensen als toegankelijk wordt ervaren. Het is dan ook de mannelijke acteur Vincent Cassel die een hoofdrol zal spelen in de TV-commercial die de komende weken op de buis zal verschijnen. De Ypsilon is een kleine verfijnde trendy Lancia…met ballen!

Lancia Ypsilon Torino

De nieuwe Ypsilon zal schitteren als het gaat om kwaliteit en rijdynamiek. De auto is met 965 kilogram behoorlijk licht en zal daardoor ook qua verbruik en uitstoot hoge ogen gooien binnen het B-segment. Er is steeds meer vraag naar compacte auto’s met vijf deuren en Lancia biedt nu wel een heel aantrekkelijk idee op dat gebied. Allemaal doordachte aspecten die Lancia op ons continent aan een groter marktaandeel moet gaan helpen. Nieuwe dealers zullen daarbij gaan helpen.

Olivier François bedankt designchef Marco Tencone voor dit meesterwerk. François heeft er het volste vertrouwen in, nu ook Frankrijk blijkt dat de Ypsilon goed in de smaak valt na een eerste marktonderzoek. Deze markt is traditioneel lastig maar wordt voor Lancia nu belangrijker dan ooit, zegt de CEO. Inclusief de Chrysler-gelabelde versies voor Groot Brittannië en Ierland, moet Lancia binnen een jaar 120.000 van dit nieuwe model verkopen. Als het lukt zal het als een absoluut record de boeken in gaan. De Italiaanse markt blijft daarbij de belangrijkste basis voor het merk. De helft van dit beoogde aantal zal hier verkocht moeten worden. François zegt dat deze cocktail vele deuren in Europa zal kunnen openen voor Lancia. Ook dankzij sterk concurrerende prijzen (vanaf 12.400 euro) zal dit mogelijk zijn. Volgens François zal luxe nu niet meer enkel ‘een privilege zijn maar ook een recht’. De nieuwe Ypsilon is in maar liefst 600 varianten te bestellen.

 

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.